TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube: TEKST 17 STRUCTUUR & ORGANISATIE OPBOUW, INRICHTING, ONDERDELEN IN ONDERLING VERBAND, ETC. BEDOELD OM ORGANISATIEDOELEN EFFECTIEF EN EFFICIENT TE BEREIKEN TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dWt9Ka5O2AM
TWEE VORMEN VAN TAAKVERDELING: HORIZONTAAL VERTICAAL AD 1 HORIZONTAAL = OP GELIJK NIVEAU, MEESTAL UITVOERENDE ACTIVITEITEN (FUNCTIES)
ZUIVERE FUNCTIONELE HORIZONTALE TAAKVERDELING (F-INDELING) AL HET WERK IS OPGEDEELD, ELKE MEDEWERKER NEEMT EEN DEEL VOOR ZIJN REKENING PIZZERIA: INKOPEN INGREDIENTEN BODEMS MAKEN VOORSNIJDEN VAN UIEN, CHAMPGNONS, KAAS, SALAMI, ETC. VERWARMEN VAN DE OVEN OPNEMEN VAN BESTELLINGEN KLAARMAKEN PIZZA AFBAKKEN SERVEREN/BEZORGEN (inpakken) AFREKENEN
KENMERKEND VOOR HET PRODUCTIEWERK IN EEN F-ORGANISATIE/ INTERNE DIFFERENTIATIE (p. 139): STANDAARDISATIE VOOR ZO GROOT MOGELIJKE EFFICIENCY, ZIE DE VOORDELEN VAN DE F-STRUCTUUR OP P. 138 & DEZE FILM VAN McDONALD’S: ZO MAAK JE EEN BIG MAC (één stap in de totale productie!) http://www.youtube.com/watch?v=Xedkk1xvgeo
Naast voordelen ook nadelen van de F-structuur. Zie p. 138, noem nog meer nadelen. HORIZONTALE TAAKVERDELING, VEROLG: NOG MEER MOGELIJKHEDEN OM EFFICIENT TE WERKEN, NU DOOR INTERNE SPECIALISATIE NAAR PRODUCT, MARKT OF GEBIED 1 2 3
ZIE P. 139: WIESMANN TEAM BOUWT AUTO: DE P-INDELING VAN ORGANISATIE MAAR: RELATIEF, WANT ZIJ KOPEN GEEN ONDERDELEN IN, SPUITEN DE AUTO NIET, VERKOOP & MARKETING DOOR ANDEREN DUS: DEELS OOK EEN F-INDELING, MAAR ALLES ROND HET EINDPRODUCT
OOK ZO BIJ DE M-INDELING EN DE G-INDELING BIJ DE M-INDELING GAAT HET OM DE KLANTSEGMENTEN WAARVOOR WORDT GEPRODUCEERD BIJ G-INDELING OM DE GEBIEDEN WAAR DE PRODUCTEN/DIENSTEN WORDEN AFGEZET (maar: M en G kunnen elkaar overlappen)
NAAST ‘HORIZONTAAL’ TAKEN VERDELEN OOK EEN ‘VERTICALE’ VERDELING: VERDELEN VAN DE BESLISSINGSMACHT: WIE HEEFT IETS TE ZEGGEN OVER WAT? VERDELING VAN HIERARCHIE GEBRUIKELIJK ONDERSCHEID: TOPMANAGEMENT strategisch MIDDENMANAGEMENT organisatorisch UITVOEREND MANAGEMENT operationeel Elke laag kent eigen taken (=afbakening)
LAGEN VAN HIERARCHIE VORMEN SAMEN DE ‘’LIJN’’ VAN EEN ORGANISATIE: DE LOCATIES WAAR BESLISSINGEN GENOMEN WORDEN ZIE P. 141: HET ‘BAZENSCHEMA’’ DE LIJN LOOPT VANAF DE BAAS NAAR HET ONDERBAASJE IN DIT GEVAL 3 TUSSENLAGEN VANAF DE HOOGSTE BAAS
HET PRIMAIRE PROCES: het werk/de reden waartoe de organisatie is opgericht WAAROM HIERARCHIE? OM DE KOERS TE BEPALEN, MENSEN EN MIDDELEN IN TE ZETTEN EN HET WERK GEORDEND TE LATEN VERLOPEN, ZODAT DOELEN/MISSIE & VISIE VAN DE ORGANISATIE WORDEN BEREIKT
HET SECUNDAIRE PROCES Alle werk dat bij het primaire proces/werk komt kijken, zie het ‘’schoolvoorbeeld’’ op p. 143 OPGAVE: WELKE ACTIVITEITEN VORMEN HET PRIMAIRE PROCES IN EEN PIZZERIA? EN WELKE VORMEN HET SECUNDAIRE PROCES?