Referaat D Lonneke Oosterop Nina Roos Stefan Hirschman Job Rietbergen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evolutie! Inhoudsopgave: 1. Evolutie diersoorten en de mens.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Workshop 3 deel 1: Marketing
Visual Knowledge Building
Business mapping Business model canvas.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Kopen en verkopen les 74.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
T RENDS H ERKANSING CA10 Charlotte Krijgsman, Coen Beekhuizen, Maurice Wierningen, Maartje v.d. Berg, Robin Hoyer.
Toekomstvisie Melvin Kil, V5a.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Levensvragen Over geluk…..
START DIA.
Het zoeken en vinden van trends
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
RFID Groep 6 Devron Hasselnook Quan Vu Ai-ling Chong.
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Het geven van een workshop
Zhivago Holwijn & Caspar Worst
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Kinderarbeid.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Marketing vandaag en morgen
Hogere Wiskunde Rijen en Reeksen Sommeren College week 3
NME: kiezen, leren, meedoen
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Team CorCom presenteert:
Hoe brei een team?.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
CV202A Jochem, Thies, Marnix, Silvia, Loulou en Lauren.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
10 roosjes voor jou... Als je deze brief krijgt, is het omdat je een speciaal iemand bent.
Opgroeien in de stad les 3
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Niet alle goederen zijn hetzelfde.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Trends.
Trends. Trends Trends door de jaren heen Mode:
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
MAW Inleiding + §1.1.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Economie en ondernemen
Ook wij als Wijkracht!?.
Transcript van de presentatie:

Referaat D Lonneke Oosterop Nina Roos Stefan Hirschman Job Rietbergen Danja Visser Amy Orman Bob Nagel

Agenda Clichébeelden Opdracht 1 Macrotrends van de toekomst Opdracht 2 Voorbeelden en uitleg Bronvermelding

Clichébeelden Herhalingstechnieken Ingebrande ijkpunten Groepsindeling binnen de trendcirkel originals setters watchers volgers Laatkomers Veel van die ijkpunten zijn vastgelegd tijdens je ‘opvoedingsperiode’ en die gebruik je constant als referentiepunt zonder daarover na te denken. Sommige ijkpunten leg je bewust vast (door vele herhalingen) en andere leg je onbewust vast. Dit kan ertoe leiden dat reclamemakers herhalingstechnieken toepassen die ‘ongewild’ onze ijkpunten bepalen, waardoor we onbewust en ongewild beslissingen nemen. Dat is dus niet uit vrije wil! Maar dat denken wij wel. Wel in staat: Originals Deels: Original en Setter (filtreren binnenkomende informatie en kunnen eventuele oude ingebrande ijkpunten aanpassen/verwijderen) Niet in staat: Watchers, Volgers en Laatkomers (gebruiken onbewust automatisch ingebrande ijkpunten als referentiekader)  Deze ingebrande ijkpunten leiden tot clichébeelden, die worden ervaren als een eigen inzicht en visie. Dit komt erop neer dat consumenten (waar het bij marktonderzoeken om draait) vast zitten in clichébeelden. Consumenten beoordelen dus alles aan de hand van zijn ijkpunten. (ontstaan door vele herhalingen van het bestaande) waardoor een nieuwe trend ongeloofwaardig overkomt. Startende trend: brengt mensen die in clichébeelden denken in verwarring of shockeren ze. Pas wanneer ze omgeven worden door de nieuwe trend & herhaling hun ijkpunten verlegd, dan zullen de afstootverschijnselen langzaam verdwijnen. In het kort: ijkpunten ontstaan door de vele herhalingen, die ons onbewust beïnvloeden en ons beoordelingsvermogen bepalen  Gevolg  veelal onbewuste beelden (clichébeelden die zich in onze hersenen vormen) en zo ons denken en handelen beïnvloed. Dit beïnvloedt ons denken en handelen!

Opdracht 1 Bedenk voor onderstaande onderwerpen een clichébeeld: Voetbal Allochtone jongeren en criminaliteit Drugs en drank

Macrotrends van de toekomst Belangrijke ontdekkingen Onderverdeling in verschillende basisgroepen Verplaatsen van goederen Overdragen van kennis Omgang van mens met natuur Recente revoluties Mobiele telefonie Internet: basiselementen Belangrijke ontdekkingen uit het verleden en hun macrotrend: het vuur, het wiel, een boot, buskruit, boekdrukkunst, de stoommachine, auto, elektriciteit, telefonie, fotografie, elektronica, de microchip, klonen, genetische manipulatie.  dit soort ontdekkingen hadden grote gevolgen en vormde de basis van vele toepassingen en mogelijkheden. Iedere stap binnen een groep veroorzaakt een verandering voor de samenleving. Onderverdeling in verschillende basisgroepen:

Macrotrends van de toekomst Micro chips, genetische manipulatie en de kloontechniek. Maatschappelijke trends Oud zijn zal weer naar waarde worden geschat Collectieve verworvenheden en minderheidsgroepen verdwijnen ten voordele van individuele wensen De 3 M’s krijgen het moeilijk Merken Marketing multinationals

Opdracht 2 Stelling Fons Maenhoudt: “Saamhorigheid neemt toe versus individualiteit.” Wat zijn producten of voorbeelden in de maatschappij die dit zouden kunnen aantonen? Voorbeeld: Denk aan Groupon. Hier kan je profiteren van kortingen als je met een bepaald aantal mensen een deal sluit of product koopt. Hier zie je dat saamhorigheid gestimuleerd wordt, omdat je de korting pas krijgt als meerdere mensen een product kopen. VERZIN NU ZELF EEN PRODUCT/VOORBEELD IN DE MAATSCHAPPIJ DIE DEZE STELLING KAN AANTONEN.

Waarden Eindwaarden Instrumentele waarden Maatschappelijke waarden

Conclusie

Bronvermelding H. Roothart/W. Van der Pol (2008). Van Trends naar brands. Geraadpleegd op 16 mei 2011. F. Maenhoudt (2008). Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren. Geraadpleegd op 16 mei 2011.

Zijn er nog vragen? Bedankt voor jullie aandacht!