VRT bereikstudie Augustus 2012 © 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not bedisclosed or reproduced.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
1 Samenvatting Een onderzoek is uitgevoerd naar de tevredenheid van de decanen van VMBO-scholen over de dienstverlening van het ID College. Niet alleen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Cultuurparticipatie bij jongeren
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Standaard-bewerkingen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Enquête.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
Waar gaat het nou toch om?!
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
4. Media 1. Kranten Type 1Type 2Type 3Type 4Type 5 Type 6Kindere n HLN 21% Nieuwsblad 11% Belang van Limburg 9% De Standaard 7% Gazet van Antwerpen 7%
Transcript van de presentatie:

VRT bereikstudie Augustus 2012 © 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not bedisclosed or reproduced without the prior written consent of Ipsos. Opgemaakt voor: VRT

Inleiding 2

Achtergrond & doelstellingen 3  In de nieuwe Beheersovereenkomst ( ) met de Vlaamse overheid is er meer aandacht voor het diversiteitsbeleid van de VRT. OD 4.2: VRT meet in samenwerking met externe partner het bereik van nieuwe Vlamingen en resultaten zullen mee aan de basis liggen van jaarlijks actieplan.  JAARLIJKSE METING  In 2010 voerde VRT voor het eerst een bereikstudie uit bij nieuwe Vlamingen van Turkse en Marokkaanse origine.  In 2012 HERHALING met extra doelgroep Poolse origine.

Methodologie 4 Steekproef beschrijving • Nieuwe Vlamingen van • Turkse origine • Marokkaanse origine • Poolse origine Steekproef grootte N=401 respondenten Quota • Origine: • Turkse origine • Marokkaanse origine • Poolse origine Datacollectie methode CAPI 20% CLT; 80% In home Veldwerk periode VAN: 13/juni/2012 TOT: 10/juli/ minutes Gemiddelde interview duurtijd 30 minuten

Steekproef samenstelling 5

Steekproef beschrijving totale steekproef (1/2) 6 Gezinssituatie GeslachtLeeftijd Origine Provincie# personen in gezin # kinderen in gezin met kinderen gehuwd \ samenwonend koppel MET kinderen thuiswonend bij ouders, grootouders of familie gehuwd \ samenwonend koppel ZONDER kinderen alleenstaande ouder MET kinderen andere Gem. leeftijd 35,5 Antwerpen West- Vlaanderen Oost- Vlaanderen Limburg Brussels Gewest

Algemeen mediagebruik 7

Gebruik van radiotoestel is hoger bij Polen, terwijl Marokkanen meer naar MP3/iPod luisteren. 8 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q01. Welke van onderstaande toestellen, apparaten of diensten gebruikt u persoonlijk? ABCD:95% significantie niveau Uitrusting: toestellen, apparaten of diensten – naar origine

Turken en Polen kijken voornamelijk via satelliet, Marokkanen gebruiken eerder Belgische televisie (analoog of digitaal). 9 Basis: respondenten die televisie persoonlijk gebruikten (n=387) Vraag: Q02. Hoe kijkt u/uw gezin televisie? Q03. Betaalt u, naast uw digitaal basisabonnement, nog voor extra diensten of programma's (bijvoorbeeld services als 'net gemist', ‘iwatch’, voetbalwedstrijden, films, sport...)? ABCD:95% significantie niveau Uitrusting: televisie – naar origine

Ongeveer 2/3 kijken televisie elke dag, bijna niemand kijkt nooit. 10 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q05. Hoe vaak kijkt u persoonlijk, thuis of elders, naar de televisie in een gemiddelde week van maandag tot en met zondag? Is dit... ? ABCD:95% significantie niveau Frequentie televisie Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) Vlamingen: 70% kijkt dagelijks (Cijfers Baronet 2011, zelfrapportering)

½ Polen luistert elke dag naar de radio wat 2 keer frequenter is dan Turken en Marokkanen. In het algemeen hogere luisterfrequentie bij Polen. 11 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q06. Hoe vaak luistert u persoonlijk, thuis of elders, naar de radio in een gemiddelde week van maandag tot en met zondag? Is dit... ? ABCD:95% significantie niveau Frequentie radio Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) AB B C C C C Vlamingen: 63% luistert dagelijks (cijfers Baronet 2011, zelfrapportering)

