Sociale Activering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Advertisements

Vrijwillige buurtwerking in een plattelandsomgeving Buurtwerking Lennik.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
In Aalst en het hinterland. •Waarom •Wat •Wie •Wanneer •Waar •Doel •Matching •Ondersteuning •Verwachtingen.
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
Zorgbib Meer dan een boek…. Een openbare bibliotheek voor speciale doelgroepen − Een discipline van Rode Kruis- Vlaanderen − Met een overheidsopdracht.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Sociale activering in OCMW Gent
Lokale dienstencentra binnen het Woonzorgdecreet van 4 maart 2009
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
OCMW Antwerpen.
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
“Bewust keuzes maken” ISD-conferentie Wat doet de afdeling Re-integratie?
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
HULPVERLENERS OVER ‘A’CTIVERING Peter Raeymaeckers Salman Baig M. 1 BaSwA
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Pilootproject Arbeidszorg.
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Participatie in de praktijk
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hier komt een titel Hier komt tekst En een opsomming En een voetnoot Hier komt een hoofdstuk Over Lommel en Pure energie.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Boons Elke Kaers Jan Langer thuis wonen via het dagverzorgingscentrum “Den Boulevard”
Dienst Wonen - Stad Gent
AMIF Project OCMW Antwerpen
SEL Amberes WELKOM.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Cliëntenraad Sociaal Domein
Dienstencentrum tewerkstelling den travoo
Inschatten van dienstverlening
Samenwerking tussen actoren werk en zorg
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Omdat deelnemen belangrijk is
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Doorstroom naar (echt) werk
Andries Reinhart 3 maart 2019
Aan de slag met vrijwilligers
AMIF Project OCMW Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Sociale Activering

Organogram Maatschappelijke Integratie Wijkcentra - 21 wijkcentra verdeeld in 5 clusters Schuldhulpverlening: - budgetbeheer, - collectieve schuldbemiddeling, - energiecel, stookoliefons, … DIENST ACTIVERING Ondersteunde diensten: - interne financiële dienst, …

Organogram Activering Screening & Assessment Begeleiding Werkervaring Bedrijvencentrum PAX Opleidingen Nederlands Technische en Oriënterende opleidingen SOCIALE ACTIVERING Administratie

Sociale Activering - Organisatie Huidig personeelsbestand 3 medewerkers 1 - VTE 2 - 0,80 1 diensthoofd Locatie Kwekerijstraat 82 - 2140 Borgerhout

Sociale activering - Definitie Het verhogen van de maatschappelijke participatie en het doorbreken of voorkomen van sociaal isolement door maatschappelijk zinvolle activiteiten die eventueel een eerste stap op weg naar betaald werk kunnen betekenen

Sociale Activering - Doelgroep professionele activering (voorlopig) niet haalbaar leeftijd: tot 65 jaar zoekt een zinvolle daginvulling geen actieve verslaving, psychische- of psychiatrische problematiek Minimaal niveau 1.2. Nederlands

Cijfermatige evolutie van de doelgroep 2006 2007 2008 2009 2010 Eerste helft 2011 VW 46 52 96 126 168 180 AZ 35 25 26 30 29 49 Totaal 81 77 122 156 197 229 Sociale Activering is op cijfermatig gebied een succes. Als we in 2006 op maandbasis gemiddeld 81 klanten een vrijwilligersplek of een arbeidszorg plek aanboden, was dit in 2010 gemiddeld 197 klanten per maand. De stijging zet zich in 2011 nog steeds verder. Gemiddeld aantal klanten op maandbasis

Vrijwilligerswerk Arbeidszorg Sociale Activering Sociale Activering Vrijwilligerswerk Arbeidszorg

Vrijwilligerswerk – Het verschil met arbeidszorg De nadruk ligt niet op de zorg, maar op het uitvoeren van de activiteiten. De begeleiding van klanten door de verantwoordelijke van de activeringsplaats is beperkt.

