Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Multidisciplinaire gegevensdeling
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Het eHealth-platform gaat voor goud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
27/11/2012 Automatische toekenning van rechten in de sociale sector 27/11/2012 – Studiedag Vlaams Parlement Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Elektronische dienstverlening: het kruispuntbankmodel
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Informatisering van de sociale zekerheid
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Het elektronisch bewonersdossier in rust- en verzorgingstehuizen: mogelijke bijdrage van het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Nieuwe procedure voor de aanduiding van de veiligheidsconsulent* (1)
Samenwerken in de zorg: privacy en beveiliging Wat mag u verwachten van het eHealth-platform ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform vandaag en morgen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
ICT in de sociale sector: stand van zaken, uitdagingen en
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
End-to-end vercijfering
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar responsabilisering van de OISZ
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Persoonlijke website: Welke lessen kunnen we trekken uit het concept van dienstenintegrator voor de instellingen van de sociale sector ? 29/03/2013

Dienstenintegrator: opdrachten en rollen • de samenwerking tussen de actoren in de sector organiseren zonder hun plaats in te nemen – autonomie – responsabilisering • vastleggen en bevorderen – van de visie met betrekking tot een geïntegreerde elektronische dienstverlening in de sector – van de gemeenschappelijke basisprincipes • coördineren – van de procesoptimalisering – van de programma’s en projecten • het samenwerkingsplatform beheren – op technisch vlak : architectuur en standaarden – op semantisch vlak: afstemming van de begrippen en coördinatie van de aanpassingen van de reglementering 2

Dienstenintegrator: opdrachten en rollen • organiseren, vereenvoudigen en optimaliseren van de onderlinge elektronische gegevensuitwisselingen tussen de actoren in de sector • geïntegreerde authentieke gegevens ter beschikking stellen zodat andere instanties deze gegevens niet meer zelf moeten inzamelen bij de burgers en ondernemingen • aan de actoren in de sector geïntegreerde en veilige elektronische diensten aanbieden zodat elke actor niet zelf de diensten van de verschillende dienstenleveranciers moet integreren • het leven van de burgers en ondernemingen vereenvoudigen met respect voor hun privacy 3

Dienstenintegrator: opdrachten en rollen • de regels inzake toegangsrechten en machtigingen vastleggen en ze doen toepassen • als trusted third party optreden voor de codering en anonimisering van sociale persoonsgegevens • eventueel een verwijzingsrepertorium beheren dat als basis dient voor de elektronische gegevensuitwisseling – inhoud • welk type informatie is beschikbaar over welke personen, waar en voor welke periodes • welke actoren zijn gemachtigd om informatie te ontvangen met betrekking tot welke personen en in welke omstandigheden • welke actoren wensen automatisch welke informatie te ontvangen met betrekking tot welke personen en in welke omstandigheden – functies • preventieve toegangscontrole • routering van informatie • automatische mededeling van gewijzigde gegevens 4

Resultaten in de sociale sector • een dienstenintegrator die beheerd wordt door de vertegenwoordigers van de verschillende actoren in de sociale sector teneinde – hun vertrouwen te genieten – een klantgerichte werking te garanderen • een netwerk tussen alle actoren in de sociale sector, dat basisdiensten aanbiedt • een unieke identificatiesleutel – voor elke burger – voor elke onderneming 5

Resultaten in de sociale sector • een coherent gegevensmodel voor de volledige sociale sector • een taakverdeling voor – de inzameling – de validatie – de registratie – het beheer – en de elektronische beschikbaarstelling van informatie in authentieke vorm • met als gevolg – een optimalisering van de processen – een eenmalige gegevensinzameling – een multifunctioneel hergebruik van de informatie in de volledige sociale sector 6

• kwaliteitsgegevens die ingezameld worden zo dicht mogelijk bij de authentieke bron • geen massale gecentraliseerde opslag van persoonsgegevens • voordelen voor elke actor in de sociale sector – raadpleging van informatie of toegang tot een dienst zonder alles opnieuw te moeten ontwikkelen – een geïntegreerde set van diensten – één enkel systeem van gebruikers- en toegangsbeheer – één enkele technische omgeving met gekende technische specificaties • efficiëntere fraudebestrijding dankzij datamining 7 Resultaten in de sociale sector