4/5 gebruikt Internet, ongeveer 4 op 10 respondenten gebruiken het meerdere keren per dag. 12 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q08. Hoe vaak gebruikt u persoonlijk het internet om websites te raadplegen, te en, te downloaden, etc, bij u thuis of elders. Is dit... ? ABCD:95% significantie niveau Frequentie Internet Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C)

TV wordt gekozen om nieuws &sport te volgen en als ontspanning, terwijl Internet wordt gebruikt om informatie op te zoeken en naar muziek te luisteren. 13 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q12.Verschillende media worden gebruikt om verschillende dingen te doen. Welk medium gebruik je het liefst ….? Favoriete media om het meest recente nieuws te volgen om op de hoogte te blijven van de recente sportgebeurtenissen om u te ontspannen om naar muziek te luisteren om allerlei informatie op te zoeken (cultuur, vrije tijd, weetjes, iets voor school,...)

Televisie  Bekendheid  Kijkfrequentie  Favoriete zender  Favoriete tv-programma  Interesse voor een programma/zender gericht op mensen van eigen origine 14

Kijkfrequentie zenders uit eigen land is vrij hoog, vooral bij Turken en Polen: 6 op 10 kijkt elke dag. Marokkanen kijken veel minder frequent. 15 Basis: Respondenten die zenders uit eigen land kennen Vraag: Q19.Hoe vaak kijkt u persoonlijk, thuis of elders, naar … in een gemiddelde week, van maandag tot zondag? Is dit... ? ABCD:95% significantie niveau Kijkfrequentie zenders uit eigen land Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) AC A B B B

De Marokkaanse Vlamingen kijken meer naar de Vlaamse zenders dan de twee andere bevolkingsgroepen en hun voorkeur gaat duidelijk naar de Vlaamse zenders. Bij de Turkse en Poolse Vlamingen is het omgekeerde vast te stellen: zij kijken veel frequenter naar zenders uit het land van herkomst dan omgekeerd. 16

Kijkfrequentie van Poolse Vlamingen van één is verglijkbaar met kijkfrequentie van VTM. Turkse en Marokkaanse respondenten hebben neiging iets meer naar VTM te kijken. 17 Basis: Respondenten die VTM kennen (n=304) Vraag: Q19.Hoe vaak kijkt u persoonlijk, thuis of elders, naar … in een gemiddelde week, van maandag tot zondag? Is dit... ? ABCD:95% significantie niveau Kijkfrequentie één en VTM Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) eén (A) VTM (B) één (A) VTM (B) eén (A) VTM (B) eén (A) VTM (B) B xx% Regelmatig (>3d/7d) Data 2010 Vlamingen: 47% kijkt dagelijks naar één, 34% naar VTM (Kijkcijfers Cim audimetrie)

Televisie  Bekendheid  Kijkfrequentie  Favoriete zender  Favoriete tv-programma  Interesse voor een programma/zender gericht op mensen van eigen origine 18

Turkse zenders Poolse zenders VTM VT4 2BE (vroeger KanaalTwee) één Marokkaanse zenders VIJFtv Canvas Vitaya Muziekzenders Ketnet Franse zenders Duitse zenders Acht Op12 regionale zender Franstalige zenders uit België andere geen van deze Bij Turken en Polen genieten eigen zenders de voorkeur. VTM is meest geliefde zender uit Vlaanderen. 19 Basis: Respondenten naar TV kijken (n=397) Vraag: Q20.Welke televisiezender – uit Vlaanderen of daarbuiten – is uw lievelingszender? Lievelingszender uit Vlaanderen of daarbuiten

Voorkeur respondenten van Marokkaanse origine ligt bij Vlaamse zenders. Bij 2 andere groepen is er sterke voorkeur voor eigen zenders. 20 Basis: Respondenten naar TV kijken (n=397) Vraag: Q20.Welke televisiezender – uit Vlaanderen of daarbuiten – is uw lievelingszender? Lievelingszender uit Vlaanderen of daarbuiten – naar origine xx% Data 2010

Televisie  Bekendheid  Kijkfrequentie  Favoriete zender  Favoriete tv-programma  Interesse voor een programma/zender gericht op mensen van eigen origine 21

