Evaluatie in e-leren!
Startbijeenkomst overzicht Start: 13u30 Verwelkoming en kennismaking Evaluatie (algemeen) Verschillende vormen van evaluatie (algemeen en in Moodle) Automatische testen Opdrachten … Einde: 16u30
Voorstelling Toll-net Toll-net - Startbijeenkomst 5 februari 2011 Voorstelling Toll-net
Voorstelling Toll-net - Technologie-ondersteund levenslang leren - Volwasseneneducatie Net Faciliteren van netwerk, waar kennis en ervaringen worden gedeeld - lesgevers - directies - ICT-coördinatoren - pedagogisch begeleiders
Partners Toll-net Samenwerking / overleg met hogescholen en universiteiten, BE-ODL, Europese en Vlaamse projecten, uitgeverijen, …
Activiteiten Toll-net Toll-shops Workshops (gratis) Kort (1/2 dag of 1 dag) 2 delen Deel 1: kennisdelen, netwerken, didactiek, … Deel 2: Praktijk gedeelte
Activiteiten Toll-net Toll-cursus 3 contact momenten 6 online modules = gecombineerd leren = zelf ondervinden Intensieve basis e-didactiek Netwerkleren
Activiteiten Toll-net Website Toll-net Heel veel informatie over e-leren Iedereen kan lid worden en informatie toevoegen Materiaal workshops, Toll-cursus en ook andere zaken kunnen worden gedownload van de website = delen = heel belangrijk
Activiteiten Toll-net Toll-communities Dit schooljaar: NT2 Rekenblad Computerinitiatie en internet Volgend schooljaar: Fotografie en fotobewerking SLO Nijverheidstechnieken
Wie zijn jullie? Naam? Ervaring met e-leren? Ervaring met evaluatie? Vakgebied? School? Verwachtingen voor deze workshop?
Start
Evalueren? Procesevaluatie (informatie inwinnen over het verloop van het leerproces) Productevaluatie (nagaan of de cursist heeft bereikt wat wordt verwacht)
Evalueren? Summatieve evaluatie (Nagaan of de vooropgestelde doelstellingen van een opleidingsonderdeel bereikt zijn met als doel beslissen of iemand geslaagd is of niet) = EVALUEREN VAN HET LEREN Formatieve evaluatie (cursisten inlichten over hun kennen en kunnen om zo het leerproces bij te sturen) = EVALUEREN OM TE LEREN
Vormen van e-evalueren Automatisch testen Opdrachten Reflectie Peer evaluatie Zelfevaluatie … Gezonde mix is altijd aan te raden!
Automatische testen
Automatische testen Met goede feedback en sturing tijdens de test, kan de cursist zijn leerproces zelf bijsturen. Authentieke kenmerken (vb. audio, video) aan de vragen toekennen In ELO kunnen scores worden bijgehouden
Voordelen automatische testen Correctie kost weinig tijd (gebeurt automatisch) Beoordeling is objectief Het kunnen formuleren speelt geen rol (Rik ??) Cursus kan volledig gedekt worden Gemakkelijke remediëring van de test door de docent: volgende keer kan hij de zwakkere vragen weglaten …
Nadelen automatische testen Niet alles kan getoetst worden (vooral kennis) Goede vragen opstellen kost veel tijd Het is mogelijk om inzichts- en toepassingsvragen te stellen (maar moeilijk) Soms is er een raadkans aanwezig …
Soorten vragen Ja/neen vragen Meerkeuzevragen Sorteervragen Korte antwoord vragen …
1. ja/neen vragen Voorbeeld: Parijs ligt aan de Seine. Waar / Onwaar Opmerkingen Er wordt een ongenuanceerd oordeel gevraagd. 50% kans om goed te gokken.
goed voorbeeld? De Mont Blanc, de hoogste berg van de wereld, ligt in de Alpen. Waar / Onwaar
Fout Nee, deze stelling bevat 2 informatieve elementen, waardoor de cursist in verwarring kan gebracht worden.
Beter De Mont Blanc ligt in de Alpen. Waar / Onwaar De Mont Blanc is de hoogste berg van de wereld.
In Moodle De Mont Blanc ligt in de Alpen. Waar / niet waar
2. Meerkeuze vragen
Tips goede meerkeuze vragen Vermijd absolutisme zoals altijd, nooit, … Vermijd vage termen zoals soms, ongeveer Vermijd negatieve formuleringen Vermijd herhaling in de stam en de alternatieven. Streef naar 4 alternatieven
Voorbeeld 1 La Paz is de hoofdstad van … Algerije Bolivia Mexico India
Tip 1 Geef in alternatieven niet onmiddellijk het goede antwoord weg. Alternatieven moeten met zorg worden gekozen.
