JAARRAPPORT 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Incidentmanagement in Nederland
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Welkom op de informatieavond
mei 2010 Woningfonds Apeldoorn De 3 woontorens in Apeldoorn.
Stichting FVP De route naar 1 januari 2014
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Henk van der Velde voorzitter st. Roparun Palliatieve Zorg
1 VNG VRIJWILLIGERSPOLIS Albert Meijer accountmanager overheid.
Stichting Vrienden van Thomas
Melden voorvallen aan ABL door Schiphol Nederland BV.
Onderzoek Nibud*  4 van 5 Nederlanders maakt geen overzicht van de toekomstige uitgaven.  25% van de Nederlanders houdt.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
CONTRACTEN VERZEKERINGEN
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
JAARRAPPORT Inhoudsopgave Jaarrapport STIMVA 2009 Voorwoordpag. 2 Samenvatting pag. 3 Organisatie STIMVA pag. 4 Financiële verantwoordingpag. 5.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Incidentlocatie Bijgaande grafiek toont de locaties (wegvakken) en het aantal geregistreerde incidenten met vrachtwagens vanaf De volgorde is bepaald.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Veiligheidscommissie
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Regio Awards à € per regio belangrijke data: 1 maart: inleveren aanvraag Regio Award 7 en 8 maart: PETS 17 maart: nieuwe leden avond Heinkenszand.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Persconferentie LEB 2012 Petra Berkhout, 25 juni 2012.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Coornhert Lyceum 5 HAVO en 6 VWO Versie 2011.
Afdelingsvergadering najaar 2010 Afdeling Schermvliegen KNVvL Bestuur en Commissies Vrijdag 5 november 2010 Amrâth Motel Maarsbergen.
Samenvatting S eminar “Bevolkingsdaling, gevolgen voor bestuur en financiën.” Maastricht, 26 mei 2008.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Gasgevaren van biogasinstallaties Wat niet weet, soms wel deert!
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Dit is de drukkerij in Den Helder waar wij de kampkrant laten drukken.
1 Mr. J. Spee Hoofd Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
Datagestuurde handhaving :
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Powerpoint presentaties NCvB
Woonruimteverdeling in 2012 van Alphen aan den Rijn tot Hillegom Het proces naar een nieuw woonruimteverdeelsysteem Nieuwkoop, 25 augustus 2011.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Stichting Dierenambulance de Wijs
De VNG Vrijwilligerspolis
Nike Supply Chain Management
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
JAARVERSLAG STICHTING INTER ACT JAAR VOORWOORD “ veranderingen” dat typeerde het jaar Veranderingen door wisseling van bestuurleden als ook.
Veilig en onbezorgd wonen in uw VvE! Wat moet u er voor doen? Mr. Martien W.Klumper Oktober 2015.
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Even over vrijwilligers. De VNG Vrijwilligersverzekering. Alle vrijwilligers binnen uw gemeente goed verzekerd Arjan Mengerink Accountmanager Overheid.
1.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
De VNG Vrijwilligerspolis
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

JAARRAPPORT 2011

Inhoud Voorwoord pag. 2 Samenvatting pag. 3 Organisatie STIMVA pag. 4 Incidentregistraties pag. 5 Bergingen pag. 6 Oorzaak incidenten Vrachtauto’s pag. 7 Incidentlocaties pag. 8 Land van herkomst voertuig pag. 9 Activiteiten STI-deskundigen pag. 10 Colofon pag. 11 Pagina 1 Jaarrapport STIMVA 2011

