Voetgangersmodel ViSWalk Willem Mak – Teun Immerman – Vialis bv woensdag 2 november 2011
Inhoud presentatie Gebruik van de modellen Loopstromen model: de theorie erachter Uitkomsten LOS (level of service) Reistijden Intensiteiten Visualisatie Voorbeelden Amsterdam CS Buikslotermeerplein Stelling woensdag 2 november 2011
Gebruik van loopstromenmodel Het model in VISSIM is gebaseerd op het ‘Social Force Model’ van Helbing. De snelheid van de voetganger is afhankelijk van de krachten van de omgeving. Om praktische redenen, is het gedrag van voetgangers vaak hiërarchisch ingedeeld in drie niveaus (Hoogendoorn, 2002) : 1e niveau: strategisch niveau (minuten tot uren) 2e niveau: tactisch niveau (seconden tot minuten) 3e niveau: operationele niveau (milliseconden tot seconden) woensdag 2 november 2011
Opbouw van het model Input: Ontwerptekeningen omzetten naar 3D model in VISSIM voetgangers area’s obstakels stijgpunten Verkeerscijfers, bijvoorbeeld: Dienstregeling Metro – Bus (Stad en streekvervoer) HB-matrix voor aantallen voetgangers Routes naar de bestemmingen woensdag 2 november 2011
Van tekening naar model woensdag 2 november 2011
Output van het model Cijfers: LOS (Level of Service) Intensiteiten Reistijden Visualisatie geaggregeerd 2D 3D woensdag 2 november 2011
Output Level of Service LOS Ped/m2 A < 0.828 B < 1.076 C < 1.538 D < 3.588 E < 5.382 F > 5.382 Level of service woensdag 2 november 2011
Output - intensiteiten Bijvoorbeeld: intensiteiten toetsen aan capaciteit roltrappen woensdag 2 november 2011
Output 2D Visualisatie Level of Service 2D model 2D geaggregeerd woensdag 2 november 2011
Voorbeelden reconstructie Amsterdam CS station Buikslotermeerplein Noord-Zuidlijn woensdag 2 november 2011
Van bestaand Amsterdam CS woensdag 2 november 2011
Naar nieuw Amsterdam CS woensdag 2 november 2011
Aanleiding Amsterdam CS Aanleg voetgangerstunnels onder de bestaande sporen 6 bouwfases Afgesloten perrons en trappen Versmalde tunnels Hetzelfde aantal passagiers Is er voldoende ruimte op de perrons? Welke bouwvarianten scoren beter… Welke extra maatregelen moet je nemen… woensdag 2 november 2011
Simulatie met het voetgangersmodel van VISSIM woensdag 2 november 2011
Amsterdam CS gekalibreerd 2011 woensdag 2 november 2011
West-tunnel stijgpunten woensdag 2 november 2011
Stijgpunten West Tunnel Spoor 13-14 links woensdag 2 november 2011
Film Amsterdam CS woensdag 2 november 2011
Amsterdam Buikslotermeerplein woensdag 2 november 2011
Aanleiding: Nieuw station Ontwerpvragen en toets: Aantal trappen, indeling en plaats van de trappen van hal naar perron Aantal OV-Chippoortjes in transfer hal woensdag 2 november 2011
Buikslotermeerplein woensdag 2 november 2011
Evaluatie op Level of Service Conclusie: Bij 1 trap oplossing wordt LOS overschreden gedurende 4 minuten; Bij 2 trappen slechts één overschrijding van maximaal 1 minuut woensdag 2 november 2011
Film Buikslotermeerplein woensdag 2 november 2011
Loopstroommodellen inzetbaar Evacuatie studies - gebouwen - stadion - winkelcentra, winkelpromenades Transferstudies: - stadions - bus- trein- en airport terminals - wachtrij analyses En nog veel meer: ………………………. woensdag 2 november 2011
Stellingen Het effect van verplaatsingen wordt onderschat Bij elke verplaatsing wordt ten minste één keer gelopen woensdag 2 november 2011