Arbeidszorg: Het verschil met vrijwilligerswerk Arbeidszorg gebeurt onder intensieve begeleiding, waarbij de begeleide medewerkers zelf centraal staan. De arbeidszorgmedewerker produceert goederen of verleent diensten, die aan een marktprijs worden aangeboden.

De Vrijwilliger: 3 mogelijke trajecten Opstap: de klant doet vrijwilligerswerk als opstap naar werk of opleiding Finaliteit: de klant doet vrijwilligerswerk als zinvolle bezigheid, zonder werk als einddoel Mogelijke opstap: de klant probeert om zijn persoonlijke situatie te stabiliseren, vooraleer een opleiding of werk aan de orde is

Traject vrijwilligers: opstap / mogelijke opstap Wijk MA en klant bespreken motivatie en interesse in vrijwilligerswerk Klant wordt doorverwijzing door Wijk Sociaalcentrum (arbeidsbegeleider) naar Sociale Activering Medewerker van SA heeft kennismakingsgesprek met klant SA zoekt naar geschikte organisatie en taak SA begeleidt de klant naar de organisatie: thuis / SC ophalen, intakegesprek met (meerdere) organisatie

Traject vrijwilligers: opstap / mogelijke opstap Afsprakennota tussen Klant SA Organisatie Inhoud afsprakennota Takenpakket Werkrooster/uurrooster, evt opbouw van aantal uren Specifieke aandachtspunten/werkpunten vd klant ifv vrijwilligerswerk (allergieën, op tijd komen, werktempo, …)

Traject vrijwilligers: opstap / mogelijke opstap Opvolging door SA: Opvolgen van maandelijkse gepresteerde uren ifv uitbetaling van 1euro-vergoeding. Eventuele mutatie op vraag van de klant, organisatie of SC Opstap/ Mogelijke opstap: 4-maandelijks evaluatiegesprekken adhv evaluatieformulier: klant vult formulier in met ondersteuning mw SA organisatie vult formulier in Gesprek tss klant, organisatie, medewerker SA Opstap: warme overdracht met dienst BWE

Vrijwilligerswerk – De vrijwilligers Cijfers 2010 : 261 verschillende actieve vrijwilligers 55% finaliteit 30% mogelijke opstap 15% opstap Gestart in 2010: 135 Gestopt in 2010: 74 waarvan 28 opstap gemaakt in 2010:

Aard van het vrijwilligerswerk Sectoren: Sociaal: bejaarden WZC’s / kinderen Techniek: klussen (kringloopwinkels, caw’s) Horeca: cafetariawerk wzc’s, buurthuizen, … Dieren: dierenasiel, Stadsbeest Administratie en onthaal: buurthuizen Milieu: kinderboerderij, bioboerderij

Vrijwilligerswerk - Organisaties Aantal: +/- 50 organisatie Zorgbedrijf: woon- en zorgcentra (25%) Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad (10%) Zorgbedrijf: dienstencentra (10%) CAW’s (+7,5%) RVT’s (oa privé) (+5%)

Afsprakennota: SA en de organisaties Uniform voor alle organisaties Inhoud: Verwachtingen SA tov de organisatie: Per organisatie: één / duidelijk aanspreekpunt voor SA Afsluiten van verzekering (verplichte BA) Maandelijks registeren van gepresteerde uren Bereid om klant tussentijds te evalueren adhv door SA beschikbare formulieren Klant evalueren op geleverde prestaties, Klant niet beoordelen of hij klaar is voor (S)TW

Samenwerkingsovereenkomst met vzw ANA Vzw ANA 6 deelwerkingen: Arbeidszorg – vzw ANA Samenwerkingsovereenkomst met vzw ANA Vzw ANA 6 deelwerkingen: De Memel Den Hof (+huisraadpakketten) ‘t Fietsateljee ‘t Magazijn Bistro P Verhuis&Woon

Arbeidszorg - Arbeidszorgklanten Cijfers Aantal vacatures beschikbaar voor OCMW-klanten: 35 2010: 41 verschillende klanten 9 opstap 15 mogelijke opstap 17 finaliteiten

