Solliciteren met internet Presentatie 1 oktober 09.30 tot 11.30 Niels van der Linden Nienke van der Meulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken
Hoe ga je om met LinkedIn?
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
1. Inhoud les 4 berichten versturen en ontvangen.
2.0-tools summerschool. 2.0-tools summerschool.
Mijn gegevens op het web!?
Social media gebruiken om een baan te vinden
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op Frits Veenstra | november 2011.
Training jaar 2 Mei 13. Filmpje: LinkedIn Bron: Hyperlink.
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Lezing door Kick de Wolff
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Enquête.
Naam: Mijn hobby: Klik op “Naam”. Vul je naam in .
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
BeKnown How-to: Bedrijfsprofielen en Vacature -Apps.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Het nieuwe solliciteren:
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Workshop Tips & Tricks CV
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
“Google+ en Linkedin” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sara, communicatieverantwoordelijke Sophie, arbeidsbemiddelaar.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sessie 2: Acquisitie Programma Opdrachten krijgen met LinkedIn Opdrachten krijgen met Twitter Contentmarketing.
Special. Startpagina Profiel.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Iris Koele Pieter Manager ? Dag Pieter, Mag ik je Pieter noemen? Maak het jezelf makkelijk, ga rustig zitten en…… geniet van deze klantbeleving… In deze.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Introductie ‘Hacklab MOOC’
Digitale VDAB profielen
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Introductiebijeenkomst ONS Platform
Introductie tot yammernetwerk ‘Informatiemanagement Vlaamse overheid’
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Dienstverlening Krikke Consult
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

Solliciteren met internet Presentatie 1 oktober tot Niels van der Linden Nienke van der Meulen

Aanleiding workshop: de media en…

de realiteit… Werkzoekende vaak onvoldoende kennis hoe internet gebruikt kan om aan het werk te komen; Grote groep werkzoekenden kan niet tot nauwelijks werken met de computer; Ontwikkeling e-dienstverlening in een stroomversnelling.

April/mei 2010 Drie workshops Werkplein Leeuwarden: Klik & Tik Doelgroep: werkzoekenden die onvoldoende gebruik kunnen maken van computer en internet Solliciteren met internet Doelgroep: werkzoekenden met (enige) ervaring met Internet ZZP en internet Doelgroep: startende zelfstandigen

Inhoud solliciteren met internet Module 1 (2,5 uur) Zoeken naar vacatures met Google, privacy, tips en tricks bij het gebruik vacaturebanken Module 2 (2,5 uur) Gebruik maken van iGoogle met daaraan gekoppelde RSS- feeds Module 3 (2,5 uur) Social Media: LinkedIn en Twitter, … (en meer op verzoek), netiquette Module 4 (2,5 uur) Evaluatie, laatste tips & tricks, handout

Module 1: Zoeken met Google Tip 1Gebruik van dubbele aanhalingstekens Voorbeeld: vacature manager leeuwarden vs "vacature manager leeuwarden" Tip 2 Gebruik een synoniem voor functienaam Voorbeeld: "vacature teamleider" vs "vacature chef" Tip 3…

Module 1: Privacy Tips voor onbezorgde internetavonturen: Ga vooral online Bezint eer ge begint Wie ben ik? Controleer je sporen (google, Verwijder ongewenste sporen Anonimiseren

Door de bomen het bos weer zien

Module 1: Vacaturebanken Tip 1 Veel vacaturebanken werken als marktplaats Tip 2Woorden in de titel belangrijk Tip 3…

Module 2: iGoogle Naar eigen inzicht inrichten van je eigen hoofdvenster; Voor jou belangrijke gadgets voeg je toe; Voor jou niet belangrijke gadgets laat je weg. Voordeel: Grote hoeveelheid informatie reduceren: je ontvangt alleen wat voor jou relevant is

Voorbeeld iGoogle Startpagina (1)

Voorbeeld iGoogle Startpagina (3)

Module 2: RSS Feed Real Simple Syndication; Systeem om updates van een web- pagina (nieuwsstroom) bij te houden; RSS is heel geschikt voor het vinden van de meest actuele vacatures. Koppel deze feed aan je startpagina Wie het eerst komt...