Voorbeeld 1 Beter … La Paz is de hoofdstad van … Peru Bolivia Brazilië Ecuador
Voorbeeld goede alternatieven Hoeveel planeten zijn er in ons zonnestelsel? a. 7 b. 8 c. 9 d. 10 Het juiste antwoord is B, acht. A is een afleider omdat mensen misschien de aarde vergeten mee te tellen. C is een sterkere afleider omdat tot 2006 dit het juiste antwoord was. Toen werd Pluto gereclassificeerd tot een dwergplaneet en niet langer meegeteld als volledige planeet in ons zonnestelsel. D is een fout antwoord.
Voorbeeld 2 Welk van de onderstaande alternatieven past niet in het rijtje thuis? Appel Tomaat Sla Andijvie
Tip 2 Zorg dat één antwoord onbetwistbaar juist is en geef aan wat je wilt weten…
Voorbeeld 2 Welk van de onderstaande alternatieven is geen groente? Appel Tomaat Sla Andijvie
Voorbeeld 3 Algerije … Heeft een overwegend zwarte bevolking Is een voormalige Franse kolonie Heeft een landklimaat
Tip 3 Vorige vraag bestaat eigenlijk uit 3 losse vragen. Zorg dat één antwoord onbetwistbaar juist is. Let er op dat je in het item slechts één vraag stelt.
Voorbeeld 3 Algerije is een voormalig kolonie van … Frankrijk Portugal Spanje
Voorbeeld 4 Melk kan gepasteuriseerd worden ... Door ze tot 50° te verhitten Door ze tot 60° te verhitten Door ze tot 70° te verhitten Door ze tot 80° te verhitten
Tip 4 Neem in de stam alle woorden op die anders in elk alternatief moeten worden herhaald.
Voorbeeld 4 De laagste temperatuur die gebruikt kan worden om melk te pasteuriseren, is … 50 °C 60 °C 70 °C 80 °C
Voordeel meerkeuzevragen Gerichte feedback mogelijk: per antwoordalternatief kan andere feedback gegeven worden.
Voorbeeld Moodle Hoeveel planeten zijn er in ons zonnestelsel? a. 7 b. 8 c. 9 d. 10 Het juiste antwoord is B, acht (Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus) A is een afleider omdat mensen misschien de aarde vergeten mee te tellen. C is een sterkere afleider omdat tot 2006 dit het juiste antwoord was. Toen werd Pluto gereclassificeerd tot een dwergplaneet en niet langer meegeteld als volledige planeet in ons zonnestelsel. D is een fout antwoord.
3. Sorteervragen Zoek van ieder land de hoofdstad Noorwegen Rome Zweden Washington Italië Stockholm U.S.A. Oslo
Sorteervragen Bedenkingen De vragen zijn moeilijk op te stellen. Het mogelijk aantal vragen m.b.t. een bepaalde leerinhoud is klein. De getoetste kennis is steeds feitenkennis. Leerlingen kunnen het antwoord vrij gemakkelijk raden.
In Moodle = koppelen Zoek van ieder land de hoofdstad Noorwegen Rome Zweden Washington Italië Stockholm U.S.A. Oslo
Korte antwoord vragen Christoffel Columbus ontdekte Amerika in ... van groot belang om bij het opstellen van invulvragen erop te letten dat er maar één correct antwoord mogelijk is.
Voorbeeld John Glenn maakte zijn eerste vlucht in...
Tip Verschillende mogelijkheden (het jaar, vervoermiddel) Het is soms beter een aanvulvraag in de vorm van een volledige zin met vraagteken aan het eind aan te bieden
Voorbeeld In welk jaar maakte John Glenn zijn eerste vlucht rond de aarde?
Moodle In welk jaar maakte John Glenn zijn eerste vlucht rond de aarde? Antwoord: 1962
Feedback automatische testen Bij automatische testen kan je best zo snel mogelijk feedback geven (onmiddellijk na de vraag).
Feedback automatische testen Testen worden wel automatisch verbeterd maar … de docent moet wel de scores opvolgen … en achterhalen wat het probleem is bij lage scores.