Films zijn favoriete programma’s. Nieuws en informatie-uitzendingen worden ook graag bekeken. 22 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q13. Kan u voor elk type tv-programma zeggen hoe graag u ernaar kijkt? Het maakt niet uit of u al dan niet naar Vlaamse zenders kijkt. Als u het type tv-programma niet kent, kan u dat gewoon zo zeggen. Favoriete televisie programma’s films journaals, nieuws- en informatie-uitzendingen komische reeksen en humoristische programma’s muziekprogramma’s, clips en hitparades variété en showprogramma’s reality programma’s sportprogramma’s kookprogramma’s ernstige fictiereeksen soapseries talkshows quizzen en spelprogramma’s Bottom 2Top Dit is niet erg verschillend van de favoriete genres van de gemiddelde Vlaming (cfr. Publieke Meerwaarde onderzoek, 2012)

Familie, Het Nieuws en Komen Eten zijn favoriete tv-programma’s van nieuwe Vlamingen. 23 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q14.Wat zijn uw favoriete Vlaamse tv-programma’s, van vroeger of nu? Hiermee bedoelen we een programma dat gemaakt is in Vlaanderen. Favoriete Vlaamse tv-programma’s (spontaan) Familie Het Nieuws Komen Eten FC De Kampioenen Zone stad Het Journaal Thuis Blokken De Slimste Man Terzake Andere / geen programma Niets / Geen Enkel waarden >2% zijn weergegeven

Televisie  Bekendheid  Kijkfrequentie  Favoriete zender  Favoriete tv-programma  Interesse voor een programma/zender gericht op mensen van eigen origine 24

Veel interesse voor een programma gericht op mensen van eigen origine, vooral bij Turkse en Marokkaanse respondenten. Polen zijn minder enthousiast. 25 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q14c. Hoe geïnteresseerd bent voor een programma dat gericht is op mensen van uw eigen origine, op Vlaamse televisie? ABCD:95% significantie niveau Interesse voor een programma gericht op mensen van eigen origine Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) Top C 68 C AB Bottom 2 C C AB

Bij Turkse en Marokkaanse respondenten is er ook veel interesse voor een Vlaamse zender gericht op mensen van eigen origine. 26 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q14d. Hoe geïnteresseerd bent in een Vlaamse zender die gericht is op mensen van uw eigen origine ? ABCD:95% significantie niveau Interesse voor een Vlaamse zender gericht op mensen van eigen origine Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) Top C 65 C AB Bottom 2 C C AB

Radio 27

Q-music, Studio Brussel en MNM zijn top 3 radiozenders bij de nieuwe Vlamingen. 28 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q21. Welke radiozenders – uit Vlaanderen of daarbuiten – kent u, al was het maar van naam? Bekendheid radiozenders Gemiddeld # zenders: 3,8 Q-music Studio Brussel MNM Radio Nostalgie Radio 2 JOE FM Radio 1 Klara Topradio Turkse Zenders Poolse zenders Franstalige radiozenders uit België Marrokaanse zenders Andere buitenlandse zenders Andere Geen van deze

Q-music, MNM en Studio Brussel zijn niet enkel de meest bekende maar ook de meest geliefde radiozenders. 29 Lievelingsradiozender radiozender Q-music MNM Studio Brussel Radio Nostalgie Turkse Zenders Topradio Poolse zenders Radio 2 JOE FM Radio 1 Marrokaanse zenders Klara Franstalige radiozenders uit België Andere buitenlandse zenders Andere geen van deze Basis: Respondenten die naar de radio luisteren (n=303) Vraag: Q23.Welke radiozender – uit Vlaanderen of daarbuiten – is uw lievelingszender?

Vlaamse radio overheerst bij de drie groepen. 30

Radio  Bekendheid  Luisterfrequentie  Favoriete zender  Favoriete muziekgenre 31

Turken horen even graag traditionele en pop/rock muziek uit eigen land, terwijl voorkeur van Marokkanen naar traditionele muziek gaat, en Polen pop/rock muziek kiezen (uit eigenland of wereld). 32 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q16. Kan u voor elk muziekgenre zeggen hoe graag u ernaar luistert? Als u het genre niet kent, kan u dat gewoon zo zeggen. ABCD:95% significantie niveau Beoordeling muziekgenres (overzicht T2) – naar origine

Internet  Bekendheid  Frequentie Internet 33

facebook.com youtube.com google.com hln.be hotmail.com onet.pl kapaza.be gva.be msn.com interia.pl deredactie.be wikipedia.org skype.com Andere Geen enkele Facebook, youtube en google zijn de top 3 meest gebruikte websites. HLN.be is de meest bekende Vlaamse website 34 Basis: Respondenten die Internet voor persoonlijke doeleinden gebruiken (n=327) Vraag: Q24b. Welke website – uit Vlaanderen of daarbuiten – bezoekt u het vaakst? Bekendheid websites (spontaan)