Voorbeeld van een RSS-feed Vacaturekrant.nl Mediapartners: De Telegraaf, Sp!ts, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Noordhollands Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad, Almere Vandaag, Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden. Een zaterdagkrant kopen voor vacatures in bovengenoemde kranten is niet meer nodig…

Module 3: Social Media Web 2.0 Web 2.0 wordt omschreven als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Bij web 2.0 kan iedereen informatie toevoegen naar eigen wens. Directe voorbeelden hiervan zijn sociale netwerksites (bron: Wikipedia) Voorbeelden: YouTube, Twitter, LinkedIn, Hyves, Wikipedia, kieskeurig.nl, …

Module 3: Twitter

Vacature Unique (6 minutes ago)

Instroom Klik & TikZZP en internet Instroom Klik & Tik vervolg Instroom Solliciteren met internet Stroomschema aanbod workshops

Reacties van deelnemers “Er gaat een wereld voor mij open” “Het idee dat er nog ZOVEEL vacatures zijn” “Dat je ANDERE namen kunt gebruiken voor je functie” “Je kunt gerichter zoeken” “Leerzaam” “Nu ik geen werk heb geeft het mij een doel” “Ik was huiverig om mijn gegevens openbaar te maken.” “Zonder deze workshop had ik de eerste stap naar LinkedIn nog niet gemaakt.”

Nienke van der Meulen Carel Lindenhovius Marco Noorlander Niels van der Linden

Netiquette

Hoe werkt een netwerksite Profiel aanmaken (identiteit) Communiceren Contact leggen met andere gebruikers Interesses delen in groepenInformatie verzamelen Bestanden delen (foto’s films) Participeren in discussies Kennisoverdracht

Wat is LinkedIn? Wie ben je? Opleiding Werkverleden Interesses Contacten Mensen zoeken Statistieken contacten Groepen zoeken Groep aanmaken Lid worden van groepen Banen zoeken Vacatures plaatsen Internationaal!! Mailbox (intern)

Zoeken naar bedrijven Vraag en antwoord Help functie Boekenlijst Evenementen (mensen uitnodigen, jezelf inschrijven) Twitter voor bedrijven Programma’s toevoegen

Een netwerk via LinkedIn 1e Graad 2e Graad 3e Graad Via introductie 1e graad Via introductie 1e EN 2e graad.

Bescherming privacy

Profile settings Wat laat je van jezelf zien op jou profiel? (Foto’s, arbeidsverleden, interesses, contactgegevens) En aan wie laat je deze informatie zien? notifications Wie mag jou benaderen via ? Welk adres wil je hiervoor gebruiken Home page settings Welke updates wil je ontvangen van mensen in jou netwerk? RSS settings: In- en uitschakelen van RSS-feeds Personal Information Instellen van naam, wachtwoord en adressen Verwijderen van profiel Privacy settings Wat laat je zien als je bij andere profielen kijkt? Wil je benaderd worden voor enquetes? Mogen mensen jou vriendenlijst zien? Groups: Welke groepen laat je zien in jou profiel? Welke groepen mogen jou wel of niet uitnodigen?

10 Quick wins voor LinkedIn 1. Zorg voor een 100% volledig profiel 2. Gebruik keywords 3. Let op contact-settings 4. Contactgegevens vermelden 5. Recommendations 6. Breid netwerk uit 7. Stuur gepersonaliseerde uitnodigingen 8. Gebruik status update 9. Word lid van relevante groepen en WEES ACTIEF!! 10. Zoek banen met de zoekfunctie “jobs”, “groups” en kijk naar de jobssectie in jouw LinkedIn groepen