Online leerplatform voor het Nederlands als pluricentrische taal Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie. ('Grant Agreement'-nr.:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basisvorming.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Concept Voorstellen. Het Concept Ons definitieve concept is een informatieve website met informatie over de uitgaansgebieden en uitgaansgelegenheden in.
Ict - beleidsplan
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Europees Plattelandsontwikkelingsbeleid Concurrentievermogen steunverleningLeefkwaliteit.
Nieuwe Spreekrecht.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
27 september 2013Europese dag van de talen27 september 2013 Europese dag van de talen in Vlaanderen UITREIKING EUROPEES LABEL VOOR INNOVATIEF TALENONDERWIJS.
Wet inburgering Heleen Veringa
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
COMENIUS ZAVO in Europa, Europa in ZAVO. INHOUD Partners Partners Inhoud project Inhoud project Werkwijze Werkwijze Waarom Comenius op ZAVO Waarom Comenius.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Hoofdlijn Communicatie
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Onze nieuwe rekenmethode
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Inhoud  Aanvragen door 41 scholen  Gehonoreerd - 33 aanvragen  Niet gehonoreerd- 8 aanvragen Verdeling over de regio: Elburg 3 Epe 4 Ermelo 6 Harderwijk.
Cross Media: een goede en een slechte campagne
voor familie en vrienden van
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Het dialect.
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Reclame Masters | Ik en reclame!
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Meer voorlezen, beter in taal
Wie is Pattyn Packing Lines? Onze core business: BOX LINING SOLUTIONSBOX LINING SOLUTIONS.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Templates in MailChimp (1)
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom instructeurs!.
Handboek – Train de trainer
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Heb elkaar Vóór alles innig lief.
Hoofdstuk 16 Informatieve doubletten
Hoofdstuk 20 Multi 2 en Muiderberg bestrijden
Nederland en de rest van de wereld
The Future Teacher 3.0.
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Online leerplatform voor het Nederlands als pluricentrische taal Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie. ('Grant Agreement'-nr.: 2011 – 4037 / 001 – 001) Examples and new models for learning and teaching pluricentric languages

Project in het kort • Europees project binnen het Lifelong Learning programme • Projectduur:3 jaar (januari 2012 – december 2014) • Projectpartners: Tilburg University Universitat Wien Katholieke Hogeschool Wenen FU Berlin • Partner uit derde land:IOL Suriname • Budget: euro • Aanvraag is met score van 100% gewaardeerd op innovatieve karakter, kwaliteit van projectopzet, de projectpartners en toegevoegde waarde voor Europa. Evaluatierapport: ‘innovatief en ambitieus’.

Doel Ontwikkelen online leerplatform (website)....dat leerders van het Nederlands kennis en oefeningen aanbiedt.... waardoor leerders beter voorbereid zijn op de talige realiteit van het land waar de taal, die zij leren, gesproken wordt (Nederland – België – Suriname)

Online leerplatform / website • een ’variatiegids‘: een cluster van informatieve teksten en beeld/klankmateriaal dat de leerder van het Nederlands vertrouwd maakt met variëteiten van het Nederlands (dialecten, regiolecten, sociolecten) en zijn/haar bewustzijn voor variatie verhoogt • herhalingsoefeningen die aansluiten bij de meest gebruikte methodes Nederlands • verstavaardigheidsoefeningen waarmee leerders (niveaus A en B) in verschillende gesprekssituaties leren omgaan met in normaal tempo gesproken Nederlands • oefeningen waarmee leerders (niveaus A, B en C) leren omgaan met gesproken en geschreven Nederlands in verschillende regionale contexten (Nederland, Vlaanderen en Suriname) Eerste versie website

Basis • Inventarisatie van methodes die in Nederland, België en Suriname gebruikt worden • Inventarisatie van taalfuncties en taalsituaties die in de methodes aangeboden worden (excel nadine)

Verstavaardigheidsoefeningen -Achtergrond? (Guust) -Belangrijkste taalfucnties > zinnen geselecteerd > 5 soorten oefeningen gemaakt -Link naar OLAT

Herhalingsoefeningen Guust: ‘Veelal wordt de cursist in bestaand lesmateriaal door een serie lessen geleid die steeds nieuwe situaties en nieuwe taalfuNcnties aanleert en is er geen gelegenheid voor herhaling.’ Voorbeeld: de leerder leert eerst in hoofdstuk 1 hoe hij iemand groet (functie) in een klas (situatie) en daarna in hoofdstuk 2 hoe hij iets koopt (nieuwe functie) op de markt (nieuwe situatie).

Herhalingsoefeningen (2) Het bestaande materiaal bevat bijna geen gelegenheid om taalfuncties en taalsituaties te herhalen Voorbeeld: groeten (taalfunctie) niet alleen oefenen in de klas (taalsituatie 1) maar ook als je buren op straat ontmoet (taalsituatie 2) op het station (taalsituatie) niet alleen oefenen met een kaartje kopen (taalfunctie 1) maar ook met vriend over koetjes en kalfjes praten (taalfunctie 2)

IDEE