Investeringskosten gebouwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
gezamenlijke bewonersavond Dijkverbetering Amstelkade
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Dmv de startersregeling wil de gemeente Rotterdam de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Rotterdam.
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
Procedure werken met derden.
Hogeschool Rotterdam Ribacs
BouwData PB® de codering
Onroerend Goed investeren en beheren
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Dmv de startersregeling wil de gemeente Amsterdam de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Amsterdam.
1 Kostendekkende huur  Wat is kostendekkende huur? inzicht kosten  Optimalisatie door kostendekkende huur? -standaard kwaliteit -tijdig investeren en.
Dmv de startersregeling wil de gemeente Arnhem de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Arnhem. In de.
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Hogeschool Rotterdam RIBACS
Studentenstudios bouSST01p.
Geoormerkte gelden Geoormerkte gelden zijn gelden die door derden zijn ingebracht in de OVW, waarbij het het doel is om met name genoemde projecten.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
Sloop, bodemsanering en bouwrijp maken voormalige gemeentewerf Wakerstraat 7 te Oostzaan Door: Frank de Groot Wareco ingenieurs.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
HET BOUWPROCES door Niek Schraa.
Informatiebijeenkomst subsidie cultuur 2013 – 2016 , 3e tender Raymond Tassenaar adviseur subsidieverlening 8 oktober 2014.
Financiering en kengetallen
Stap 2 Investeringsbegroting
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Voorziening levensonderhoud Karel Prinsen 15 oktober 2015.
Financiering en inkoop H2 Investeringsbegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Financieringsplan bouw en verbouw van een accommodatie.
Projectplan voor (ver) bouw van een accommodatie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Wanneer en hoe regel je je financiering. Programma Welkom Voorstellen Svn en bank Toelichting op proces financiering Vragen.
IN ‘LAB 111’ Op zoek naar de 7 Kostensoorten Van abstract naar concrete voorbeelden.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Presentatie Herinrichting Centraal Plateau voor de gemeente Nuth Inger Orbons Secretaris Landinrichtingscommissie projectleider DLG.
Elsevier Fiscaal Congres BTW. Welke onderwerpen ? Slooppand of bouwterrein? Bedrijfsoverdracht.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
Een eigen accommodatie, van droom naar werkelijkheid.
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Doordecentralisatie-Overeenkomst
Liquiditeitsbegroting
Begroten & Budgetteren
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
WERKGROEP INTEGRAAL ONTWERPEN
Financiële planning (deel 2)
Resultatenrekening prognose
Tarief berekenen LG32 – 5 IBS 2.2 Gebouwen en terreinen.
Uitdagingen voor lokale overheden
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Project Handvatten Omgevingsplan
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Overdrachtsbelasting en reorganisaties
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
duurzame productiemiddelen
Transcript van de presentatie:

Investeringskosten gebouwen Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs

Projectbudget Een overzicht van de totale investeringskosten van een gebouw is noodzakelijk om: Goedkeuring te verkrijgen van de opdrachtgever. Committeren van gebruikers bij doorbelasting van kosten. Vrijmaken of aantrekken van financiële middelen. Financiële sturing geven: Stellen van budgettaire randvoorwaarden aan contractpartijen Opstellen prognoses en aangeven van corrigerende middelen. Financiele verantwoording afleggen: Aantonen rechtmatigheid van verplichtingen en vertalingen. Opstellen van periodieke financiële rapportages

NEN 2631 In de norm is de volgende hoofdindeling aangehouden: Grondkosten Bouwkosten Inrichtingskosten Bijkomende kosten Op het moment dat de raming investeringskosten wordt opgesteld, zijn er al kosten gemaakt. Bijv. adviseurs (haalbaarheidsonderzoek, PvE, bodemonderzoek). Met de kosten moet rekening worden gehouden bij het opstellen van de raming.

Grondkosten Onder grondkosten wordt verstaan alle kosten die gemaakt moeten worden om een perceel grond waar het bouwwerk op komt te staan te verwerven en geschikt te maken voor bebouwing.

Kostensoorten grondkosten(1) Verwervingskosten De aankoopsom Taxatie-, notaris en makelaarskosten Op het terrein drukkende rechten, belastingen en heffingen. Afkoop en vestiging van zakelijke rechten, polderlasten, erfdienstbaarheden Kadastrale kosten Kosten van eventuele onteigeningsprocedure

Kostensoorten grondkosten(2) Infrastructurele voorzieningen Bijdrage aan financiering van algemene plankosten van de verkoper en/of openbare voorzieningen. Tijdelijke maatregelen ten behoeve van het in stand houden van de openbare infrastructuur.

Kostensoorten grondkosten(3) Bouwrijp maken: Kosten van het geschikt maken van terrein voor de gewenste bebouwing zoals: Rooiwerk, sloopwerk, grondwerk, kabel- en leidingaanleg/-bescherming/-verwijdering. Ontsluiting van het bouwterrein en de aansluitingen op de openbare NUTS-voorzieningen.

