ICIS: de smaakfilter UiTforum 2010
Overzicht 1.Enkele toepassingen rond context- of profielgebaseerde toepassingen 2.Voorstellingsfilmpje ICIS 3.Koffiepauze 4.ICIS 5.Breinlabo
Foursquare 1.Sociale mobiele netwerktoepassing 2.Users “checken in” op een locatie • Toon de wereld waar je bent • Kijk waar je vrienden zijn 3.Tips geven over locatie 4. Je kan “badges” verzamelen en “Mayor” worden 5. Users kunnen een “to-do” lijstje maken • “Add to my Foursquare” button
Uitburo Utrecht 1.Branded pagina op foursquare 2.Tips en to-do’s over verschillende locaties, gepusht naar gsm 3.Bij inchecken krijg je tips over de venue
Sociale media in de fysieke wereld 1.Fysieke like-knop 2.Tweet mirror Musea Attractieparken
Augmented reality Vb. Layar
Netflix vs Blockbuster
Citytripper
ICIS
Trends 1.Information Overload 2.Impulsbeslissers 3.Ook vast aanbod is een UiTje
Barry Schwartz Bestudeert hoe economie het menselijk gedrag voorspelt 1.We willen de welvaart van de bevolking vergroten 2.Hiertoe individuele vrijheid vergroten 3.Daartoe meer keuzemogelijkheden geven
Dit leidt tot Information overload Gemiddelde supermarkt (US) heeft nu producten tov 500 in jaren 60 Low Acid Healthy heart Omega3 Light&healthy Some pulp With some grapefruit Healthy kids No pulp Ruby red Orange tangerine Antioxydant advantage Natural
21 concert 2 dans 32 theater 5 lezing en congres 3 festival 71 cursus 98 tentoonstellingen 1000 Bxl
Information overload leidt tot 2 fenomenen 1.Teveel opties leiden tot keuzeverlamming “The jam experiment”
Information overload leidt tot 2 fenomenen 2.Escalatie van het verwachtingspatroon Slim fit Regular fit Low waist Easy fit Bootcut Straight cut Flare cut Skinny Bell bottom Dark wash Stone wash
Effecten Aanbod vernauwen
Aanbod categoriseren Effecten
Online productzoeker Niet al het aanbod tonen
collectief en complementair aanpakken Gidsen segmentatie / doelgroepspecifiek expertmeningen Wie met gidsen op maat doorbreken we cultural –en information overload Wat Waar Wanneer
Trend 2. Impulsbeslissers “Bouncing generatie” power browsing Zeer gevoelig aan contextuele info (facebook, twitter, foursquare, gowalla, layar…) Er wordt minder gepland Vrije tijd en werktijd lopen meer door elkaar
Onderzoek University College London – Google generation 1.•They said something which threw us all initially ‐ they could not understand why they had to do all the work in getting something from the website. At first this was attributed to laziness but it turned out not to be that. They felt the content was locked, submerged and they had to dig a lot to see it, when maybe the service could make some things available automatically –the data coming to them, rather than having to chase it. 2.Our latest research shows that the older folk are getting even better at skimming, bouncing, viewing etc than the kids. But the kids are more promiscuous and more likely to ‘read’online.
Trends 3. Ook vast aanbod is een UiTje
Overzicht ICIS
Databronnen Eventinfo + Infrastructuurdata Ook vast aanbod Extra info Faciliterend Filmpjes Recensies Restaurants … Contextuele info 1. Data-aggregatie
1.Cultureel Erfgoed 2.Infrastructuurdata 3.VRT/VMMA archief 4.Contextuele info (de lijn, resto.be, foursquare,
Overzicht ICIS
Doorzoekbare index Zoekmachine Aanbevelingsalgoritme Profiel + Context
Aanbevelingen 1. Context Waar ben ik? Met wie ben ik? Hoeveel tijd heb ik? Weersomstandigheden? OF
2. Profiel
Aanbevolen voor jou Wie komt ook?
Profiel 26/11Autumn falls 29/11: !!! 16/12: Dagboek van een Kosovarse vrouw Agenda Ellen Vanmaele Locatie: Brussel Geboortedatum:
Favoriete locatiesVoorbije events 20/11: Play and Produce Vooruit Gent 13/11: Greg Dulli Trix Antwerpen 11/11: Black Keys Ancienne Belgique Brussel
Je vriendenJe vrienden gaan naar… 05/12: Oliver de musical 27/11: Autumn falls
Profiel 26/11Autumn falls 29/11: !!! 16/12: Dagboek van een Kosovaarse vrouw Agenda Ellen Vanmaele Locatie: Brussel Geboortedatum:
Nu: Een “stukje” profiel op elk platform
Aanbevelingsalgoritme Usergebaseerd collaboratief filteren PrinceLady GagaAan Chesil beach Ellen9/108/10 Bart8/109/10??? Waardes worden toegekend op basis van •“ik kom hier naartoe” •Raten van events •Tickets kopen •Fysiek deelnemen •Klikgedrag
Overzicht ICIS