College 2 Between-subject en within-subject designs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
GELAAGD PLANNEN = GESLAAGD PLANNEN
Hoofdstuk 12 Complexe ANOVA/MANOVA modellen MANOVA
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Statistiek II Deel 1.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Methoden van Onderzoek
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Twee-factor Variantie-analyse
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
1212 /n Korte herhaling van vorige keer Vermelding van meetresultaten zonder nauwkeurigheid is uit den boze ! Conclusies trekken zonder betrouwbaarheids-intervallen.
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
CSE Vaardigheden.
Het onderzoeksontwerp
Workshop Onderzoeksontwerp
Vormen van studie (ontwerp)
Leren met meer effect I en II
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Mensverbetering? Wybo Dondorp; UM, Health Ethics Society Studium Generale - dinsdag 27 april 2010.
Hoe populaties evolueren En Hoe rekenen we hieraan
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Opbrengsten van onderwijs
Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Experimentele designs en resultaten
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
Deel 2: Onzekerheid in redeneren
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Faculty name Weerhoudt geïntensiveerde handhaving gecombineerd met een alcohol stappenplan adolescenten ervan om alcohol te drinken of dronken te worden?
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methoden & Technieken van Onderzoek
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Workshop basismonitoring Belgische offshore windmolenparken Thema 1: natuurlijke variabiliteit & gradiënten N. Vanermen & S. Degraer WINMON Workshop, Oktober.
E XPERIMENT MET KIEM OF GROEI E XPERIMENT MET KIEM OF GROEI OF Gemaakt door Denice Drenth 2V.
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Consumentengedrag Beslissen
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Bridge club Heemskerk Ranking systeem Bridge club Heemskerk.
Experimenteren.
Rapportage van voortgang of status
Titel van wetenschappelijk project
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Wetenschapsbeursproject
Verkorte validatie van Anti-arrhythmica op de LC-MS/MS
EEN STERK GEZIN.
Transcript van de presentatie:

College 2 Between-subject en within-subject designs Counterbalancen en randomiseren van volgorde Interne en externe validiteit Literatuur: Elmes, Kantowitz & Roediger III, Hs. 5. Te koop bij de diktatencentrale.

BETWEEN-subject en WITHIN-subject designs Between-subject design: elk subject krijgt 1 conditie. Within-subject design: elk subject krijgt alle condities. Mixed design: zowel een between als een within component.

Between-subject design:

Within-subject design:

Mixed design: Vooruitgang = Nameting - Voormeting Gem. vooruitgang bij treatmentgroep = (5+3+4)/3 - (3+1+2)/3 = 4 - 2 = 2 Gem. vooruitgang bij controlegroep = (2+4+0)/3 - (4+7+1)/3 = 2 - 4 = -2 Effect van treatment vs. controle = 2 - (-2) = 4.

Voordelen van within-subject designs Subject-verschillen kunnen niet tot storende variabelen leiden. Efficienter, er zijn minder subjecten nodig. Je kan soms zelfs per subject een conclusie trekken.

Nadelen van within-subject designs Tijds-verschillen kunnen tot storende variabelen leiden, als er geen adequate controle maatregelen worden genomen. Carry-over effecten: de subjecten veranderen tgv. eerdere condities (leren, oefenen, vermoeidheid). Rijping effecten: de subjecten veranderen autonoom (veroudering, groei, spontane genezing).

COUNTERBALANCEN EN RANDOMISATIE VAN VOLGORDE Dit zijn “controle maatregelen” die van een within-subject design een ZUIVER EXPERIMENT te maken. Randomisatie van de volgorde Intra-group Intra-subject Counterbalancen

1.a. Intra-group Randomisatie van de Volgorde Procedure De volgorde wordt voor elk subject opnieuw at random bepaald. Gevolg In de groep worden alle condities gemiddeld in ongeveer dezelfde fase gegeven.

1.b. Intra-subject Randomisatie van de Volgorde Procedure Elk subject krijgt elke conditie heel vaak, in een random volgorde. Gevolg Bij elk subject worden alle condities gemiddeld in ongeveer dezelfde fase gegeven.

2.a. Intra-group Counterbalancen Procedure Er wordt een “gebalanceerde” lijst van volgorden gemaakt. Elk subject krijgt at random 1 van de volgorden op de lijst. Gevolg In de groep worden alle condities gemiddeld in precies dezelfde fase gegeven.

2.b. Intra-subject counterbalancen Procedure Elk subject krijgt de condities in meerdere, uitgekiende volgorden. Gevolg Bij elk subject worden alle condities gemiddeld in precies dezelfde fase gegeven.

Within-subject designs: Voorbeeld II (naar Dion, 1972)

Condities: fysiek aantrekkelijk / onaantrekkelijk kind op foto. Afhankelijke variabele: Hoe groot acht je de kans dat het kind in de toekomst weer zoiets agressiefs zal doen?

Resultaten Effect van aantrekkelijkheid: (2.7 + 3.6)/2 - (4.1 + 3.2)/2 = -0.5.

Controle maatregelen: Design: Elk subject krijgt beide condities Dit is een within-subject design. Controle maatregelen: Elk conditie wordt gepresenteerd bij beide groepen, met beide verhalen. De groep is geen storende variabele! Het verhaal is geen storende variabele! Het berekende verschil wordt uitsluitend veroorzaakt door de foto’s. Dit is een zuiver experiment.

INTERNE VALIDITEIT Validiteit = geldigheid Interne validiteit = de zekerheid waarmee kan worden geconcludeerd dat de onafhankelijke variabele (zoals gemanipuleerd) binnen het experiment (met deze subjecten, deze omstandigheden) invloed heeft gehad op de afhankelijke variabele (zoals gemeten)

Hiervoor is nodig: Een zuiver experiment, of Een quasi-experiment met aanvullend bewijs dat de alternatieve verklaringen niet kloppen.

EXTERNE VALIDITEIT De zekerheid waarmee de resultaten (dwz de gemiddelden) kunnen worden gegeneraliseerd naar bepaalde doelpopulaties en doel-omstandigheden buiten het experiment.

Hiervoor is nodig: Een grote, aselecte steekproef uit de doelpopulatie, en Onderzoek in omstandigheden die veel lijken op de doel-omstandigheden.

Randomisatie en validiteit Doelpopulatie en doelsituatie Steekproef Groep 1 Groep 2 Random selectie Extern valide Random splitsing Intern valide