Voorwoord Voorwoord De Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA) is een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, het Verbond van Verzekeraars en de brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). STIMVA heeft zich ten doel gesteld de afhandeling van incidenten met vrachtauto’s (zoals ongevallen, gestrande vrachtauto’s, hoogtemeldingen of afgevallen lading) op het Nederlandse wegennet te verbeteren om daarmee de negatieve effecten op de verkeersveiligheid en doorstroming te beperken. Door intensieve samenwerking en structurele aandacht voor de wijze van incidentafhandeling zijn we erin geslaagd de afhandelingsduur van incidenten met vrachtauto’s de afgelopen jaren sterk terug te brengen. De rol van de STIMVA is zeker nog niet uitgespeeld. Er valt nog steeds winst te behalen in incidentafhandeling. Een juiste uitvraag en goede registratie zijn daarbij de sleutelelementen. Tegelijk kan door de verdere inzet van technieken de snelheid en volledigheid van de informatie nog verbeteren. De STIMVA kan ook een grotere rol spelen in de juiste en feitelijke berichtgeving over de omvang en de gevolgen van de incidenten met vrachtauto’s. Door deze ervaringen om te zetten in preventieve maatregelen draagt dit bij aan minder incidenten en schade, wat positief is voor alle partijen die betrokken zijn bij de wegtransportsector. En dit alles is ook weer goed voor de Nederlandse economie en daarmee voor ons allemaal. Karin Visser, Voorzitter van de STIMVA, Hoofdingenieur Directeur Rijkswaterstaat Verkeer- en Watermanagement Pagina 2 Jaarrapport STIMVA 2011

Samenvatting In het jaar 2011 heeft het Bestuur Stimva zes maal vergaderd waarvan één keer samen met de Commissie van Toezicht van de Stichting. De Commissie van Toezicht (CvT) heeft vier maal vergaderd, in totaal zijn 6 klachten behandeld. Er zijn geen hoorzittingen gehouden. Per februari 2011 is de voorzittersrol overgegaan van Randolf Kobus (Centraal Beheer Achmea) naar Rob Aarse (TLN). De meeste klachten hadden betrekking op de hoogte van de bergingsfactuur en de toepassing van de IM regeling. Het aantal geregistreerde incidentmeldingen daalde in 2011, in vergelijking tot 2010, ongeveer met 7% tot een totaal van 4.799 incidenten, waarvoor 4.717 maal is uitgereden met een bergingsvoertuig. Hierbij zijn 2.744 bergingen uitgevoerd, in 1.843 gevallen is er geen voertuig aangetroffen of heeft er geen berging plaatsgevonden en heeft de melding geresulteerd tot een vergeefse rit. Bandenproblemen is de belangrijkste oorzaak (898 meldingen) voor het stilvallen van vrachtwagens. Geconcludeerd kan worden dat bandenproblematiek de laatste 10 jaren de met 25 – 30% belangrijkste oorzaak is voor het stilvallen van vrachtwagens gevolgd door technische problemen in de aandrijving (motorpech/aandrijving). De verdeling over de oorzaken blijft stabiel. Voor de herkomst van voertuigen, betrokken bij incidenten bestaat de top 4 uit; Nederland (80%), Duitsland (5,4%), Polen (4,2%) en België ( 2,6%). Ook hierin is geen tendens zichtbaar. Bij de afhandeling van 1005 incidenten (ongeval en pech) is telefonisch overleg gevoerd tussen de STI-deskundige en het CMV/ de vertegenwoordiger van de wegbeheerder. Bij 222 incidenten is een STI-deskundige bij het incident ter plaatse geweest. Pagina 3 Jaarrapport STIMVA 2011

Organisatie STIMVA BESTUUR SECRETARIAAT COMMISSIE VAN TOEZICHT Voorzitter: mw. Ir. K. Visser (RWS DUT) Secretaris: dhr. J.R. Stam (tot nov. 2011) dhr. M.K. Kammeijer (vanaf nov 2011) (VvV) Penningmeester: dhr. M.J.H. van der Kuijl (EVO, TLN & KNV) Adviseur: dhr. J.C. van Hees (RWS VCNL) SECRETARIAAT Hoofd: dhr. E. Hoekstra (RWS VCNL) Secretariaat: mw. R. Carhuapoma COMMISSIE VAN TOEZICHT Voorzitter: dhr. R.G. Kobus (tot feb.2011) (Achmea/Centraal Beheer) dhr. R. Aarse (vanaf feb. 2011) (TLN) Lid: dhr. G. Brink (Centraal beheer) dhr. M. Zuidgeest (STI) dhr. R. de Bruijn (ANWB) mw. I. Huffener (VBS) dhr. H. van Douwe (RWS CD) dhr. R. Kuijs (VHD / CMV) dhr. J. van Barneveld (KLPD) dhr. K. Zandbergen (Politie Rotterdam) dhr. E. Hoekstra (RWS VCNL) dhr. W. Rozendal Mw. S. Kern - Steyfkens (RWS Regio ZN) Pagina 4 Jaarrapport STIMVA 2011

