Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Gezamenlijk Programmeren in de Programmaraad
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ondernemen in de praktijk
BELEIDSPLAN 2012 –  Bestuurlijke taken  Bestuur en vrijwilligers  Ouderenbeleid  Communicatie en PR  Scholing.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
VZW Joe English, Kunstschilder
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Omzet genereren via Internet
Marketingmanagement in een Europese KMO
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Wat is interactieve marketing?
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
voorzitter Johan Cruyff Foundation
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Presentatie nieuwe media
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Online Conferentie Nederland 8 oktober Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Effectief adverteren op Marktplaats.nl Gericht communiceren met een relevant publiek.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Social Media Reputation.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Meer bekendheid via je Website
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strategische Buurt Ontwikkeling
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Digitale marktplaats: Vitaliteitshuis
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1

Inhoud • Even voorstellen • Marketing van een kulturhus • Doelgroepen • Profilering • Online marketing • Voorbeelden • Websitemodule 2

Even voorstellen Olga Haarman 29 jaar Communicatieadviseur Activiteiten • Communicatiestrategie • Online communicatie (websites, zoekmachinestrategie) • Nieuwe media (social media, viral marketing etc.) 3

Stel u voor (in 1 minuut) Multifunctioneel gebouw Buurthuis Ontmoetingscentrum Verzamelgebouw Ontmoetingsplek Multifunctionele accommodatie All-in-one centrum Dorpshuis Organisatie voor welzijn en cultuur Anders? 4

Marketing kulturhus Doel: inkomsten vergroten • Activiteiten • Subsidie • Sponsoring Waar? Hoe? 5

Doelgroepen 1.Gebruikers •Bezoekers (particulier) •Bedrijven (zakelijk) •Verenigingen en scholen (sociaal- maatschappelijk) 2.Gemeente 3.Sponsoren (zakelijk en particulier) 6

Profilering kulturhus Wat is je toegevoegde waarde? Hoe laat je resultaten zien? Leefbaarheid Sociale cohesie (noaberschap) Maatschappelijk welzijn Toerisme Nog meer? 7

Profilering kulturhus Uitgangspunten: • Lokaal: ieder Kulturhus is uniek • Synergie: totaal > de individuele merken • ‘One-stop-shop’: voor ieder wat wils 8

Profilering kulturhus Welke middelen zet u in? PR(massa) Adverteren Beurzen outdoor DM(doelgroep) Brochures Nieuwsbrieven Website Search Engine Marketing (SEM) Sociale media (hyves, marktplaats) 9

Online marketing De invloed van internet neemt toe: •82% van de Nederlandse populatie was online in 2008 •Deze surfen gemiddeld 8,4 uur per week / 80 min. per dag (was 43 min. in ‘06) •Grootste groei onder 50+. Stijging van de internetpenetratie van 59% naar 64% •Bij de groep is de internetpenetratie inmiddels 99% •60% is minimaal op 1 sociaal netwerk actief •Google heeft 95% marktaandeel in Nederland Bron: STIR 10

Google resultaten 11

Google resultaten 12

Google resultaten 13

Online marketing Doet u aan online marketing? Heeft u een website? Bent u tevreden over uw website? Weet u hoeveel bezoekers uw website heeft? Wat is het doel van uw website? A)Informeren B)Betrokkenheid creëren C)Bezoek stimuleren naar het Kulturhus / leads genereren 14

Online / offline marketing Online -Relevant: actueel, gepersonaliseerd -Interactief: direct aanzetten tot een handeling -Meetbaar: sturen op resultaten Offline -Statisch (brengen gefragmenteerde informatie) -Eenrichtingsverkeer -Onderscheiden wordt steeds moeilijker -Impact en resultaat niet goed meetbaar 15

Voorbeelden Drie manieren van profileren: 1.Op hoofdactiviteiten •Wat heeft het kulturhus te bieden? •Compleet aanbod 2.Op doelgroep •Voor wie is het kulturhus? •Inspelen op specifieke wensen 3.Op deelnemende organisaties •Wie participeert in het kulturhus? •Efficiency, one-stop-shop 16

(Voorbeelden van website ontwerpen zijn apart als PDF document toegevoegd) 17

Websitemodule Complete website •Eigen ontwerp / vormgeving •Keuze uit diverse menusjablonen •Op maat ontwikkeld voor kulturhusen •Technisch up-to-date en zoekmachinevriendelijk •Content door kulturhusen zelf te onderhouden •Lage ontwikkelkosten door standaardisatie –Eenmalige opstartkosten –Maandelijkse abonnementskosten (incl. hosting) 18

Vragen? 19