TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Analyse klantgerichte websites
Een Jaarplan maken volgens de indeling van het INK Managementmodel met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte Van buiten naar binnen Van grof.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Schoolpartnerschappen in Europa
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Structuur presentatie
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Achterbancommunicatie2.0
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Website Usability.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Digitale procesondersteuning van collectief particulier opdrachtgeverschap “Ontwikkeling van de cpo-module” Auteur:Dennis Bottram Afstudeercommissie: Datum:
De strategie van een webconcept
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Comtell B.V. Welkom Inleiding
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Presentatie Websiteproject Website projectontwikkeling in organisaties.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
ICT in het Onderwijs bij TBM
1 TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren.
Talentpools.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Digitaal Vrouwenplein Drenthe
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Online marketing Expert (in een week)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Digitale architectuur
Redactiekwartier.
Introductie.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren www.tudelft.nl TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren

Inleiding Internet als medium en beleidssturend onderdeel wordt steeds belangrijker voor de TU Delft. Voor veel doelgroepen is de website een eerste kennismaking met de TU Delft. De website is een grote bron van informatie over onderwijs, onderzoek, samenwerkings-verbanden, mensen en organisatie.

Probleemstelling De huidige website is niet gebruikersvriendelijk voor de verschillende doelgroepen Het is aanbodgericht ipv vraaggericht Navigatiestructuur gericht op organisatieonderdelen Veel informatie is op meerdere plaatsen te vinden Huidige website sluit niet goed aan bij de nieuwe communicatiedoelen en het merkenbeleid van de TU Delft

Doelstellingen TU Delft website Bijdragen aan de reputatie van de TU Delft; Versterken van het internationale karakter van de TU Delft Tonen van de maatschappelijke betrokkenheid van de TU Delft Op een transparante wijze presenteren van missie, taken, organisatiestructuur en activiteiten van de TU Delft

Doelgroep doelstellingen Helder aanbieden van de door de doelgroepen gewenste informatie Bevorderen, vereenvoudigen en faciliteren van de contacten met de doelgroepen Bijdragen aan het werven van nieuwe studenten en medewerkers Betere vindbaarheid door (externe) zoekmachines Herschrijven van teksten zodat deze beter aansluit bij de doelgroepen Bevorderen van service aan doelgroepen door betere integratie van FAQ’s

Wie zijn onze doelgroepen? Studiekiezers Scholieren, aankomende bachelor- en masterstudenten, docenten en decanen en ouders Studenten Medewerkers Alumni Aankomende medewerkers Bedrijven en overheid Pers / Media

Uitgangspunten verandering TU web De functie van de TU Delft website verandert van informeren naar etaleren en participeren De website is een integraal onderdeel van de communicatieactiviteiten en processen van de TU Delft De website communiceert vraaggericht; de doelgroepen met hun vragen en behoeften staan centraal De website heeft tot in de diepste lagen een uniforme TU Delft uitstraling die aansluit bij de merkwaarden

Stuurgroep Anneke Kooijman – hoofd Support en voorzitter stuurgroep Inge Agedema – Hoofd Corporate a.i. Coen van Hoogdalem – Hoofd Marketing

Wergroep Rob Speekenbrink - internet manager, voorzitter Esther de Cuijper - internet centraal, functioneel applicatie beheerder CMS Alle contentbeheerders faculteiten Karlijn de Wit - Marketing Frank Nuijens - wetenschapscommunicatie, corporate communicatie Esther Philipsen - M&C manager BTUD, beleidstaak intranet Ina Dijstelbloem - M&C manager, beleidstaak internet Jan Pieter Boekestijn - Interne communicatie Jos Wassink - Delta/Delft Integraal Iris Tromp - Merktraject TU Delft Iliana Kudus - Bibliotheek Liza van Kuijk - Management trainee, projectmanagement project Marianne Smit – P&O: potentiële werknemers Rik van Leeuwen – O&S - international office Sylvia Walsari-Wolff – O&S - aansluiting

Taakanalyse – conclusies Ontsluit de bestaande informatie beter Het is er wel, maar waar? Bied gelaagde informatie in een heldere structuur Maak mensen en onderwerpen vindbaar in eigen site en Google Opleidingen en vakken onderling vergelijken moet eenvoudiger Verbeter de kwaliteit van de informatie Presentatie Actualiteit Volledigheid Consistentie

Beslissingen De website is internationaal. Er is geen NL website die vertaald is. Optimaal communiceren naar de doelgroep via thema’s Doelgroepen studenten en medewerkers gaan als zodanig van de homepage af Hertaling binnen het project Redactie en eindredactie wordt anders ingericht. Geen campagnesites meer Zoekmachine wordt door ICT-bibliotheek verzorgd

Programma van eisen Staat op http://webhuisstijl.weblog.tudelft.nl

Card sorting sessies: 10 groepjes uit verschillende doelgroepen Sitestructuur op losse kaartjes (zonder structuur) Groepjes herstructureren, in overleg, de informatie Groepjes geven clusteringen naam De uitkomst: een idee van een sitestructuur volgens die doelgroep

Functioneel ontwerp Is zonder vormgeving (draadmodel) De elementen staan nog niet (altijd) op de goede plek Een deel van de pagina’s is uitgewerkt Is klikbaar Geeft een indruk van functionaliteiten en interactie Geeft een indruk van het gebruik van navigatie

Herschrijven en schrappen 35 man hebben cursus herschrijven en schrappen gehad. Tone of voice: merktraject Richtlijnen voor formats volgen uit ontwerp Herschrijven en weghalen is gestart. Contentbeheerder faculteit is leidend in dit proces

Vertalen / hertalen Na herstructureren Na herschrijven Na weghalen Hertalen = essentie van een pagina, opnieuw in het Engels schrijven

Criteria beoordelen functioneel ontwerp

Iteratieronde Functioneel ontwerp Voldoet het functioneel ontwerp aan de informatie push behoefte van je faculteit / achterban? Geeft het functioneel ontwerp antwoord op de top 5 vragen / opmerkingen van je doelgroep? Als je de informatie push behoefte vanuit je achterban een plaats zou moeten geven in dit model, waar komt het dan terecht? Zet het functioneel ontwerp de bezoeker aan tot interactie met de TU Delft?

Iteratieronde Functioneel ontwerp Wordt er invulling gegeven aan de strategie van de TU Delft? Preferred partner in research voor (potentieel) toonaangevende universiteiten in de wereld. Preferred partner in education voor studenten, zowel uit Nederland als daarbuiten. Preferred supplier van kennis en graduates aan multinationale bedrijven en overheidsorganisaties, MKB en startende ondernemingen.

Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp

Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp Vind je het grafisch ontwerp rustig, duidelijk, helder en overzichtelijk? Ondersteunt het grafisch ontwerp het scannen/lezen van teksten? Wat denk je van de lengte van de teksten? Is er een goede tekst/plaatsjes verdeling? Dus niet teveel tekst of foto’s en plaatjes? Herkent/herkennen de doelgroep(en) zich in de site?

Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp Toont het grafisch ontwerp de maatschappelijke betrokkenheid van de TU Delft? Weerspiegelt het ontwerp: wie we zijn? wat we doen? Wat we bieden? Is het grafisch ontwerp onderscheidend ten opzichte van concurrenten / partners? Versterkt het grafisch ontwerp het internationale karakter van de TU Delft?