Regionale Technologische Centra en werkplekleren Afdeling ILSV Ruben Plees
Inhoud RTC’s: wie zijn ze, wat doen ze? RTC’s en werkplekleren: welke mogelijkheden zijn er? Werkplekleren: waar let ik op? Vragen?
RTC’s: wie zijn ze? Wat doen ze? Regionale Technologische Centra zijn vzw’s 1 per provincie Raad van Bestuur paritair samengesteld, t.t.z. Vertegenwoordigers uit het onderwijs Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, andere socio-economische actoren of andere opleidingsverstrekkers (bv. VDAB, Syntra)
RTC’s: Wie zijn ze? Wat doen ze? 4 grote doelstellingen 1° de onderlinge afstemming tussen onderwijsinstellingen en bedrijven van de vraag naar en het aanbod van infrastructuur, apparatuur en uitrusting voor technisch en beroepsonderwijs die een pedagogisch-didactische rol kunnen vervullen, inzonderheid door de ontwikkeling of ondersteuning van (een) infrastructurele inbedding(en); en 2° de onderlinge afstemming tussen onderwijsinstellingen en bedrijven van de vraag naar en het aanbod van werkplekleren; en/of 3° het faciliteren of coördineren van nascholing op het vlak van nieuwe technologieën; en/of 4° de creatie van een platform waarbinnen onderwijsinstellingen en bedrijven kennis en ervaring kunnen uitwisselen.
RTC’s: wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe wordt bepaald wat ze doen? Stap 1: opmaak 3-jarig strategisch plan Stap 2: opstart werkgroepen Stap 3: voorstellen naar jaaractieplan Stap 4: goedkeuring door Raad van Bestuur RTC Stap 5: goedkeuring beoordelingscommissie
RTC’s: wie zijn ze? Wat doen ze? Welke activiteiten doen ze nu concreet? -RTC’s aan het woord (link naar filmpjes)
RTC’s en werkplekleren: welke mogelijkheden zijn er? Even recapituleren: Doelstelling van RTC’s= afstemming op het vlak van infrastructuur Doelstelling van RTC’s= afstemming op het vlak van werkplekleren Werking via werkgroepen
RTC’s en werkplekleren: welke mogelijkheden zijn er? Dus: Voorstellen van vormen van werkplekleren in gemengde werkgroep scholen/bedrijven Naar RVB RTC Voor opname in jaaractieplannen Straks bij Profel praktijkvoorbeeld van RTC Limburg
Werkplekleren: waar let ik op? Onderwijsreglementering (Vlaams) Welzijnswetgeving/arbeidswetgeving (federaal) Verzekeringen Vervoer van leerlingen En als we de grens over gaan? …
Werkplekleren: waar let ik op? Onderwijsreglementering Indien stage: SO/2002/09 Indien te beschouwen als extramurale praktijk: SO/2004/06 …
Hoe moet het niet? F:\proeftuinfilmpjes\proeftuin4.mov
Werkplekleren: waar let ik op? Welzijnswetgeving/ arbeidswetgeving Leerlingen worden beschouwd als gelijkgestelde werknemers Goede afspraken nodig over bv. Werkkledij, pbm’s, begeleiding,… Risico-analyse/ werkpostfiches/… cfr stage Verbod op nacht- en zondagsarbeid (al bestaan er afwijkingen: zie SO 74 bijlage1) Quid gezondheidstoezicht?
Hoe moet het dan wel? F:\proeftuinfilmpjes\proeftuin3.mov
Werkplekleren: waar let ik op? Nieuwe vormen van werken roepen soms vragen op qua interpretatie van regelgeving DOE NAVRAAG BIJ uw net, PBD, Departement Onderwijs en Vorming,…
F:\proeftuinfilmpjes\proeftuin1.mov
Werkplekleren: waar let ik op? Verzekeringen Bestudeer uw schoolpolis Aspect toevertrouwde goederen aanwezig? Doe navraag…
F:\proeftuinfilmpjes\proeftuin2.mov
Werkplekleren: waar let ik op? Vervoer van leerlingen Gelden er wettelijke normen of specifieke regelgeving? Sterk afhankelijk van de situatie: zie bijvoorbeeld: http://publicaties.vlaanderen.be/docfolder/506/Personenvervoer_re-gelgeving_2005.pdf Komt het RTC tussen in de kosten? Regionale autonomie
Werkplekleren: waar let ik op? En als we de grens overgaan? Arbeidswetgeving van land van bestemming Welzijnswetgeving van land van bestemming Zie ook bepalingen in SO/2004/06, onderdeel extramuros activiteiten in het buitenland …
Werkplekleren: waar let ik op? In functie van de kwaliteit van werkplekleren: http://www.ond.vlaanderen.be/werkplekleren Met o.a. leidraad kwaliteitsvol werkplekleren
Met dank aan Het scheppersinstituut Wetteren Klasse ‘De Redactie’ Afdeling dienst voor beroepsopleiding
VRAGEN? Afdeling ILSV Ruben Plees ruben.plees@ond.vlaanderen.be 02/553 89 40 0499/59 38 88