Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 14-2 - Navigatie I-C1#, datum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Advertisements

Onderwijsmateriaal publiceren via Blackboard Willibrord Huisman IOWO, Schema's ontwikkeld in het kader van enkele adviestrajecten over onderwijsmateriaalbeheer,
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Analyse klantgerichte websites
Les 1 - intro I-C1#, datum.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
De internet-encyclopdie voor kinderen
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 10 - We Think I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Cursus Websites bouwen
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
HTML Les 1: Introductie HTML
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
Website Usability.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Cursistenprogramma 3e editie
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
het bouwen van een website
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar Presentatie Beoordeling.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Les 18 - Testen I-C1#, datum.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Les 14: Redactionele Vormgeving
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Praat eens met een veteraan darwine.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Onderwerpen workshop 2 Categorieën Blog pagina’s Meer met artikelen Hyperlinks Modules Gebruikersbeheer Joomla Workshop 2.
Schrijven met een strategie
Tweede wereldoorlog.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
voor familie en vrienden van
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Magister voor ouders.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Les = 3 Haha ah. Doelen Na deze les: Weten jullie wat er bedoeld wordt met: tweeluik, contrast en overeenkomst; herkennen jullie de verschillende.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Huiswerkopdracht Politiek
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
E health, Domotica en E-learning
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum

les 14 Vandaag • Hyperteksten • Navigatiestructuur • Cardsorting • Benaming pagina’s • Aan de slag!

les 14 Doel • Je weet met welke middelen je tot een goede navigatiestructuur kan komen en kan deze ook toepassen.

les 14 Hypertekst • Hypertekst is tekst met direct activeerbare hyperlinks (verwijzingen). hyperlinks • Hypertekst - Wikipedia (z.d.), geraadpleegd op 23 september 2012, via • Bestond al voor internet, maar wordt het meest gebruikt in digitale teksten. • Voorbeelden: Wikipedia, Amazon en iedere andere willekeurige website of webapp.

les 14 In beeld • Er is een verschil tussen: • Ankers (bolletjes) • Links (pijltjes)

les 14 Navigatie • Een lezer komt straks op jullie Wiki...en dan? • Hoe leiden jullie de lezer door de teksten en pagina’s? • Leg in ieder geval op de homepage uit wie je bent en wat jullie gedaan hebben/wat er te vinden valt. • Bedenk altijd: wat wil de lezer weten?

les 14 Doelen navigatie • Navigatie helpt de bezoeker om iets te vinden op de website. • Navigatie maakt duidelijk waar de bezoeker is op de website. • Navigatie biedt de bezoeker een houvast op de website. • Navigatie maakt duidelijk wat de bezoeker kan vinden op de website. • Navigatie toont de bezoeker hoe de website gebruikt kan worden. • Navigatie geeft de bezoeker vertrouwen in de website.

les 14 Menustructuur • Primaire navigatie • Hoofdmenu • De basis van je navigatie • Secundaire navigatie • Submenu • Naar specifieke pagina’s

les 14

Plaatsing • Primair: bovenaan of links (we lezen van links naar rechts) • Secundair: bovenaan onder primair of links op de pagina. • Maak keuze in: direct zichtbaar of pas zichtbaar na kiezen primaire categorie! • Op basis van hoeveelheid informatie.

les 14 Structuur • Navigatie biedt structuur. • De hoeveelheid informatie bepaalt of secundair menu nodig is. • Content moet ingedeeld worden in categorieën. • Benaming hoofdcategorie moet alle onderliggende pagina’s omvatten. • Onderliggende pagina’s moeten allemaal bij hoofdcategorie horen.

les 14 Cardsorting • Gebruiksonderzoeksmethode waarbij onderwerpen gerangschikt worden. • Meestal gedaan door gebruikers zelf, zodat navigatie voldoet aan verwachtingen. • Gesloten/Open cardsorting • Na afloop nog geen definitieve informatiestructuur, maar wel een goede basis.

les 14

Maak ‘t visueel

les 14 Benaming • Duidelijk en inhoudelijk • Kies de juiste trefwoorden • Niet te kort en niet te lang • Zorg dat de gebruiker niet hoeft te zoeken

les 14

Cardsortsessie • Schrijf alle onderwerpen die jullie willen behandelen op de papiertjes. • Denk aan de onderdelen uit de Wiki, maar focus op jullie argumenten (voor/tegen). Dit is het grootste gedeelte van de wiki. • Categoriseer via cardsorting. • Visualiseer structuur via schema (geef daarin ook de verschillende links aan). • Benoem de onderdelen in de structuur, zodat dit heldere menu-items kunnen zijn.

les 14 Of opmerkingen? Vragen?

les 14 Doelen behaald • Je weet met welke middelen je tot een goede navigatiestructuur kan komen en kan deze ook toepassen.

les 14 Huiswerk ‣ Maak een navigatiestructuur via in de les gegeven middelen. Afmelden? Mail Of bericht