Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
OUDERINFORMATIEAVOND
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Motivatie van de professional Willy Limpens
Levensvragen Over geluk…..
Leiderschap.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
VTB Technasium Vakcollege
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Onderzoek naar benodigde competentie voor logistici in de praktijk
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Competentiegericht leren vmbo
Stagecoördinatie op De Rank
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
“De week van de ontdekking”
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Uitgangssituatie: Probleemstelling Een advies aan de organisatie All Tech BV met betrekking tot de Nederlandse businessunit Materiaalkunde als Pilot betreffende.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Basiskennis LOB.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werken zonder te beperken – Het programma
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer Facilitair talent Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer

Voorstelronde Wat gaan we doen? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat willen we uit deze workshop halen?

Wat zijn talenten? Talent is het vermogen om iets heel goed te kunnen. Talent blijkt echter alleen uit de prestaties die aan dit vermogen gekoppeld zijn. Factoren die een rol spelen bij talentontwikkeling De discipline waarin iemand begaafd is De positieve factoren uit de omgeving Intrapersoonlijke factoren De geluksfactor

F-Gen en de relatie tot talent? Opgericht in 2008 Traineeship facility management Projecten/Interim functies Vakinhoudelijke trainingen Persoonlijke trainingen Persoonlijke coaching Intervisie

Hoe herkennen wij talent? Opleiding HBO FM Hoge Hotelschool WO aanvulling Competenties Pro activiteit Plannen & Organiseren Organisatie-sensitiviteit Klantgerichtheid Lerend vermogen Flexibiliteit € Gedrag Geen 9 – 17 Nevenfuncties Bijbanen

Maar nu: ROC’s en hun facilitair talent? Mensen die een facilitaire opleiding volgen bij een van de 28 ROC’s die FD aanbieden Mensen die werken binnen de facilitaire organisatie van ROC’s

Eerst even wat ontwikkelingen? Een dalend aantal leerlingen FD zowel MBO als HBO? Voor MBO’ers FD blijkt het steeds lastiger om een baan te vinden als facility manager bij een grotere organisatie. 70% van alle facility managers is man 90% van de facility managers is HBO of hoger opgeleid Binnen onderwijs wordt steeds meer bezuinigd Er komen steeds meer facilitaire aanbieders (nu 25.666) Het Nieuwe Werken Duurzaamheid Gastvrijheid Groter belang van inkoop Integrated Facility Management?? Regiemodellen??

Belangrijkste tip van vandaag? Hoe richt je je facilitaire afdeling en: nu en in de toekomst? Welk type mens heb je daarvoor nodig? Welk type mens heb je momenteel in huis? Aannemen? Inhuren? Of de juiste mix? En welke mix is dan juist?

Wat is mij opgevallen binnen ROC’s? Gigantisch veel projecten Weinig echte projectmanagementcapaciteit Zeer interessante leerschool voor talent Er worden grote projectverantwoordelijkheden gegeven aan jonge mensen Er wordt weinig lijnverantwoordelijkheid gegevens aan jonge mensen Onze mensen werken er heel graag, maar verliezen frisse blik na verloop van tijd…

Brand maar los? Wat hebben jullie nu echt nodig aan talent? Wat doen jullie al bewust aan binden en boeien? Wat willen jullie verder nog weten of in de groep gooien?

Ideetjes om te binnen te halen Meer samenwerking met bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door constructies als F-Gen Flexpools inrichten voor facilitair talent Leer-werkbedrijven die combinaties maken tussen beschikbaar stellen talent en in dienst nemen facilitair MBO talent

Ideetjes om te binden en te boeien Zorg voor een echte loopbaan binnen facilities Werk met andersoortige contracten Geef verantwoordelijkheid Zorg voor externe ontwikkeling: hou ze fris Zorg voor dynamiek: workshops, intervisie, coaching, ideeënbus etc.