Naast top 3 websites, gebruiken Polen Poolse websites en skype, terwijl Marokkaanse en Turkse respondenten meer Belgische websites gebruiken. 35 Basis: Respondenten die Internet voor persoonlijke doeleinden gebruiken (n=327) Vraag: Q24b. Welke website – uit Vlaanderen of daarbuiten – bezoekt u het vaakst? ABCD:95% significantie niveau Bekendheid websites (spontaan) – naar origine

Communicatie, zoeken naar informatie en kijken naar korte filmpjes zijn meest frequente activiteiten op het Internet. 36 Basis: Respondenten die Internet voor persoonlijke doeleinden gebruiken (n=327) Vraag: Q17.Hoe vaak voert u elk van volgende activiteiten uit op het internet, hetzij voor privé-doelstellingen, hetzij voor het werk? Frequentie internetactiviteiten Gebruik Communiceren via het internet Informatie zoeken over cultuur, reizen en vakantie Korte filmpjes bekijken Informatie zoeken over nieuwsfeiten en actualiteit Naar muziek luisteren los van radiozender Informatie zoeken over sport Televisie-uitzendingen, films of reeksen bekijken Gratis downloaden Luisteren naar radioprogramma’s Iets kopen of verkopen online Tegen betaling downloaden

Nieuws  Interesse voor actualiteit en mediakeuze  Beoordeling nieuwsprogramma’s  Bezochte nieuwssites  Favoriete nieuwssites  Frequentie nieuwssites 37

Nieuws  Interesse voor actualiteit en mediakeuze  Beoordeling nieuwsprogramma’s  Bezochte nieuwssites  Favoriete nieuwssites  Frequentie nieuwssites 38

½ is heel tot uiterst geïnteresseerd in actualiteit, vooral bij de Marokkaanse groep is de interesse uitgesproken hoog. 39 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q27. Hoe geïnteresseerd bent u in nieuws en actualiteit. ABCD:95% significantie niveau Belang van nieuws en actualiteit Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) Top C Bottom 2 AC B

algemeen nieuws uit de rest van de wereld algemeen nieuws uit België algemeen nieuws uit de streek van herkomst nieuws uit de provincie of streek waar u woont sportnieuws misdaadnieuws, criminaliteit, rechtzaken politiek nieuws cultureel nieuws financieel en economisch nieuws showbizznieuws geen van deze Vooral interesse in algemeen wereldnieuws, algemeen nieuws uit België en algemeen nieuws vanuit land van herkomst. 40 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q28.Welk soort nieuws interesseert u vooral? Nieuwstopics Gemiddeld # nieuwstopics: 4,2

Polen tonen minder interesse in nieuws uit België. 41 Basis: Totale steekproef (n=401) Vraag: Q28.Welk soort nieuws interesseert u vooral? ABCD:95% significantie niveau Meest interessant soort nieuws – naar origine

A TV is het populairste medium om op de hoogte te blijven van de actualiteit. 71% consulteert TV minstens 1 maal per dag om het nieuws te volgen 42 Basis: Respondenten die televisie, Internet en radio gebruiken Vraag: Q29.Hoe vaak gebruikt u persoonlijk volgende media om het nieuws en de actualiteit te volgen, bij u thuis of elders? ABCD:95% significantie niveau Mediakeuze voor nieuws Televisie (A) Internet (B) Radio (C) BC A A A A A AB A

VTM één Turkse zenders Poolse zenders Canvas Marokkaanse zenders regionale zender Franstalige zenders uit België Amerikaanse zenders Nederlandse zenders Britse of Engelse zenders Franse zenders Andere VTM en één zijn top zenders voor actualiteit. 43 Basis: Respondenten die minsten maandelijks nieuws op de televisies volgen (n=383) Vraag: Q30a.Welke tv-zenders verkiest u om het nieuws uit binnen- en buitenland te volgen? Televisiezender voor nieuws Gemiddeld # televisiezenders voor nieuws: 1,6

Nieuws  Interesse voor actualiteit en mediakeuze  Beoordeling nieuwsprogramma’s  Bezochte nieuwssites  Favoriete nieuwssites  Frequentie nieuwssites 44

