De marketingmixstrategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Marketing voor verkeerskunde
Aanzet tot strategisch denken
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Inleiding in de Marketing
Consumentengedrag bij communicatie
H8: Distributie.
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
De productiestructuur
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Internationale marketing
Marktanalyse.
Marktsegmentatie en positionering
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
Presentatie en marketing
Werken in een arbeidsorganisatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

De marketingmixstrategie Marketing in een veranderende wereld : voorzien in menselijke behoeften

Evolutie naar marketing Product – standpunt : “ze kopen het wel” Verkoop – standpunt : “ ik verkoop het ze wel” Marketing –standpunt : “ wat zijn de behoeften van mijn potentieel publiek?”

Marketing is de – op de markt afgestemde – ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten en ideeën, teneinde volgens een vast plan transacties te creëren waarmee organisaties en personen hun wederzijdse doelstellingen vervullen. (gebaseerd op de definitie van de American Marketing Association)

Wat is marketing ? Een sociaal en managementproces waarin individuen en groepen verkrijgen wat ze nodig hebben en wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen Het inspelen op de wensen en behoeften van de afnemer, het opbouwen van een duurzame relatie met de koper en het op winstgevende wijze oplossen van de problemen van de klant

Assortiment moet bij product staan/ publiciteit bevat ook public relations Soms worden nog andere p’s toegevoegd zoals personeel

bedrijfskolom De reeks personen en organisaties- van oerproducent tot en met consument- die betrokken zijn bij de productie, voortstuwing en het verbruik van goederen en diensten, noemen we een bedrijfskolom Schematische weergave van de keten van bedrijven die zorgen voor de doorstroming van goedereen/diensten van oerproducent naar consument In de regel geldt: hoe meer schakels een product doorlopen heeft, hoe groter de teogevoegde waarde is. Bedrijfstak : de groep van bedrijven die dezelfde fase van een productieproces uitvoeren vb. leerlooiers, bakkers, slachters,

Oerproducent is de voortbrenger van de basisgrondstoffen /Coll kleinhandel = opkoper / distrib groothandel = grossier / distrib kleinhandel = detaillist

Bewegingen in de bedrijfskolom: verticale horizontale Integratie : samenvoegen van opeenvolgende fasen in de bedrijfskolom voorwaartse of achterwaartse integratie Differentiatie : een bepaalde fase binnen de bedrijfskolom wordt afgestoten naar een aparte onderneming Specialisatie : werkzaamheden binnen een onderneming die zich beperken tot één product of productgroep Parallellisatie (diversificatie): bijeenbrengen in één onderneming van producten die zich in =/= bedrijfskolommmen bevinden maar in dezelfde bewerkingsfase We beperken ons hier tot 2 verticale en 2 horizontale bewerkingen Horizontale integratie : opkopen van de concurrentie , zelfde product ! ( bij parallellisatie gaat het om een ander product)

Vormen van samenwerking Fusie Overname of acquisitie Joint venture Strategische alliantie

Groeistrategieën product/markt expansiematrix van Ansoff

concurrentiestrategieën Penetratieprijsstrategie : lage kosten strategie winstmarge klein , verkoop groot , vooral voor massaproductie Afroomprijsstrategie : uniqueness winstmarge groot; verkoop laag, voor exclusieve producten Focus-strategie of segmentatie

marktsegmentatie Het opsplitsen van de totale markt voor een bepaald product in kleinere, homogene deelmarkten om vervolgens het product en de bijpassende marketing-strategie zo goed mogelijk af te stemmen op de kenmerken of wensen en behoeften van een bepaald segment in plaats van op de totale markt

Hoe segmenteren? Geografische segmentatie Demografische segmentatie Psychografische segmentatie Gedragsbeschrijvende segmentatie

Geografische segmentatie: verschillend koopgedrag in verschillende streken (problemen bij export) op basis van cultuur,tradities of klimaat

Demografische segmentatie : inkomen,leeftijd,burgerlijke staat, gezinssamenstelling,godsdienst,ras Deze gegevens zijn gemakkelijk te meten en worden bijgevolg veel gebruikt

Psychografische segmentatie iemands voornaamste bezigheden,interessen,attitudes en meningen persoonlijkheid levensstijl Moeilijk te vinden , maar heel efficiënt eenmaal de gevens er zijn

Gedragsbeschrijvende segmentatie feitelijk gedrag van de consument zoals het verbruik van een product,de mate van merkentrouw,koopbereidheid

Voorwaarden voor segmentatie De segmenten moeten meetbaar zijn De segmenten moeten bereikbaar zijn De segmenten moeten groot genoeg zijn om rendabel te zijn

Alternatieven voor marktsegmentatie Ongedifferentieerde marketing Geconcentreerde marketing Gedifferentieerde marketing = marktsegmentatie