H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

Kopen is kiezen.
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
H3 Wat doe je met je geld Onderscheid tussen verschillende soorten uitgaven, om een goede begroting te kunnen maken Verschillende vormen van sparen en.
Hoofdstuk 2: Thuis in geldzaken
Over consumenten, gedrag en marketing
G E L D.
Betaalmiddelen Niveau 2 Kerntaak 3 Blz. 23.
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Goedemorgen …….en.
KRITISCHE KOPER?.
Het kopen van goederen en diensten
Module Consumptie Hoofdstuk 1:
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
Geldschepping door banken
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
6.3: De jaren zestig.
Wat is geld?.
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Lesplanning Binnenkomst
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Lesplanning Binnenkomst Intro Bespreken proefwerk Uitleg docent 2.3
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.

Economie Paragraaf
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Hoofdstuk 2.
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Herhaling Hoofdstuk 1.
§2.1 Hoe betaal je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Lifestyle Voeding.
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
College 3 Consumentengedrag Opwaarts mobielen
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Fase 3 Kassawerkzaamheden
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Geschiedenis van het geld
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Schaarste en ruilen 1 Kern Onderzoek Afsluiting
Spreekbeurt van [jouw naam].
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Keuzes maken Hoofdstuk 1 H3 & v3.
Hoofdstuk 7.2 Les 1.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Geld Inleiding.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
De bank en jouw geld Hoofdstuk 3 Geheel.
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Geld en geldschepping.
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Consumenten-gedrag Mondige consument
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Havo 4 Hoofdstuk 1 Schaarste en welvaart.
Transcript van de presentatie:

H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften 4.3 Keuren, kiezen, kopen 4.4 Wat ik koop beslis ik zelf 4.5 Reclame op tv 4.6 Gevolgen Van consumentengedrag

§4.1 Kopen en betalen 2 soorten geld: Chartaal geld → munten en bankbiljetten → wettige betaalmiddelen, zichtbaar geld Girale geld →geld wat op een bankrekening staat, tegoed bij de bank Voorbeelden: Pinpas met pincode http://www.youtube.com/watch?v=_AFwnGq09YE Chipcard Acceptgiro Overschrijvingsformulier Creditcard

§4.2 Consumeren en behoeften Consumeren → Om in al je behoeften en verlangens te voorzien koop je goederen en diensten Goederen zijn stoffelijk → je kunt ze vastpakken Bv: cdtje, tafel of computer Diensten zijn onstoffelijk → je kunt ze niet vastpakken Bv: lessen van de leraar, dienstverlening van een winkelier

Behoeften Basisbehoeften/eerste levensbehoeften → behoeften moet je voorzien om te kunnen blijven leven. Eten en drinken Kleding Wonen gezondheid Luxe behoeften → behoefte aan luxe Televisiekijken Op vakantie gaan Een auto kopen

consumentenorganisaties Om tot een goede keuze te komen kun je voorlichten door consumentenorganisaties Consumentenorganisaties onderzoeken: Producten op prijs Producten op kwaliteit Producten op gevolgen voor het milieu Voorbeelden van consumentenorganisaties: ANWB Ver. Eigen huis Consumentenbond

consumentenbond Zij geven consumentengids uit, met onder andere resultaten van vergelijkend warenonderzoek