Incidentregistraties Het aantal geregistreerde incidentmeldingen daalde in 2011, in vergelijking tot 2010, ongeveer met 7% tot een totaal van 4.799 incidenten. Bij 3.743 meldingen was er sprake van gestrande voertuigen, in 1030 meldingen betrof het een ongevalsmelding en van 26 meldingen is geen (volledige) registratie van het incidenttype geregistreerd. Pagina 5 Jaarrapport STIMVA 2011

Bergingen In 2011 is er 4.717 maal met een bergingsvoertuig uitgereden, hierbij is 2.744 een berging uitgevoerd, waarvan 755 ongevalsbergingen en 2.092 pechverplaatsingen. In 1.843 gevallen waarbij de berger is uitgereden is er geen voertuig aangetroffen of heeft er geen berging plaatsgevonden en heeft de melding geresulteerd tot een vergeefse rit. Een vergeefse rit kan dus betekenen dat er wel ondersteuning is verleend maar dat er geen daadwerkelijke berging is uitgevoerd. Ontwikkeling uitgevoerde bergingswerkzaamheden 2005-2011 Pagina 6 Jaarrapport STIMVA 2011 7

Oorzaken vrachtwagenincidenten De analyse toont aan dat bandenproblemen (25%) de meest voorkomende strandingsoorzaak is. Motorpech en problemen met de aandrijving zijn de daarop volgende oorzaken. Ongevallen met een wederpartij betreft 12% van het aantal meldingen. Nieuwe foto Pagina 7 Jaarrapport STIMVA 2011 8

Incidentlocaties Onderstaand een overzicht van de Top 25 wegvakken waar in 2011 de meeste incidenten (pech en ongeval) hebben plaatsgevonden. Er is geen nadere analyse uitgevoerd naar mogelijke verklaringen voor het voorkomen van incidenten op de genoemde wegvakken. Pagina 8 Jaarrapport STIMVA 2011 9

Land van herkomst Het aandeel Nederlandse voertuigen, betrokken bij incidenten, betreft circa 80% van het totaal van de aantal incidentregistraties. Van de buitenlandse voertuigen, betrokken bij incidenten bestaat de top 3 uit; Duitsland (5,4%), Polen (4,2%) en België ( 2,6%). Top 10 incidenten naar land van herkomst Pagina 9 Jaarrapport STIMVA 2011 10

Activiteiten STI-deskundigen Bij de afhandeling van 1005 incidenten (ongeval en pech) is telefonisch overleg gevoerd tussen de STI-deskundige en het CMV/ de vertegenwoordiger van de wegbeheerder. Bij 222 incidenten is een STI-deskundige bij het incident ter plaatse geweest. Rekening houdend met de afname van het totaal aantal IM-meldingen wordt geconcludeerd dat de betrokkenheid van de STI bij de afhandeling van incidenten is toegenomen. Dit geld in het bijzonder voor het aantal incidenten waarbij de STI telefonisch is ingeschakeld. Inzet STI deskundige bij IM-bergingen naar categorie, absoluut en relatief. Pagina 10 Jaarrapport STIMVA 2011 11

Colofoon 12 Uw schriftelijke reacties kunt u sturen aan: STIMVA Telefoon: (030) 280 74 50 Ter attentie van: - mw. R. Carhuapoma (secretariaat) Faxnummer: (030) 280 74 51 Postbus 24094 Email: dut-incidentmanagement@rws.nl 3502 MB UTRECHT Internet: www.stimva.nl Redactie E. Hoekstra (VCNL, Rijkswaterstaat) Concept en ontwerp E. Hoekstra Fotografie B. de Bruijn en T. den Hertog (VCNL, Rijkswaterstaat) Uitgave Rijkswaterstaat Druk Rijkswaterstaat, mei 2012 Pagina 11 Jaarrapport STIMVA 2011 12