TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen.
Menno Karres Lead Auditor
STRATEGISCHE PLANNING
Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.
Customer service en planvorming
Organisatie en beheer Week 1.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Aantekening §1 B-nummers.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
H6 werken Paragraaf 1+2.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Landbouw, industrie en diensten B126, B127 en B128
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Besturing van (bedrijf)processen
H6 werken Paragraaf 1+2.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Marketing Werkgroep 6.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Organisatiestructuur en
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Besturing van (bedrijf)processen
Marktgroep Digitaal Werken
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Nike Supply Chain Management
H2 Organisatiestructuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
 A-94 A-94.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Bezorgen reisdocumenten
50.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Internationale marketing
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visieontwikkeling Les
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Differentiatie en Specialisatie
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Loopbaanpaden Een verkenning.
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube: TEKST 17 STRUCTUUR & ORGANISATIE OPBOUW, INRICHTING, ONDERDELEN IN ONDERLING VERBAND, ETC. BEDOELD OM ORGANISATIEDOELEN EFFECTIEF EN EFFICIENT TE BEREIKEN TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dWt9Ka5O2AM

TWEE VORMEN VAN TAAKVERDELING: HORIZONTAAL VERTICAAL AD 1 HORIZONTAAL = OP GELIJK NIVEAU, MEESTAL UITVOERENDE ACTIVITEITEN (FUNCTIES)

ZUIVERE FUNCTIONELE HORIZONTALE TAAKVERDELING (F-INDELING) AL HET WERK IS OPGEDEELD, ELKE MEDEWERKER NEEMT EEN DEEL VOOR ZIJN REKENING PIZZERIA: INKOPEN INGREDIENTEN BODEMS MAKEN VOORSNIJDEN VAN UIEN, CHAMPGNONS, KAAS, SALAMI, ETC. VERWARMEN VAN DE OVEN OPNEMEN VAN BESTELLINGEN KLAARMAKEN PIZZA AFBAKKEN SERVEREN/BEZORGEN (inpakken) AFREKENEN

KENMERKEND VOOR HET PRODUCTIEWERK IN EEN F-ORGANISATIE/ INTERNE DIFFERENTIATIE (p. 139): STANDAARDISATIE VOOR ZO GROOT MOGELIJKE EFFICIENCY, ZIE DE VOORDELEN VAN DE F-STRUCTUUR OP P. 138 & DEZE FILM VAN McDONALD’S: ZO MAAK JE EEN BIG MAC (één stap in de totale productie!) http://www.youtube.com/watch?v=Xedkk1xvgeo

Naast voordelen ook nadelen van de F-structuur. Zie p. 138, noem nog meer nadelen. HORIZONTALE TAAKVERDELING, VEROLG: NOG MEER MOGELIJKHEDEN OM EFFICIENT TE WERKEN, NU DOOR INTERNE SPECIALISATIE NAAR PRODUCT, MARKT OF GEBIED 1 2 3

ZIE P. 139: WIESMANN TEAM BOUWT AUTO: DE P-INDELING VAN ORGANISATIE MAAR: RELATIEF, WANT ZIJ KOPEN GEEN ONDERDELEN IN, SPUITEN DE AUTO NIET, VERKOOP & MARKETING DOOR ANDEREN DUS: DEELS OOK EEN F-INDELING, MAAR ALLES ROND HET EINDPRODUCT

OOK ZO BIJ DE M-INDELING EN DE G-INDELING BIJ DE M-INDELING GAAT HET OM DE KLANTSEGMENTEN WAARVOOR WORDT GEPRODUCEERD BIJ G-INDELING OM DE GEBIEDEN WAAR DE PRODUCTEN/DIENSTEN WORDEN AFGEZET (maar: M en G kunnen elkaar overlappen)

NAAST ‘HORIZONTAAL’ TAKEN VERDELEN OOK EEN ‘VERTICALE’ VERDELING: VERDELEN VAN DE BESLISSINGSMACHT: WIE HEEFT IETS TE ZEGGEN OVER WAT? VERDELING VAN HIERARCHIE GEBRUIKELIJK ONDERSCHEID: TOPMANAGEMENT strategisch MIDDENMANAGEMENT organisatorisch UITVOEREND MANAGEMENT operationeel Elke laag kent eigen taken (=afbakening)

LAGEN VAN HIERARCHIE VORMEN SAMEN DE ‘’LIJN’’ VAN EEN ORGANISATIE: DE LOCATIES WAAR BESLISSINGEN GENOMEN WORDEN ZIE P. 141: HET ‘BAZENSCHEMA’’ DE LIJN LOOPT VANAF DE BAAS NAAR HET ONDERBAASJE IN DIT GEVAL 3 TUSSENLAGEN VANAF DE HOOGSTE BAAS

HET PRIMAIRE PROCES: het werk/de reden waartoe de organisatie is opgericht WAAROM HIERARCHIE? OM DE KOERS TE BEPALEN, MENSEN EN MIDDELEN IN TE ZETTEN EN HET WERK GEORDEND TE LATEN VERLOPEN, ZODAT DOELEN/MISSIE & VISIE VAN DE ORGANISATIE WORDEN BEREIKT

HET SECUNDAIRE PROCES Alle werk dat bij het primaire proces/werk komt kijken, zie het ‘’schoolvoorbeeld’’ op p. 143 OPGAVE: WELKE ACTIVITEITEN VORMEN HET PRIMAIRE PROCES IN EEN PIZZERIA? EN WELKE VORMEN HET SECUNDAIRE PROCES?