Evaluatie in e-leren!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Reflectievaardigheden en instrumenten
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Ict - beleidsplan
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Begeleid zelfstandig leren
Audio-feedback. Audacity + Lame –Audacity –Lame Opdracht 1 –Installeer Audacity + LAME op je usb-stick –Geef vervolgens audio- feedback op de slechte.
Formatief - summatief evalueren
Feedback Wat Soorten Door wie
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
zonnestelsel zonnestelsel zonnestelsel lucas vermeulen
Portfolio Faculteit der Letteren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Wikiwijs.
Feedback Wat Soorten Door wie
Tip 7: wissel je werkvormen af
Workshop evalueren Dcp
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Verkeerde verwijswoorden
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Evaluatie Cursus.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Blended learning Italiaans
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie in e-leren!

Startbijeenkomst overzicht Start: 13u30 Verwelkoming en kennismaking Evaluatie (algemeen) Verschillende vormen van evaluatie (algemeen en in Moodle) Automatische testen Opdrachten … Einde: 16u30

Voorstelling Toll-net Toll-net - Startbijeenkomst 5 februari 2011 Voorstelling Toll-net

Voorstelling Toll-net - Technologie-ondersteund levenslang leren - Volwasseneneducatie Net Faciliteren van netwerk, waar kennis en ervaringen worden gedeeld - lesgevers - directies - ICT-coördinatoren - pedagogisch begeleiders

Partners Toll-net Samenwerking / overleg met hogescholen en universiteiten, BE-ODL, Europese en Vlaamse projecten, uitgeverijen, …

Activiteiten Toll-net Toll-shops Workshops (gratis) Kort (1/2 dag of 1 dag) 2 delen Deel 1: kennisdelen, netwerken, didactiek, … Deel 2: Praktijk gedeelte

Activiteiten Toll-net Toll-cursus 3 contact momenten 6 online modules = gecombineerd leren = zelf ondervinden Intensieve basis e-didactiek Netwerkleren

Activiteiten Toll-net Website Toll-net Heel veel informatie over e-leren Iedereen kan lid worden en informatie toevoegen Materiaal workshops, Toll-cursus en ook andere zaken kunnen worden gedownload van de website = delen = heel belangrijk

Activiteiten Toll-net Toll-communities Dit schooljaar: NT2 Rekenblad Computerinitiatie en internet Volgend schooljaar: Fotografie en fotobewerking SLO Nijverheidstechnieken

Wie zijn jullie? Naam? Ervaring met e-leren? Ervaring met evaluatie? Vakgebied? School? Verwachtingen voor deze workshop?

Start

Evalueren? Procesevaluatie (informatie inwinnen over het verloop van het leerproces) Productevaluatie (nagaan of de cursist heeft bereikt wat wordt verwacht)

Evalueren? Summatieve evaluatie (Nagaan of de vooropgestelde doelstellingen van een opleidingsonderdeel bereikt zijn met als doel beslissen of iemand geslaagd is of niet) = EVALUEREN VAN HET LEREN Formatieve evaluatie (cursisten inlichten over hun kennen en kunnen om zo het leerproces bij te sturen) = EVALUEREN OM TE LEREN

Vormen van e-evalueren Automatisch testen Opdrachten Reflectie Peer evaluatie Zelfevaluatie … Gezonde mix is altijd aan te raden!

Automatische testen

Automatische testen Met goede feedback en sturing tijdens de test, kan de cursist zijn leerproces zelf bijsturen. Authentieke kenmerken (vb. audio, video) aan de vragen toekennen In ELO kunnen scores worden bijgehouden

Voordelen automatische testen Correctie kost weinig tijd (gebeurt automatisch) Beoordeling is objectief Het kunnen formuleren speelt geen rol (Rik ??) Cursus kan volledig gedekt worden Gemakkelijke remediëring van de test door de docent: volgende keer kan hij de zwakkere vragen weglaten …

Nadelen automatische testen Niet alles kan getoetst worden (vooral kennis) Goede vragen opstellen kost veel tijd Het is mogelijk om inzichts- en toepassingsvragen te stellen (maar moeilijk) Soms is er een raadkans aanwezig …

Soorten vragen Ja/neen vragen Meerkeuzevragen Sorteervragen Korte antwoord vragen …

1. ja/neen vragen Voorbeeld: Parijs ligt aan de Seine. Waar / Onwaar Opmerkingen Er wordt een ongenuanceerd oordeel gevraagd. 50% kans om goed te gokken.

goed voorbeeld? De Mont Blanc, de hoogste berg van de wereld, ligt in de Alpen. Waar / Onwaar

Fout Nee, deze stelling bevat 2 informatieve elementen, waardoor de cursist in verwarring kan gebracht worden.

