Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bevorderen van mentaal vermogen
Advertisements

Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Presentatie door Theo Alberts, lid MDJC
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Werken naar onderwijsbehoeften
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
De Dochters van Zahir Tussen traditie en wereldburgerschap
Diseasemanagement in de praktijk
Minder angst bij kanker
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Docentontwerpteams en self-efficacy
Welkom MAS
Sociale contacten en familierelaties
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Lianne Ringoir, projectmanager
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Informatiebehoeften van patiënten met kanker
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Uw gemeente & mensen met een beperking
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Beveiligde online polikliniek
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
A W N I R M E O T Revalidatie van CVA-patiënten.
Escif 19 mei 2011 CQi Rehabilitation and client perspective André Bons Senior staff member LSR LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap.
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
& 23 maart bijzonder lectoraat revalidatie b eter snappen, meten en beinvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren onderzoek.
UITGANGSPUNT.
BOSK - Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders De BOSK geeft kleur, al 55 jaar! Vereniging van mensen met een lichamelijke handicap The unpaid.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Handelingsgericht werken
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Family resilience: de basis voor een methode?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH Ingrid Rentinck & Arend de Kloet

waarom acknowledging the expertise of families to promote meaningful participation, also in the role of observer and advocator through all stages of care [Wade, 2006]. to improve support of the large percentage of families that suffer and express unmet needs (Wade, 1995 ) ITON 30 mei 2013

40% gezinnen verhoogde stress, angst, depressie en gezondheidsrisico’s m.n. door gedragsveranderingen gezinsleden beleven meer problematiek dan betrokkene zelf ook bij broers en zussen: Psychisch Fysiek Sfeer thuis Sociaal (Gan and Schuller 2002, Prigatano 2007) Psychisch: chr. toestand verhoogde alertheid en verantwoordelijkheid , bezorgdheid => piekeren, slaaptekort, schuldgevoelens, schoolproblemen Fysiek: intensieve belasting, verminderde zelfstandigheid => fysieke klachten (rug, gewrichten), moe of spanningsklachten (hoofd- en buikpijn), burn-outverschijnselen Sfeer thuis: gezinsklimaat (prikkelarm, loyaliteit, planning) en leefpatroon Sociaal: minder tijd, schaamte => contacten leeftijdgenootjes, VT besteding ITON 30 mei 2013

waarom acknowledging the expertise of families to promote meaningful participation, also in the role of observer and advocator through all stages of care [Wade, 2006]. to improve support of the large percentage of families that suffer and express unmet needs (Wade, 1995 ) family engagement/compliance/working alliance strongly associated with better long term outcome for patient and family [Prigatano, 2008] and cost-effective[Braga 2005] empowering parents and siblings [Braga, 2009] ITON 30 mei 2013

literatuur-onderzoek Hoe? literatuur-onderzoek Invoegen foto van presentatie van lucia Dr. Braga is currently President of the SARAH Network of Neurorehabilitation Hospitals in Brazil. Zij heeft zeer veel werk verzet op het gebied van neurorevalidatie van mensen met NAH. Het programma zoals in Brazilië wordt uitgevoerd is wetenschappelijk onderbouwd en wij zijn vooral geïnspireerd door de uitgangspunten die zij hebben geformuleerd: Braga, L W. (2005). The Context-sensitive Family-based Approach: Basic Concepts. LW Braga, A Campos da Paz (Eds.). The child with traumatic brain injury or cerebral palsy: a context-sensitive, family-based approach to development. Oxford, UK: Taylor & Francis. Braga LW, Da Paz Jr AC, Ylvisaker M. (2005) Direct clinician-delivered versus indirect family-supported rehabilitation of children with traumatic brain injury: a randomized controlled trial. Brain Injury, 19(10), 819-831

Principes gezinsgericht werken 1.hulpvraag ouders en gezin centraal 2.doelen concreet overeenstemming in de dagelijkse context van kind en gezin

informatie over NAH vertalen naar gezinsituatie Principes gezinsgericht werken 3. psycho-educatie informatie over NAH vertalen naar gezinsituatie ruimte beleving/ ervaringen

vaardigheidstraining (o.a. coping, positieve communicatie) Principes gezinsgericht werken 4. empowerment vaardigheidstraining (o.a. coping, positieve communicatie) omgaan reacties omgeving mobiliseren community based ondersteuning reorganiseren gezinsrollen verliesverwerking

aanpassen van omgeving van het kind Principes gezinsgericht werken 5. thuis aanpassen van omgeving van het kind haalbare activiteiten – ontwikkeling/mogelijkheden/prognose- leuk -‘gewone’ materialen en situaties kracht eigen expertise , affectieve band en dagelijkse interactie

Stand van zaken Literatuurstudie-training-pilot 2011-2012 Implementatie Sophia Revalidatie en De Hoogstraat 2013-2013: gezinsgericht werken = manier van denken en handelen NAH team PRK observaties: MW haalt vragen gezin thuis op voor planbespreking: gezinsgerichte vragen-doelen vertalen naar behandelaanbod + gezinscoach kiezen uitvoering: gezinscoach + kindcoach werken regelmatig in omgeving kind psychoeducatie ouder- kind - brusjes- sociale omgeving intervisie ? kosten-effectiviteit onderzoeken

contact i.rentinck@dehoogstraat.nl a.dekloet@sophiarevalidatie.nl