Weinig verschil in beoordeling van Het Journaal op één en het Nieuws op VTM, bijna ½ geeft een score boven 8, bijna iemand is echt ontevreden. 45 Basis: Respondenten die het Journaal en Het Nieuws op VTM kennen Vraag: Q30b.Hoeveel punten op 10 zou u Het Journaal, op één, geven, in het algemeen, indien u punten mocht geven op 10? Q30c.Hoeveel punten op 10 zou u Het Nieuws, op VTM, geven, in het algemeen, indien u punten mocht geven op 10? ABCD:95% significantie niveau Beoordeling nieuwsprogramma’s Beoordeling Het Journaal op éénBeoordeling Het Nieuws op VTM Gem. 6,96,8

Nieuws  Interesse voor actualiteit en mediakeuze  Beoordeling nieuwsprogramma’s  Bezochte nieuwssites  Favoriete nieuwssites  Frequentie nieuwssites 46

Hln.be is het meest bezochte nieuwssite in het afgelopen jaar. In het algemeen worden Vlaamse nieuwssites vaak bezocht. De VRT websites worden beperkt bezocht 47 Basis: Respondenten die minsten maandelijks nieuws via Internet volgen (n=264) Vraag: Q31a.Welke van volgende nieuwssites heeft u de afgelopen maand minstens 1 keer bezocht? Nieuwssites minstens 1 keer in de afgelopen maand bezocht Gemiddeld # nieuwssites: 1,9 hln.be nieuwsblad.be gva.be sporza.be destandaard.be deredactie.be demorgen.be onet.pl hbvl.be interia.pl bbc.be hürriyet.com.tr wp.pl sport.be Enkel waarden >3% zijn weergegeven

Polen worden meer aangesproken door nieuwssites uit eigen land, terwijl Turken en Marokkanen meer Vlaamse sites bezoeken. 48 Basis: Respondenten die minsten maandelijks nieuws via Internet volgen (n=264) Vraag: Q31a.Welke van volgende nieuwssites heeft u de afgelopen maand minstens 1 keer bezocht? ABCD:95% significantie niveau Nieuwssites minstens 1 keer in de afgelopen maand bezocht – naar origine Enkel waarden >3% zijn weergegeven

Rol van de publieke omroep 49

Één en Canvas worden naast VTM gezien als zenders die het best de verschillende culturen, standpunten en meningen tonen. 50 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders – aandacht voor verschillende standpunten /culturen één Canvas VTM VT4 regionale zender VIJFtv Vitaya 2BE (vroeger KanaalTwee) Ketnet Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders laten volgens u het best de verschillende culturen, en de verschillende standpunten en meningen van mensen aan bod? Vlamingen: canvas: 50%, één: 35%, VTM: 6%)

Één, Canvas en VTM worden genoemd als zender die correcte weerspiegeling van verschillende gemeenschappen in Vlaanderen geven. 51 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders – Correcte weerspiegeling van Turkse/Marokkaanse/Poolse gemeenschap Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders geven de meest correcte weerspiegeling van Turkse / Marokkaanse / Poolse gemeenschap in Vlaanderen? één VTM Canvas regionale zender VT4 2BE (vroeger KanaalTwee) Ketnet VIJFtv Vitaya Geen van deze

Één en VTM worden gezien als zenders die het best de Vlaamse samenleving tonen. 52 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders - tonen van het échte Vlaanderen één VTM Canvas regionale zender VT4 2BE (vroeger KanaalTwee) Vitaya VIJFtv Ketnet Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders tonen het best de Vlaamse samenleving zoals ze volgens u echt is, waarin u zichzelf, vrienden of familie weerspiegeld ziet? Wanneer dezelfde vraag gesteld wordt aan Vlamingen dan is het verschil tussen één en VTM veel groter. Cijfers uit het PMO onderzoek 2012: één (55%), VTM (21%) en canvas (15%)

Vooral één en VTM worden gezien als zenders die interessante informatie en duiding geven. Canvas scoort ook hoog. 53 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders - aanbod van interessante informatie & duiding één VTM Canvas VT4 Vitaya VIJFtv regionale zender 2BE (vroeger KanaalTwee) Ketnet Acht Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders geven voor u persoonlijk de meest interessante informatie en duiding? Vlamingen : één (56%), VTM (30%) en canvas (12%). (PMO onderzoek, 2012)

Beide zenders: één en VTM worden gezien als zenders die hoge kwaliteit aanbieden. Canvas wordt ook gewaardeerd. 54 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders – aanbod van kwaliteitsprogramma’s één VTM Canvas VT4 2BE (vroeger KanaalTwee) VIJFtv Vitaya Ketnet regionale zender Acht Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders bieden de meeste kwaliteitsprogramma’s?