Vragen bundelen tot test Moodle Nieuwe test aanmaken Opties Toegestane pogingen = 1 Adaptieve modus = nee Onmiddellijk na de poging -> feedback
Hoe het niet moet! http://www.articulate.com/community/blogdemo/5questions/quiz.html
Opdrachten
Opdrachten
Keuzes maken
Chequelist opdracht Soort opdracht Duur van de opdracht Wie geeft feedback Groep- of individuele taak Moment (voor, tijdens of na leerstof) Tijdsinvestering (docent, cursist) Openheid (gesloten, open) Soort handeling Verwacht product Situering Evaluatie
Opdracht openheid gesloten
Voorbeeld opdracht Lees de tekst over transformatoren opnieuw en leg uit hoe geluidshinder door transformatoren kan ontstaan. Je kan hiervoor eventueel verwijzen naar wetenschappelijke artikels. Zorg dat je antwoord voldoende lang is. Vergelijk je antwoord met dat van enkele medestudenten en plaats je afgewerkt product tijdig op het discussieforum.
Webquest Een webquest is een zoektocht naar informatie op het internet http://www.webkwestie.nl/
Opdrachten Voldoende links, materiaal meegeven zodat ze niet altijd alles moeten uitzoeken.
Evaluatie opdrachten Klassiek Puntenverdeling per onderdeel Schalen Sam schaal (meten van attitudes en vaardigheden) Instrumenten beoordeling taalvaardigheid SLO.pdf (p.33) Europees referentiekader (voor talen p. 136)
Opdrachten evalueren Moodle 2 mogelijke activiteiten Uploaden van bestand Eenvoudig Algemeen punt invullen Feedback gegeven via tekst Geen automatisch puntenverdeling per onderdeel Geen automatische schalen mogelijk Workshop Complex! Werken in verschillende fasen Puntenverdeling per onderdeel mogelijk Zelf schalen inbrengen mogelijk (creatieve manier) Peer- en zelfevaluatie mogelijk
Opdrachten in Moodle Keuze activiteit Geavanceerd uploaden van bestanden Opties Verwijderen toestaan = nee Max. geüploade bestanden = 3 Notities toestaan = ja
Workshop in Moodle Zeer complex Enkel als je al enige ervaring hebt Op het einde komt de technische uitleg
Reflectie
Reflectie Geen score aan verbonden Zie voorbeeld reflectie
Enquête in Moodle Keuze activiteit Enquête Opties Type: antwoord één keer Type respondent: anoniem of volledige naam Nieuw of kopie
Peer evaluatie
Peer-evaluatie Eenvoudig via forum feedback geven op elkaar Enkel beoordelen wel of niet gedaan
Peer-evaluatie Peer-evaluatie met beoordeling via forum Voorbeeld filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Tp8v2UBbmN4&feature=related
Peer-evaluatie Peer-evaluatie via workshop module Complex! Zie einde
Zelfevaluatie
Zelfevaluatie Zie voorbeeld zelfevaluatie
Zelfevaluatie in Moodle Ga je aan de zelfevaluatie een score toekennen (en zo ja, ga je deze later nog corrigeren?) Zonder score en niet te corrigeren -> enquête Met score, corrigeren en commentaar mogelijk -> test Workshop met zelfevaluatie (maar zeer complex)
Puntenboek in Moodle
Puntenboek in Moodle Niet online activiteiten kunnen worden opgenomen in het puntenboek (activiteit = offline activiteit) Puntenboek naar je hand zetten.
Workshop
Workshop in Moodle Uitleg slideshare
Workshop in Moodle Fase 1: workshop aanmaken Keuze activiteit Workshop Opties Workshop features: leeg laten Grade for submission: invullen Grade for evaluatie: 0 Eventueel laattijdig inzenden toestaan
Workshop in Moodle Fase 2: Edit assessment form (wijze van beoordelen toevoegen) Aspect 1 Beschrijven (eventueel schaal toevoegen) Hoogste cijfer geven Weging toevoegen (1) Aspect 2 Aspect 3 …
Workshop in Moodle Fase 3: Inzendigsfase activeren Door op het lampje van de fase te klikken kunnen vanaf nu de cursisten inzenden. Cursisten zenden in.
Workshop in Moodle Fase 4: Evaluatiefase Door op het lampje van de fase te klikken kun je vanaf nu de cursisten evalueren Klik op de link van de opdracht van de cursist (bekijk de opdracht). Druk op de knop evalueer en evalueer de opdracht.
Workshop in Moodle Fase 5: Grading evaluation phase Niet belangrijk als je als docent zelf evalueert. Toch moet je op knop herbereken drukken.
Workshop in Moodle Fase 6: Gesloten Studenten zien hun punten (in detail + opmerkingen)
The end