Leren en ontwikkelen II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
De schoolmaatschappelijk werker
Het doen van eigen onderzoek
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Communicatie met de klant
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij Bloemendal Naam: Burhan Yildirim Klas: *4a Jaar: *2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Naam:Elroy prins Klas:6a Jaar: 2007/2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Naam: Angelique Klas: 4b Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Mijn stage bij * Naam: * marvin koekoek Klas: *4a Jaar: *2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Informatieavond Groep Het Baken
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Workshop klassenmanagement
Workshop evalueren Dcp
Aanvaarding en tolerantie
Het Geluk.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Welkom ik maak me sterk.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
het katholiek basisonderwijs
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Leren en ontwikkelen II 2011-2012 Marien Laeremans Blended traject

Studiewijzer moduleboek\01925_00012874_LKO_504_studiewijzer_GS_leren_en_ontwikkelen_II_-_blended[1].pdf ICO en GOK 2 CU Werken met een website: inzichten en oefeningen Hilde Stroobants: de andere hoofstukken L&O II Één schriftelijk examen voor alle onderdelen Eén geïntegreerde taak (zie HS en moduleboek) Blended traject

GOK Zelfstandig verwerken via informatie op PP: Toledo Blended traject

ICO http://entercultureel.khm.be Opstart via CU 29.11 Verder verwerken via cursus + teksten + website entercultureel Blended traject

Website entercultureel username: mail-adres (khleuven) wachtwoord: Khleuven4ever! Blended traject

Website entercultureel Je verwerkt de twee eerste modules van de website http://entercultureel.khm.be: Cultureel referentiekader Identiteit en diversiteit met het oog op het stilstaan bij jouw eigen cultureel referentiekader en het werken aan jouw ‘interculturele gevoeligheid’ en ‘interculturele competenties’ in de periode 30.11.11 – 28.02.12. Blended traject

Website entercultureel Afspraken m.b.t. het posten van opdrachten op Toledo en het krijgen van feedback op deze opdrachten worden gemaakt tijdens de CU van 29.11.11. Regelmatig aan werken Mail sturen indien je een opdracht gepost hebt -> ifv feedback Je verwerkt de cursus en reader rond ICO met het oog op het verwerven van het nodige begrippenkader dat je in staat moet stellen gericht vragen te stellen en waar te nemen, en nadien vanuit de nodige achtergrondkennis en inzichten te reflecteren op wat je te weten kwam bij interview en observatie. Blended traject

ICO diversiteit Intercultureel onderwijs Positief omgaan met diversiteit L&O II = Stilstaan bij ICO – diversiteit op eigen niveau ABC II: verruiming begrip diversiteit + oefeningen/toepassingen 3 BaKO: GOK-module: diversiteit en leren bij KLEUTERS Blended traject

Diversiteit = Nadenkertjes: Wat is diversiteit? Waarmee heeft diversiteit te maken? Waarom is positief omgaan met diversiteit belangrijk? Hoe kan je dit leren? Jijzelf Jonge kinderen ……. Blended traject

oefeningen Enkele oefeningen (Michel Vandenbroeck; Vormingspakket ‘Familie’) Je eigen achtergrond – praten over jezelf Bewust worden van je eigen normen en waarden Diversiteitsster => identiteit en meervoudige identiteit Blended traject

oefeningen Praten over anderen: ontmoeten van anderen en bewust worden van vooroordelen Families in beeld Blended traject

DIVERSITEIT = Blended traject

DIVERSITEIT = Blended traject

DIVERSITEIT = Blended traject

DIVERSITEIT = … iets wat ons anders maakt dan de anderen. En zo hebben we allemaal wel iets: flaporen, een spleetje tussen de tanden, een donkere huid, een functiebeperking of schoenmaat 47. Blended traject

DIVERSITEIT = Je kan verschrikkelijk nieuwsgierig zijn, of macho, boeddhist, holebi, kansarm, hoogbegaafd, muziekfreak, gehandicapt, perfect drietalig, gezond gek, een lastpak of gewoon tof. niemand is hetzelfde, niet vanbinnen, en niet vanbuiten, en gelukkig maar. Tegelijk ontdek je snel dat je veel gemeenschappelijk hebt. Zweetvoeten, bijvoorbeeld. Of een verslaving aan nootjes, kortingsbonnen, sport,….Allemaal anders, en toch allemaal gelijk: dat is diversiteit.* *http://www.startdiversiteit.be/Wat%20is%20diversiteit.html Blended traject

Diversiteit en onderwijs Pascal Smet: “Een op vijf van de kinderen die hier vandaag geboren wordt, spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Hoe groter de steden, hoe hoger hun aantal. Scholen waar Nederlandstalige kinderen een minderheid zijn, zijn al lang geen uitzondering meer. Onderwijs wordt hoe langer hoe meer geconfronteerd met diversiteit. Op alle vlakken. In de thuistaal van de kinderen, in de communicatie met de ouders, Hoe kun je dingen benoemen, als je er de woorden niet voor hebt? Hoe kun je elkaars verhalen begrijpen, als je geen gemeenschappelijke taal spreekt ?” -> BELANG VAN erkennen = positief omgaan met diversiteit http://dsonline.be/ 04.10.2009 Blended traject

Diversiteit en onderwijs les 1\Startpagina Diversiteit in het onderwijs2.mht http://www.ond.vlaanderen.be/diversiteit/ Blended traject

Voorwaarden diversiteit Positief omgaan met diversiteit = intercultureel leren Voorwaarden tot intercultureel leren = vertrekken van een positief zelfbeeld => identiteit = de ‘ander’ willen ontmoeten = de ander leren kennen = ontmoeten van culturen = bewust zijn van vooroordelen = niet stereotiep denken -> van denkkader kunnen veranderen = multiperspectiviteit Blended traject

Opfrissen diversiteit Blended traject

Intercultureel leren Blended traject

identiteit ” Op de vraag ‘wie ben je’? kan iemand verschillende antwoorden geven. ‘Ik zeg tegen mensen altijd dat ik van nationaliteit Zwitser ben, van godsdienst moslim, van geheugen Egyptenaar en van cultuur Europeaan. Dat is mijn identiteit. Ik heb er meer dan één”, (Tariq Ramadan, islamoloog). www.socius.be) -> MEERVOUDIGE IDENTITEIT Aansluiten bij oefening ‘diversiteitsster’ Blended traject

Meervoudige identiteit oog heeft voor de meervoudige identiteit van de kinderen in de klas => de kinderen niet benaderen vanuit stereotypen of categorieën Blended traject

cultuur Wat betekent het begrip ‘cultuur’ voor jou? per 2 een woordspin maken woordspin vergelijken met deze van een ander duo elkaars ‘spinnen’ aanvullen vergelijken met de 2 beelden volgende dia’s Blended traject

cultuur Blended traject bron afbeedling: website entercultureel

cultuur Blended traject

multiperspectiviteit Negenpuntenprobleem Haas of schildpad? Waarom belangrijk? Blended traject

vooroordelen Blended traject

vooroordelen Blended traject

vooroordelen Blended traject

vooroordelen Families in beeld Blended traject