De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module Consumptie Hoofdstuk 1:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module Consumptie Hoofdstuk 1:"— Transcript van de presentatie:

1 Module Consumptie Hoofdstuk 1:
Wikken en wegen

2 §1.1 Kopen is kiezen Basisbehoeften
Producten die nodig zijn om ‘gezond’ in leven te blijven. Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Eten & drinken, kleding, medicijnen, dak boven je hoofd Overige behoeften óf luxe behoeften Producten die niet nodig zijn om in leven te blijven Televisie, telefoon, zwembad, I-pod

3 Consumeren Bevredigen van een behoefte kopen van producten Goederen Diensten Producten die je kan aanraken Producten die je niet kan aanraken Te weinig middelen om in alle behoeften te kunnen voorzien - Schaarste in middelen Prioriteiten stellen Keuzes maken wat belangrijk is - Schaarste in tijd

4 §1.1 Rekenen … per week  … per maand 1. … per week x 52 weken =
… per jaar 2. … per jaar : 12 maanden = … per maand … per maand  … per week 1. … per maand x 12 maanden = … per jaar 2. … per jaar : 52 weken = … per week

5 §1.2 Consumeren met en zonder geld
1. Kopen van producten 2. Zelfvoorziening 3. Natuur Grondstoffen productie, natuurschoon 4. Collectieve voorzieningen gebruiken Overheidsvoorziening die geheel of grotendeels betaald wordt uit belastinggeld Straat, park, openbaar vervoer, onderwijs, fietspaden Produceren Iets doen of maken voor de bevrediging van behoeften

6 §1.2 Rekenen Met hoeveel procent is iets gestegen of gedaald?
Ik had een maandloon van € 75,- per maand en heb nu een maandloon van € 110,- per maand.  Met hoeveel procent is mijn loon gestegen? 110 – 75 x 100%= 46,7 % 2. De iPod nano was € 200,- nu is hij nog maar € 180,-  Moet hoeveel procent is de prijs gedaald? 180 – 200 x 100%= - 10%

7 §1.3 Kopen onder invloed Invloed op consumentengedrag/koopgedrag;
1. Mening vrienden, kennissen, familie 2. Eigen smaak 3. Leeftijd 4. Financiële mogelijkheden 5. Reclame 6. Kennis van zaken door consument 7. Gezinssamenstelling

8 Koopgedrag consumenten verandert in loop van tijd:
- Inkomen stijgt - Technische ontwikkeling - Veranderingen samenleving op behoeften Vergrijzing Milieuproblemen Veiligheidsproblemen

9 §1.4 Verkopen een kunst Marketing Kunst van het verkopen Doelgroep P
roduct P laats P romotie Marketingmix P rijs

10 Productbeleid Kwaliteit, assortiment, soort product Prijsbeleid Goedkope aanbiedingen, hoge prijs Plaatsbeleid Internet, welke winkels, parkeergelegenheid Promotiebeleid Commerciële reclame op tv/radio, adverteren huis-aan-huis bladen

11 Ideële reclame Reclame die gedrag wil veranderen of idee verspreiden zonder bedoeling er geld mee te verdienen.

12 Jongeren zijn een belangrijke doelgroep:
- Veel geld te besteden - Veel invloed op aankopen thuis - Blijven koopgewoonten trouw

13 §1.5 Kopen een kunst Invloeden omgeving Invloeden bedrijven
Koopgedrag consument Goede informatie Merkreclame Verschillende winkels Onafhankelijke deskundigen Van consumentenorganisaties Vergelijkend warenonderzoeken Waarschuwen misleidende reclame risico’s e-commerce (test van verschillende merken en typen van hetzelfde product) (koop en verkoop via internet)

14 §1.5 Rekenen Procenten: iets uitdrukken in iets anders Hoeveel procent is dit van dat? Ik heb een brutoloon van € 1400,- en een nettoloon van € 1000,-  Hoeveel procent is het nettoloon van het brutoloon? 1000 1400 x 100%= 71,4 % 2. Ik geef € 2,- aan Simone van mijn € 30,- die ik heb.  Hoeveel procent krijgt Simone van mijn geld? 2 30 x 100%= 6,7 %

15 §1.6 Spijt achteraf Koopovereenkomst Verkoper Koper Plicht: Recht:
Levering van een deugdelijk product Plicht: Recht: Betalen van product Ontvangst geld van koper Ontvangen van een deugdelijk product Algemene voorwaarden

16 Koopovereenkomst ongeldig verklaren door rechter:
- Minderjarigen bij extreme gevallen Volwassenen onder curatele (onder toezicht staan met je geld) - Bedreiging, dwaling, bedrog door verkoper. Ondeugdelijk product: 1. reparatie Meningsverschil 2. ander exemplaar - Geschillencommissie 3. geld terug - Consumentenorganisatie

17 Colportagewet Aankopen aan deur en houseparty’s. Consument heeft 8 dagen de tijd om evt. van de koop af te zien als het meer dan € 34,- is. Wet kopen op afstand Aankopen via internet, per post of telefoon Consument kan binnen 7 dagen na levering van goederen van de koop af & bij diensten 7 dagen na de bestelling.

18 §1.7 Kopen met gevoel Consumenten kunnen bij hun aankopen rekening houden met: Werkgelegenheid Milieu Armoede in ontwikkelingslanden Kinderarbeid in ontwikkelingslanden Invloed van consumenten op wat er geproduceerd wordt; - Groot  Met velen voor een product kiezen - Klein  Met weinigen voor een product kiezen

19 Informatie over aard van het product vindt de consument op keurmerken en labels, zoals;
Milieukeur Milieuvriendelijke producten Garantielabel tegen kinderarbeid Max Havelaar keurmerk Op producten waar een redelijke prijs voor de grondstoffen is betaald.

20 Bronnen: Dia 1: Kubus  Dia 2: Pictogrammen: Rugmark:


Download ppt "Module Consumptie Hoofdstuk 1:"

Verwante presentaties


Ads door Google