Bouwkosten Onder bouwkosten wordt verstaan: alle kosten die in rekening worden gebracht door de uitvoerende partijen zoals aannemer(s) en installateurs om het gebouw te realiseren. Bouwkosten worden onderscheiden in kosten samenhangend met het gebouw, kosten samenhangend met het terrein en kosten samenhangend met het werkterrein (bouwplaats). De groepen worden conform de NEN 2634 onderverdeeld

NEN 2634 Bouwkundige voorzieningen Werktuigbouwkundige installaties Electrotechnische installaties Lift- en transportinstallaties Vaste voorzieningen Terrein Algemene uitvoeringskosten

Specificatie bouwkosten Kosten per eenheid; M2 vloeroppervlakte M3 inhoud Medewerker Ziekenhuisbed Productie-eenheid, etc. Indeling naar elementen (Elementenmethode 1991) Indeling naar bestekshoofdstuk RAW in de grond-, weg en waterbouw STABU in burger- en utiliteitsbouw Kosten naar volgorde van uitvoering. Bij een aanvraag van een bouwvergunning is de opgave van de bouwkosten conform de NEN 2631 verplicht.

Inrichtingskosten De inrichting, ook wel losse inventaris genoemd, omvat het vaste en losse meubilair. Daarnaast omvat de losse inventaris de specifieke bedrijfsinstallaties die nodig zijn voor het functioneren van het bedrijf. Echter: Voor zover deze installaties niet bestempeld worden als vaste inrichting.

Onderscheid inrichtingskosten Bedrijfsinstallaties (productiemachines) Losse inrichting. Het onderscheid tussen ‘losse inventaris’ en ‘vaste voorzieningen’ is in het algemeen dat ‘vaste voorzieningen’ alleen m.b.v gereedschap kunnen worden verplaatst (nagelvast). De post ‘vaste voorzieningen’ of vaste inrichting wordt veelal in de bouwkundige- en installatiebestekken opgenomen, of wordt tenminste zodanig in de bouwstroom verweven dat de coordinatie vanuit het bouwproces plaats vind.

Bijkomende kosten De bijkomende kosten zijn kosten van algemene aard die gemaakt worden om realisatie van het project mogelijk te maken.

Onderscheid in Bijkomende kosten Voorbereidings- en begeleidingskosten Heffingen Verzekeringen Aanloopkosten Financieringskosten Risicoverrekeningen Onvoorziene uitgaven Onderhoudskosten omzetbelasting

Voorbereidings- en begeleidingskosten Dit zijn de kosten van de aan het project werkzame adviseurs en toezichthouders: Architekt Constructeur Installatie-adviseur Bouwkostenadviseur Adviseur terreinwerk Projectbegeleiding Opzichter

Heffingen Te betalen belastingen en heffingen aan lagere overheidsinstanties: Leges bij aanvraag bouwvergunning Precario voor gebruik gemeentegrond. Werkterrein-inrichting Uitvoering en aansluitingen door nutsbedrijven

verzekeringen Verzekeringen van het bouwwerk en alle betrokken organisaties en hun medewerkers, voor zover voor rekening van de opdrachtgever.

Aanloopkosten Dit zijn de kosten verbonden met de ingebruikname van het project: Verhuiskosten Leegstandverlies Eerste schoonmaak Openingskosten Onderbezettingsverlies Bestuurs- en personeelkosten, etc.

Financieringskosten De kosten verbonden aan financiering van het onroerend goed, anders dan de rente en aflossing na ingebruikname. Afsluitkosten van de geldlening Renteverlies op geïnvesteerd kapitaal Te betalen bouwrente, etc.

Risicoverrekeningen Tijdens voorbereiding en uitvoering zullen de kosten van het personeel, materiaal en materieel aan schommelingen onderhevig zijn: Over langere termijn in stijgende tendens. Afhankelijk van het prijspeil van de raming of begroting zullen deze kosten opgenomen worden.

Onvoorziene uitgaven Kosten als gevolg van wijzigingen in het programma van eisen tijdens de ontwerpfase. De planwijziging door gebruikerseisen De loon- en prijsstijgingen welke na het prijspeil van de berekening van de investeringskosten tot aan de ingebruikname van het gebouw optreden. Tegenvallers bij de uitwerking.

Onderhoudskosten Onderhoudskosten van het verworven terrein tijdens de voorbereiding en uitvoering van het project. Dit voor zover niet gerekend onder de grondkosten.

Omzetbelasting Over de investeringskosten dient omzetbelasting te worden betaald. Het op het prijspeil van de investeringsraming geldende belastingspercentage wordt over de betreffende investeringskosten als separate post berekend. Sommige posten zoals verzekeringspremies, leges en dergelijke vallen buiten de omzetbelasting.

Opbouw van de investeringskosten Volgens NEN 2631 Bijkomende kosten (heffingen, verzekeringen) Directiekosten (voorbereidings- en begeleidingskosten) Rente tijdens bouw (financieringskosten) Reserves totaal werk (risicoverzekeringen, onvoorziene uitgaven) Startkosten (aanloopkosten) BTW (omzetbelasting)

Einde presentatie Door M.J.Roos