Solliciteren met internet Presentatie 1 oktober tot Niels van der Linden Nienke van der Meulen
Aanleiding workshop: de media en…
de realiteit… Werkzoekende vaak onvoldoende kennis hoe internet gebruikt kan om aan het werk te komen; Grote groep werkzoekenden kan niet tot nauwelijks werken met de computer; Ontwikkeling e-dienstverlening in een stroomversnelling.
April/mei 2010 Drie workshops Werkplein Leeuwarden: Klik & Tik Doelgroep: werkzoekenden die onvoldoende gebruik kunnen maken van computer en internet Solliciteren met internet Doelgroep: werkzoekenden met (enige) ervaring met Internet ZZP en internet Doelgroep: startende zelfstandigen
Inhoud solliciteren met internet Module 1 (2,5 uur) Zoeken naar vacatures met Google, privacy, tips en tricks bij het gebruik vacaturebanken Module 2 (2,5 uur) Gebruik maken van iGoogle met daaraan gekoppelde RSS- feeds Module 3 (2,5 uur) Social Media: LinkedIn en Twitter, … (en meer op verzoek), netiquette Module 4 (2,5 uur) Evaluatie, laatste tips & tricks, handout
Module 1: Zoeken met Google Tip 1Gebruik van dubbele aanhalingstekens Voorbeeld: vacature manager leeuwarden vs "vacature manager leeuwarden" Tip 2 Gebruik een synoniem voor functienaam Voorbeeld: "vacature teamleider" vs "vacature chef" Tip 3…
Module 1: Privacy Tips voor onbezorgde internetavonturen: Ga vooral online Bezint eer ge begint Wie ben ik? Controleer je sporen (google, Verwijder ongewenste sporen Anonimiseren
Door de bomen het bos weer zien
Module 1: Vacaturebanken Tip 1 Veel vacaturebanken werken als marktplaats Tip 2Woorden in de titel belangrijk Tip 3…
Module 2: iGoogle Naar eigen inzicht inrichten van je eigen hoofdvenster; Voor jou belangrijke gadgets voeg je toe; Voor jou niet belangrijke gadgets laat je weg. Voordeel: Grote hoeveelheid informatie reduceren: je ontvangt alleen wat voor jou relevant is
Voorbeeld iGoogle Startpagina (1)
Voorbeeld iGoogle Startpagina (3)
Module 2: RSS Feed Real Simple Syndication; Systeem om updates van een web- pagina (nieuwsstroom) bij te houden; RSS is heel geschikt voor het vinden van de meest actuele vacatures. Koppel deze feed aan je startpagina Wie het eerst komt...
Voorbeeld van een RSS-feed Vacaturekrant.nl Mediapartners: De Telegraaf, Sp!ts, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Noordhollands Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad, Almere Vandaag, Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden. Een zaterdagkrant kopen voor vacatures in bovengenoemde kranten is niet meer nodig…
Module 3: Social Media Web 2.0 Web 2.0 wordt omschreven als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Bij web 2.0 kan iedereen informatie toevoegen naar eigen wens. Directe voorbeelden hiervan zijn sociale netwerksites (bron: Wikipedia) Voorbeelden: YouTube, Twitter, LinkedIn, Hyves, Wikipedia, kieskeurig.nl, …
Module 3: Twitter
Vacature Unique (6 minutes ago)
Instroom Klik & TikZZP en internet Instroom Klik & Tik vervolg Instroom Solliciteren met internet Stroomschema aanbod workshops
Reacties van deelnemers “Er gaat een wereld voor mij open” “Het idee dat er nog ZOVEEL vacatures zijn” “Dat je ANDERE namen kunt gebruiken voor je functie” “Je kunt gerichter zoeken” “Leerzaam” “Nu ik geen werk heb geeft het mij een doel” “Ik was huiverig om mijn gegevens openbaar te maken.” “Zonder deze workshop had ik de eerste stap naar LinkedIn nog niet gemaakt.”
Nienke van der Meulen Carel Lindenhovius Marco Noorlander Niels van der Linden
Netiquette
Hoe werkt een netwerksite Profiel aanmaken (identiteit) Communiceren Contact leggen met andere gebruikers Interesses delen in groepenInformatie verzamelen Bestanden delen (foto’s films) Participeren in discussies Kennisoverdracht
Wat is LinkedIn? Wie ben je? Opleiding Werkverleden Interesses Contacten Mensen zoeken Statistieken contacten Groepen zoeken Groep aanmaken Lid worden van groepen Banen zoeken Vacatures plaatsen Internationaal!! Mailbox (intern)
Zoeken naar bedrijven Vraag en antwoord Help functie Boekenlijst Evenementen (mensen uitnodigen, jezelf inschrijven) Twitter voor bedrijven Programma’s toevoegen
Een netwerk via LinkedIn 1e Graad 2e Graad 3e Graad Via introductie 1e graad Via introductie 1e EN 2e graad.
Bescherming privacy
Profile settings Wat laat je van jezelf zien op jou profiel? (Foto’s, arbeidsverleden, interesses, contactgegevens) En aan wie laat je deze informatie zien? notifications Wie mag jou benaderen via ? Welk adres wil je hiervoor gebruiken Home page settings Welke updates wil je ontvangen van mensen in jou netwerk? RSS settings: In- en uitschakelen van RSS-feeds Personal Information Instellen van naam, wachtwoord en adressen Verwijderen van profiel Privacy settings Wat laat je zien als je bij andere profielen kijkt? Wil je benaderd worden voor enquetes? Mogen mensen jou vriendenlijst zien? Groups: Welke groepen laat je zien in jou profiel? Welke groepen mogen jou wel of niet uitnodigen?
10 Quick wins voor LinkedIn 1. Zorg voor een 100% volledig profiel 2. Gebruik keywords 3. Let op contact-settings 4. Contactgegevens vermelden 5. Recommendations 6. Breid netwerk uit 7. Stuur gepersonaliseerde uitnodigingen 8. Gebruik status update 9. Word lid van relevante groepen en WEES ACTIEF!! 10. Zoek banen met de zoekfunctie “jobs”, “groups” en kijk naar de jobssectie in jouw LinkedIn groepen