Tactus 10 jaar verslaafde bemoeizorg of bemoeiende verslavingszorg?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sabina van den Hoek & Tom van Wel – ABC, 3 april 2013
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Balans tussen hulp en recht
Nederland participatieland?
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Respectvolle bejegening
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
Harry Meijerink.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Integriteit in de praktijk
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Goede praktijken in de bemoeizorg. Maandag 2 februari 2009, de Reehorst Ede Congres ‘Bemoeizorg is geen spel ’
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Samen werken aan een gezonde regio!
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Ellen Govaerts, Two Roads
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Aanpak problematisch gedrag
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Doel en taak van de hulpverlening
Aanvaarding en tolerantie
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Lesbijeenkomst 5 Agoog in de GGZ deeltijd ACT/FACT/Bemoeizorg.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Begeleiden van een zorgvrager
Zingeving als sociaal proces
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Communicatie 7e les.
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Tactus 10 jaar verslaafde bemoeizorg of bemoeiende verslavingszorg? Geschiedenis en ontstaan van de bemoeizorg De ontwikkeling van bemoeizorg De werking in praktijk en omgaan met weerbarstigheden Wanneer moeten we stoppen met de bemoeizorg

Opdracht Vraag aan uw buurman of buurvrouw naar een zekerheid en stel dat vervolgens op uw manier ter discussie. Gebruik desnoods een diagnose, classificatie of ander waardeoordeel om haar/hem te overtuigen. Zet h’m op!

ONTSTAAN VAN BEMOEIZORG OVERLAST + ZORG

Je moet ze achter de broek (aan) zitten

Maar wie heeft hier de broek eigenlijk aan?

De tragische maar onontkoombare geschiedenis van de broek Maatpak of Hoedje?

Een Visie: over de samen-leving 2009: * gefragmenteerd zonder instituties als bindweefsel * individualisme * Gebrek aan UBUNTU? Roep om zekerheid/houvast: DBC of schijnbare zekerheid? Grenzen aan de maakbaarheid?

Communicatie/ betekenis Waarheidstrechter Kunneman hulp waarheid Evidence based relatie juistheid Communicatie/ betekenis echtheid

Evidence based Practice based evidence Volgens getoetste methode goed onderbouwd helpt organisatie en werk inzichtelijk te maken nadeel: schijnbare controle Reageert op toegepaste methode kijkt naar praktische evidence in individuele situatie stimuleert zelf denken en creativiteit

2-4-6 Er zit een wetmatigheid in deze rij. Jij mag die wetmatigheid aangeven door net zo vaak een rij van drie cijfers te maken en ik zal vertellen of het juist is. Ikea bankstel kopen: beredeneren en nadenken of meteen kiezen. Wat maakt gelukkig?? (uit Ap Dijksterhuis)

Het slimme onbewuste Ap Dijksterhuis Contact en intuïtie

De praktijk Mensen weer in beeld Samenwerken: niemand kan het alleen Methodiek is cliëntgerichter geworden De zorg mag weer sociaal psychiatrisch Dwang is toegenomen; ellende zichtbaar gemaakt? Je laat mensen niet in de steek! De wijk als werkpraktijk Hoe is dat gegaan?

De bemoeizorg “werkzame bestanddelen” Je laat mensen die problemen hebben niet in de steek . Je moet ze achter de broek aan zitten! Contact is de belangrijkste drijvende kracht: presentie een essentieel vervoermiddel het gaat om geluk, welzijn, meedoen en daarnaast ook om behandelen het verhaal doet er toe; Het narratief stimuleren van buitenaf: waarde toekennen aan het gehavende; motiveren desnoods met drang en als het moet met dwang

Presentie: Andries heeft het vanmorgen al gezegd 1 2 3 4 1.vakkennis/ vaardigheden 2.Intermediaire vaardigheden: communicatieve/ sociale 3.waarden en normen 4.persoonlijke geaardheid/ zelfconcept Presentie: Andries heeft het vanmorgen al gezegd

Betekenis narratief Betekenisgeving wederkerigheid relatie (hangt tegen presentie aan) contact moment erkenning werkt motiverend Identiteits ontwikkeling zingeving vlottrekken eigen levensontwerp

Positief effect op integratie 1 Een verhaal kunnen maken van je eigen leven verbanden kunnen aangeven tussen verschillende episodes in je leven actieve identificatie met de in de hulpverlening gehanteerde normen en waarden op praktische en narratief niveau activiteiten ontplooien om toekomstplannen te funderen streven naar verandering van eigen leefomstandigheden

Positief effect op integratie 2 Breuken erkennen en motivatie aan de dag leggen om te veranderen gebruik maken van morele hulpbronnen b.v. moederrol eigen grenzen aangeven i.p.v. verschuilen achter externe regels of andermans belangen kritische houding t.o.v. hulpverlening actief gebruik maken van rechten

Principes Miller&Rollnick - nadruk op persoonlijke keuze en verantwoordelijkheid - weerstand is interpersoonlijke handelingspatroon (reflectie) -vanuit acceptatie en betrokkenheid komen via onderhandelen tot doelen en veranderingsstrategieën - hulpverlener verkent en reflecteert de perceptie van cliënt zonder correctie - hulpverlener belicht mogelijke veranderingsstrategieën - eigen probleemoplossend vermogen van cliënt belichten - hulpverlener legt discrepantie tussen doel en doen bij cliënt bloot om motivatie op te wekken

Is er een keerzijde aan bemoeizorg? Bemoeizorg als panacee (Mythisch geneesmiddel dat overal werkt)? Overlast in Noorderplantsoen Sluit institutionele zorg voldoende aan! Het gevaar van toeleiden (b.v. Critical time intervention) Niches zijn nodig om afwijkend gedrag te tolereren Als uitgangpunt één-dimensionaal blijft, kun je er beter mee stoppen. Het gaat om wonen, zorg en dagbesteding in onderlinge samenhang Zit het voldoende in de wijk of samenleving? Creativiteit is voor bemoeizorg essentieel als tegenhanger van institutionalisering. Gevaar van bureaucratie en protocol

Zorgvermijding en zorgverlamming

Zorgvermijding en -verlamming

geluk Autonomie nuttige contacten zinvolle dagbesteding/ werk

Hoe word ik tam? De vos en het prinsje