Op gebied van betrouwbaarheid is er een duidelijk onderscheid tussen één en de andere zenders, met 48% is één het meest betrouwbaar. 55 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders – betrouwbaarheid één VTM Canvas VT4 VIJFtv Vitaya 2BE (vroeger KanaalTwee) regionale zender Ketnet Acht Op12 Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders zijn het meest betrouwbaar?

VTM wordt gezien als meest vernieuwend. Één en Canvas staan respectievelijk op 2de en 3de plaats. 56 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders – vernieuwend karakter VTM één Canvas 2BE (vroeger KanaalTwee) VT4 VIJFtv Vitaya Ketnet regionale zender Acht Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders zijn het meest vernieuwend? Vlamingen (cijfers PMO onderzoek 2012): één: 27%, canvas: 23%, VTM: 17%

37% vindt dat er geen enkele zender voldoende mensen van de gemeenschap in het nieuws aanbod laat komen 57 Houding ten aanzien van de Vlaamse televisiezenders –laten mensen van de Turkse/Marokkaanse/Poolse gemeenschap voldoende aan bod komen in het nieuws? één VTM Canvas regionale zender 2BE (vroeger KanaalTwee) VT4 VIJFtv Ketnet Vitaya Geen van deze Basis: Respondenten die televisiezenders in het onderzoek kennen (n=340) Vraag: Q33.Welke Vlaamse televisiezenders laten mensen van de Turkse/Marokkaanse/Poolse gemeenschap voldoende aan bod komen in het nieuws?

Algemene beoordeling VRT is goed, ½ geeft een score boven 8. Bij Polen is er iets meer ontevredenheid in vergelijking met andere groepen. 58 Basis: Respondenten die VRT kennen (n=354) Vraag: Q34. We zouden het nu graag hebben over de VRT. Gelieve hierbij aan de VRT te denken als het geheel van TV-zenders, radiozenders en websites. Gelieve een score te geven tussen 1 en 10, waarbij ‘1’ betekent dat u een zeer negatieve mening heeft over de VRT en ‘10 betekent dat u een zeer positieve mening heef ABCD:95% significantie niveau Algemene beoordeling VRT als geheel van TV-zenders, radiozenders en websites C Totale steekproef Turkse origine (A) Marokkaanse origine (B) Poolse origine (C) Gem. 7,17,27,4 C6,9 Vlamingen: 62% geeft een score van 8 of hoger (PMO onderzoek, 2012)

Conclusies 59

TELEVISIE Conclusies 60 Algemeen gesproken zijn Turkse en Poolse Vlamingen meer georiënteerd op media uit het land van herkomst dan de Marokkaanse Vlamingen die intensiever de Vlaamse media gebruiken. Televisie wordt in Vlaanderen druk bekeken door alle drie de groepen. Opvallend is dat de Marokkaanse Vlamingen de Vlaamse zenders verkiezen boven de zenders uit het land van origine, terwijl we bij de Turkse en Poolse Vlamingen het omgekeerde vaststellen. De nieuwe Vlamingen luisteren veel minder naar radio dan de doorsnee- Vlaming, maar als ze radio luisteren dan is het wel voornamelijk naar de Vlaamse radiostations en dan vooral Q music, MNM en Studio Brussel. Poolse Vlamingen luisteren wel een stuk meer naar radio dan Turkse of Marokkaanse Vlamingen. RADIO De helft van de nieuwe Vlamingen gebruikt minstens een keer per dag het internet. Internationale websites zoals facebook, youtube en google zijn de top 3 meest gebruikte websites. Van Vlaamse websites scoort hln.be het best. De VRT websites zijn beperkt gekend en worden beperkt bezocht INTERNET

• 34% vindt dat geen enkele zender in Vlaanderen de juiste weerspiegeling van hun gemeenschap in Vlaanderen weergeeft • 37% denkt dat de mensen van hun origine niet voldoende aan bod komen in het nieuws. • 60% heeft interesse in een programma en/of zender gericht op ‘mensen van eigen origine’ Conclusies 61 Behoefte De VRT wordt als geheel positief beoordeeld op verschillende aspecten door de drie groepen.