Arbeidszorg – traject arbeidzorgklanten Opvolging door vzw ANA Opstap en mogelijke opstap: 3 maandelijkse evaluatie door vzw ANA ism Sociale Activering Finaliteit: jaarlijkse evaluatie

Sociale Activering – Vergoeding Aanmoedigingspremie van 1euro/uur eventueel aangevuld met: vergoeding openbaar vervoer kledijvergoeding

Evolutie van het profiel van de doelgroep Psychiatrische, psychische- en verslavingsproblemen, medische problemen Onvoldoende kennis van het Nederlands - een basiskennis is essentieel Strafblad Motivatie Vaak een combinatie van verschillende problematieke Nederlands kan eventueel wel verbeterd worden tijdens vrijwilligerswerk. Klanten kunnen meer spreekdurf krijgen. Maar een basiskennis van de Nederlandse taal is essentieel om basistaken uit te voeren die de organisaties verwachten. Naast verschillende autochtonen die niet gemotiveerd zijn een vrijwilligerstaken op te nemen zien we vooral bij allochtone klanten dat het concept van vrijwilligerswerk niet in alle culturen gekend. We merken daarom veel weerstand bij de klant en gebrek aan motivatie.

Gevolgen voor de huidige werking Zeer moeizame opstart van het traject Stijgende uitval van klanten tijdens SA-traject Organisaties haken af Vraag en aanbod in niet meer op elkaar afgestemd: - cijfers aanbod>vraag - inhoudelijk functieprofiel Zeer moeizame opstart van klanten bij vrijwilligerswerk en arbeidzorg Klanten komen niet opdagen tijdens intakegesprek met de medewerker van Sociale Activering in het Sociaal Centrum. Meerdere afspraken per klant zijn vaak nodig. Klanten komen niet altijd opdagen tijdens kennismakinggesprekken met organisaties. Organisaties worden daardoor meer en meer argwanend ten opzichte van de kandidaat vrijwilligers van het OCMW Klanten laten een gedemotiveerde indruk na tijdens kennismakingsgesprekken met de organisaties. Ze zeggen dat ze vrijwilligerswerk doen omdat ze moeten. Stijgende uitval van klanten tijdens SA-traject Klanten komen zeer onregelmatig opdagen bij de organisaties Traject van klanten wordt vaak stopgezet omwille van attitude (motivatie), lichamelijke problemen, psychische en psychiatrische problemen, verslavingsproblemen en te weinig kennis van het Nederlands. Vaak is het een combinatie van factoren. Organisaties haken af Organisaties geven aan dat Sociale Activering een te milde screening hanteert en dat verschillende klanten te zwak zijn om in hun vrijwilligerswerk op te nemen. Organisaties geven steeds meer aan niet langer met ons aanbod van klanten te willen werken, klanten die niet gemotiveerd zijn, die verplicht worden om vrijwilligerswerk te doen, die een hoofddoek dragen, die een strafblad hebben Organisaties vragen meer ondersteuning vanuit de dienst Sociale Activering. Organisaties staan eerder weigerachtig tegenover de klanten ‘mogelijke opstap’ omdat het voor hen zeer onduidelijk is wat ze van hen kunnen verwachten. Organisaties houden er niet van om als “labo” te fungeren. De huidige tendens leert ons dat klanten die tot de doelgroep van de finaliteiten behoren momenteel vaak medische beperkingen heeft, onvoldoende kennis van de taal en niet steeds gemotiveerd is. (Het is moeilijker voor organisaties om deze mensen in te passen.hanteert en dat verschillende klanten te zwak zijn om in hun vrijwilligerswerk op te nemen.

Hoe verder? Nood aan herprofilering van het profiel Meer ondersteuning van de SA klant en de organisaties Zoeken naar nieuwe vormen van Sociale Activering Ontwikkelen van voortrajecten voor Sociale Activering (onderwerpen: motivatie, attitude, sociale vaardigheden)