digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Introductie ICT ICT Introductie.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Maar…. hoe hou je het leuk??
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Themabijeenkomst Pesten
Sollicitatiegesprek.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Kinderen online.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Loverboys.
Ouderavond Veilig Internetgebruik, thuis en op school!
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Sociale media op school
Kinderen vinden internet geweldig!
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Enquête.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
© Wilma de Hond 2015.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ouderavond pesten Welkom
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Informatieavond september 2016
Tactus Verslavingszorg
Transcript van de presentatie:

digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.

 Helderziende Helderziende

Reactie... 1.

 Waar is Chris? Waar is Chris?

Reactie Hermans, Peters = Nazisme, Ideologie 2. Nieuwe dingetjes uitproberen = Webseks (meer ouderen dan jongeren) 3. Robot = Geweldgames 4. Haasje = Kinderlokker

 Waar is Chris? Waar is Chris?

Tim Ribberink pleegde als 20-jarige op 1 november 2012 zelfmoord omdat hij naar eigen zeggen zijn hele leven "bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten" is geweest. Toen zijn ouders op 5 november 2012 een deel van zijn afscheidsbrief publiceerden in de rouwadvertentie, laaiden er felle discussies op over de gevolgen van pesten. Fleur Bloemen sprong als 15-jarige op 11 december 2012 voor de trein, nadat zij jarenlang gepest zou zijn. Bloemen was het tweede Nederlandse slachtoffer in iets meer dan een maand tijd dat zelfmoord pleegde naar aanleiding van pestgedrag. Er liepen ruim duizend belangstellenden mee tijdens een stille tocht ter nagedachtenis aan haar. [5] [5]

‘Pesten is van alle tijden. Bij digitaal pesten of cyberpesten heeft het terrein zich alleen verplaatst naar internet. ' 24/7

Plagen / pesten Vaak betreft het 1 persoon die gepest wordt.  Woorden  Psychisch lijden  Voorbeelden woordgrapjes etc.

 Daden  Fysiek lijden  Geweld, afpersing

Kinderen vinden pesten via internet vaak ook 'gewoon' grappig. Totdat het ze zelf overkomt.

 Braaf meisje Braaf meisje

 Braaf meisje  Doet het goed op school  Doet het goed in de sport  Iedereen tevreden…

 Braaf meisje Braaf meisje

Soms durven ze ook meer vanachter een computer. Je kunt de ander niet zien, soms waan je jezelf heel anoniem.

Het kind dat ze pesten kan niet makkelijk terugslaan, letterlijk en figuurlijk.’

Praat met uw kind over het gebruik van de computer, tablet, mobiele telefoon: wat ze doen en meemaken, hoe ze dat vinden. Probeer dit gesprek zo open, positief en constructief mogelijk te houden. Ze zullen dan eerder naar u toekomen als er een probleem is.

Maak afspraken over computergebruik. Hoeveel tijd mag uw kind aan de computer spenderen en waarvoor? Hoe lang en vaak een kind media mag gebruiken is vooral een kwestie van zelf uitproberen en het gezonde verstand gebruiken. Formele richtlijnen zijn daar niet voor, wel adviezen.

Het klinkt zo logisch, maar vertel uw kind dat als je iets offline niet zou doen, je dit online ook niet moet doen. (10 geboden) Internet kan een vals gevoel van anonimiteit geven en jongeren durven dan soms meer omdat ze geen reacties zien of zijn grover in hun taalgebruik. Maar leer hen respect te hebben voor anderen en anderen te behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden.

Maak uw kind ervan bewust dat niet alles wat online staat betrouwbaar is. Kinderen gaan er vaak vanuit dat alles wat op internet staat, waar is. Zorg ervoor dat ze kritisch blijven.

Beveilig de computer waar uw kind gebruik van maakt.

Een van de centrale boodschappen uit het Oude en het Nieuwe Testament is de zorg voor de zwakken – voor degenen die anders zijn. Als je dat als christen beseft, kun je die ‘aparte’ klasgenoot niet pesten.

 Ict-lessen (omgaan met mail, media educatie)  Pestprotocol  Signaleren in de klas (lastig)  Samen met u als ouders (mentor – thuis)

• • • •