8 • 220 gestructureerde berichten en 120 webservices die ontwikkeld werden na een procesoptimalisatie en die in productie gesteld werden na machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid • afschaffing van bijna alle papieren gegevensuitwisselingen tussen de actoren in de sociale sector • 49 elektronische diensten voor de ondernemingen, via elektronische berichtuitwisseling van toepassing tot toepassing of via geïntegreerde portaaltransacties – in 2012 werden meer dan 26 miljoen elektronische aangiften ingediend door de werkgevers, waarvan 98 % van toepassing tot toepassing • burgers ontvangen in de mate van het mogelijke automatisch hun rechten; voor de rechten die niet geautomatiseerd kunnen worden, zijn er momenteel 15 geïntegreerde elektronische diensten beschikbaar via de portalen van de actoren in de sociale sector

uitgewisselde berichten in 2012 of een besparing van evenveel papieren uitwisselingen

Evolutie van de webservices in 2012 totaal volume: gemiddeld volume per maand 7,3 mio / responstijd : 0,86 sec 10

Vaststellingen • nieuwe dienstenintegratoren op komst – dienstenintegrator voor Vlaanderen – dienstenintegrator voor Wallonië / Franse Gemeenschap • met voor elk – eigen beheer- en overlegorganen – toegangsmachtigingen die ingediend moeten worden bij een specifiek sectoraal comité – een technische omgeving en technische specificaties, etc. • de toename van het aantal dienstenintegratoren verhoogt de kans dat een overheidsdienst op verschillende integratoren een beroep moet doen om geïntegreerde diensten te kunnen aanbieden • dit is geen probleem in de mate dat er goede samenwerkingsakkoorden worden afgesloten en de systemen interoperabel zijn 11

12 Vaststellingen Internet Extranet gewest of gemeenschap Extranet gewest of gemeenschap Fedman Service repository FOD POD ISZ Service repository Extranet sociale sector ISZ GOD Service repository VPN Apotheker Ziekenhuis Arts Service repository Diensten- integrator (Fedict) Diensten- integrator (KSZ) Diensten- integrator (Corve, Easi-Wal, CIRB, …) Diensten- integrator (eHealth)

13 Vaststellingen • wanneer het actiedomein van een dienstenintegrator overlapt met dat van een andere – leidt dit tot spanningen – en discussies over de bevoegdheidsverdeling

Vaststellingen • om een geïntegreerde dienst aan te bieden moeten sommige overheidsdiensten een dossier indienen bij verschillende sectorale comités – zware en complexe procedure – risico van uiteenlopende beslissingen van verschillende comités – veelvoud aan technische en juridische adviezen vanwege de betrokken beheersinstellingen – verlenging van de behandelingstermijn • de staatshervorming zal dit fenomeen nog versterken 14

Uitdagingen • het toepassingsgebied van elke dienstenintegrator vastleggen – momenteel aanbeveling van de CBPL – quid in de toekomst wanneer er een Vlaamse CBPL en een Waalse CBPL zal bestaan ? • vaststellen van het criterium om deel uit te maken van het netwerk van een dienstenintegrator – neemt men als criterium de geografische zone waarin een instantie actief is of baseert men zich op het bevoegdheidsdomein of de sector waarin een instantie actief is ? • het zal niet altijd mogelijk zijn om een instantie exclusief aan één dienstenintegrator toe te wijzen, ook al lijkt een groep homogeen 15

Aanbevelingen • in de mate van het mogelijke, ervoor zorgen dat het actiedomein van een dienstenintegrator niet overlapt met dat van een andere – zodat elke overheidsdienst precies weet met welke dienstenintegrator hij moet werken en volgens welke regels – om het fenomeen van shopping te vermijden (onder meer risico voor de informatieveiligheid) • beschikken over een kader om problemen inzake bevoegdheidsdomein op een uniforme manier op te lossen wanneer er toch verschillende integratoren in aanmerking komen 16

Aanbevelingen • de dienstenintegratoren zouden tot een akkoord moeten komen – om samen te werken – zodat een overheidsdienst die een beroep doet op een bepaalde dienstenintegrator gebruik kan maken van dienstverleners die verbonden zijn aan een andere dienstenintegrator • op federaal niveau zijn er bijvoorbeeld duidelijke afspraken gemaakt tussen Fedict en de KSZ • naargelang de aard van een integratieproject, ad hoc samenwerkingen voorzien • nadenken over mogelijkheid om tot thematische en intergouvernementele dienstenintegratoren te komen – vollediger zicht op wat er zich op het terrein afspeelt – betere kennis van de verschillende beleidskeuzes en de evolutie ervan • dezelfde logica volgen en werken met een interparlementaire CBPL 17

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale BEDANKT! VRAGEN? 18