Beter De Mont Blanc ligt in de Alpen. Waar / Onwaar De Mont Blanc is de hoogste berg van de wereld.

In Moodle De Mont Blanc ligt in de Alpen. Waar / niet waar

2. Meerkeuze vragen

Tips goede meerkeuze vragen Vermijd absolutisme zoals altijd, nooit, … Vermijd vage termen zoals soms, ongeveer Vermijd negatieve formuleringen Vermijd herhaling in de stam en de alternatieven. Streef naar 4 alternatieven

Voorbeeld 1 La Paz is de hoofdstad van … Algerije Bolivia Mexico India

Tip 1 Geef in alternatieven niet onmiddellijk het goede antwoord weg. Alternatieven moeten met zorg worden gekozen.

Voorbeeld 1 Beter … La Paz is de hoofdstad van … Peru Bolivia Brazilië Ecuador

Voorbeeld goede alternatieven Hoeveel planeten zijn er in ons zonnestelsel? a. 7 b. 8 c. 9 d. 10 Het juiste antwoord is B, acht. A is een afleider omdat mensen misschien de aarde vergeten mee te tellen. C is een sterkere afleider omdat tot 2006 dit het juiste antwoord was. Toen werd Pluto gereclassificeerd tot een dwergplaneet en niet langer meegeteld als volledige planeet in ons zonnestelsel. D is een fout antwoord.

Voorbeeld 2 Welk van de onderstaande alternatieven past niet in het rijtje thuis? Appel Tomaat Sla Andijvie

Tip 2 Zorg dat één antwoord onbetwistbaar juist is en geef aan wat je wilt weten…

Voorbeeld 2 Welk van de onderstaande alternatieven is geen groente? Appel Tomaat Sla Andijvie

Voorbeeld 3 Algerije … Heeft een overwegend zwarte bevolking Is een voormalige Franse kolonie Heeft een landklimaat

Tip 3 Vorige vraag bestaat eigenlijk uit 3 losse vragen. Zorg dat één antwoord onbetwistbaar juist is. Let er op dat je in het item slechts één vraag stelt.

Voorbeeld 3 Algerije is een voormalig kolonie van … Frankrijk Portugal Spanje

Voorbeeld 4 Melk kan gepasteuriseerd worden ... Door ze tot 50° te verhitten Door ze tot 60° te verhitten Door ze tot 70° te verhitten Door ze tot 80° te verhitten

Tip 4 Neem in de stam alle woorden op die anders in elk alternatief moeten worden herhaald.

Voorbeeld 4 De laagste temperatuur die gebruikt kan worden om melk te pasteuriseren, is … 50 °C 60 °C 70 °C 80 °C

Voordeel meerkeuzevragen Gerichte feedback mogelijk: per antwoordalternatief kan andere feedback gegeven worden.

Voorbeeld Moodle Hoeveel planeten zijn er in ons zonnestelsel? a. 7 b. 8 c. 9 d. 10 Het juiste antwoord is B, acht (Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus) A is een afleider omdat mensen misschien de aarde vergeten mee te tellen. C is een sterkere afleider omdat tot 2006 dit het juiste antwoord was. Toen werd Pluto gereclassificeerd tot een dwergplaneet en niet langer meegeteld als volledige planeet in ons zonnestelsel. D is een fout antwoord.

3. Sorteervragen Zoek van ieder land de hoofdstad Noorwegen Rome Zweden Washington Italië Stockholm U.S.A. Oslo

Sorteervragen Bedenkingen De vragen zijn moeilijk op te stellen. Het mogelijk aantal vragen m.b.t. een bepaalde leerinhoud is klein. De getoetste kennis is steeds feitenkennis. Leerlingen kunnen het antwoord vrij gemakkelijk raden.  

In Moodle = koppelen Zoek van ieder land de hoofdstad Noorwegen Rome Zweden Washington Italië Stockholm U.S.A. Oslo

Korte antwoord vragen Christoffel Columbus ontdekte Amerika in ... van groot belang om bij het opstellen van invulvragen erop te letten dat er maar één correct antwoord mogelijk is.

Voorbeeld John Glenn maakte zijn eerste vlucht in...

Tip Verschillende mogelijkheden (het jaar, vervoermiddel) Het is soms beter een aanvulvraag in de vorm van een volledige zin met vraagteken aan het eind aan te bieden

Voorbeeld In welk jaar maakte John Glenn zijn eerste vlucht rond de aarde?

Moodle In welk jaar maakte John Glenn zijn eerste vlucht rond de aarde? Antwoord: 1962

Feedback automatische testen Bij automatische testen kan je best zo snel mogelijk feedback geven (onmiddellijk na de vraag).

Feedback automatische testen Testen worden wel automatisch verbeterd maar … de docent moet wel de scores opvolgen … en achterhalen wat het probleem is bij lage scores.

Vragen bundelen tot test Moodle Nieuwe test aanmaken Opties Toegestane pogingen = 1 Adaptieve modus = nee Onmiddellijk na de poging -> feedback

Hoe het niet moet! http://www.articulate.com/community/blogdemo/5questions/quiz.html

Opdrachten

Opdrachten

Keuzes maken

Chequelist opdracht Soort opdracht Duur van de opdracht Wie geeft feedback Groep- of individuele taak Moment (voor, tijdens of na leerstof) Tijdsinvestering (docent, cursist) Openheid (gesloten, open) Soort handeling Verwacht product Situering Evaluatie

Opdracht openheid gesloten

Voorbeeld opdracht Lees de tekst over transformatoren opnieuw en leg uit hoe geluidshinder door transformatoren kan ontstaan. Je kan hiervoor eventueel verwijzen naar wetenschappelijke artikels. Zorg dat je antwoord voldoende lang is. Vergelijk je antwoord met dat van enkele medestudenten en plaats je afgewerkt product tijdig op het discussieforum.

Webquest Een webquest is een zoektocht naar informatie op het internet http://www.webkwestie.nl/

Opdrachten Voldoende links, materiaal meegeven zodat ze niet altijd alles moeten uitzoeken.

Evaluatie opdrachten Klassiek Puntenverdeling per onderdeel Schalen Sam schaal (meten van attitudes en vaardigheden) Instrumenten beoordeling taalvaardigheid SLO.pdf (p.33) Europees referentiekader (voor talen p. 136)

Opdrachten evalueren Moodle 2 mogelijke activiteiten Uploaden van bestand Eenvoudig Algemeen punt invullen Feedback gegeven via tekst Geen automatisch puntenverdeling per onderdeel Geen automatische schalen mogelijk Workshop Complex! Werken in verschillende fasen Puntenverdeling per onderdeel mogelijk Zelf schalen inbrengen mogelijk (creatieve manier) Peer- en zelfevaluatie mogelijk

Opdrachten in Moodle Keuze activiteit Geavanceerd uploaden van bestanden Opties Verwijderen toestaan = nee Max. geüploade bestanden = 3 Notities toestaan = ja

Workshop in Moodle Zeer complex Enkel als je al enige ervaring hebt Op het einde komt de technische uitleg

Reflectie

Reflectie Geen score aan verbonden Zie voorbeeld reflectie

Enquête in Moodle Keuze activiteit Enquête Opties Type: antwoord één keer Type respondent: anoniem of volledige naam Nieuw of kopie

Peer evaluatie

Peer-evaluatie Eenvoudig via forum feedback geven op elkaar Enkel beoordelen wel of niet gedaan

Peer-evaluatie Peer-evaluatie met beoordeling via forum Voorbeeld filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Tp8v2UBbmN4&feature=related

Peer-evaluatie Peer-evaluatie via workshop module Complex! Zie einde

Zelfevaluatie

Zelfevaluatie Zie voorbeeld zelfevaluatie

Zelfevaluatie in Moodle Ga je aan de zelfevaluatie een score toekennen (en zo ja, ga je deze later nog corrigeren?) Zonder score en niet te corrigeren -> enquête Met score, corrigeren en commentaar mogelijk -> test Workshop met zelfevaluatie (maar zeer complex)

Puntenboek in Moodle

Puntenboek in Moodle Niet online activiteiten kunnen worden opgenomen in het puntenboek (activiteit = offline activiteit) Puntenboek naar je hand zetten.

Workshop

Workshop in Moodle Uitleg slideshare

Workshop in Moodle Fase 1: workshop aanmaken Keuze activiteit Workshop Opties Workshop features: leeg laten Grade for submission: invullen Grade for evaluatie: 0 Eventueel laattijdig inzenden toestaan

Workshop in Moodle Fase 2: Edit assessment form (wijze van beoordelen toevoegen) Aspect 1 Beschrijven (eventueel schaal toevoegen) Hoogste cijfer geven Weging toevoegen (1) Aspect 2 Aspect 3 …

Workshop in Moodle Fase 3: Inzendigsfase activeren Door op het lampje van de fase te klikken kunnen vanaf nu de cursisten inzenden. Cursisten zenden in.

Workshop in Moodle Fase 4: Evaluatiefase Door op het lampje van de fase te klikken kun je vanaf nu de cursisten evalueren Klik op de link van de opdracht van de cursist (bekijk de opdracht). Druk op de knop evalueer en evalueer de opdracht.

Workshop in Moodle Fase 5: Grading evaluation phase Niet belangrijk als je als docent zelf evalueert. Toch moet je op knop herbereken drukken.

Workshop in Moodle Fase 6: Gesloten Studenten zien hun punten (in detail + opmerkingen)

The end