Expo Krulbol een participatief erfgoedproject in het Meetjesland Inspiratiedag Streekgenoten Donderdag 27 november 2008 Leader Vlaamse Ardennen en Vormingplus Vlaamse Ardennen – Dender Zottegem
2 Het Meetjesland
3 Expo Krulbol Uitgangspunt •Hoe kwam het tot stand •Start Erfgoedcel Meetjesland/COMEET
4 Expo Krulbol Uitgangspunt •Immaterieel erfgoed en typisch streekeigen volkssport ontsluiten en op hedendaagse manier benaderen •Erfgoed is sterke factor voor regiopromotie •Sterke publiekswerking, procesmatig en met vrijwilligers werken, prikacties, sectoroverschrijdende samenwerking = proces met toonmomenten = Participatie vanuit de sportwereld, uit culturele en vanuit toeristische hoek = brede partnership = Sterke publiekswerking, gekoppeld met werken achter de schermen = werken met creatieve partner = vrijwilligerswerk: twee types
5 Expo Krulbol Aanpak •Projectgroep samenstelling (maandelijkse bijeenkomsten) •Concept uitwerken / bestek •Voldoende kritische massa: –Sterke partner verankerd in de krulbolwereld –Creatieve partner met frisse blik –Brede partnership, ieder draagt vanuit eigenheid bij •Erfgoedcel bewaarde overzicht
6 Expo Krulbol Aanpak Eerste fase: •Verzamelen en registratie van voorwerpen en informatie (voorjaar 2006) •Interviews met getuigen (voorjaar 2006) •Eerste toonmoment met tijdelijke expo en inzamelmoment met hedendaagse fotografie (zomer 2006)
7 Expo Krulbol Aanpak Tweede fase: •Uitwerken Expo Krulbol: reizende tentoonstelling met tournee in de regio (opening november 2006) •Publicatie uitwerken: in reeks Erfgoed Leeft (publicatie november 2006) •Educatief pakket uitwerken voor jarigen (november 2006)
8 Expo Krulbol Aanpak Derde fase: •Vrijwilligersactiviteit organiseren (februari 2007) •Reizende expo in Vlaanderen (2008) •Permanente plek voor de expo
9 Expo Krulbol Partners •Toerisme Meetjesland en Toerisme Oost- Vlaanderen •VLaS •Sportimonium •Belgische Krulbolbond •tapis plein •CC Evergem •Erfgoedcel Meetjesland = projectgroep + creatieve geesten
10 Expo Krulbol vanuit toeristische invalshoek •Erfgoed en toerisme: een geslaagde huwelijk in het Meetjesland •Motivatie om vanuit toeristische hoek mee te werken en te denken: –Reizende tentoonstelling als regiopromotie –Sterk aanbod –Eigenheid van de regio
11 Expo Krulbol vanuit sportieve invalshoek DRIE SPORTIEVE PARTNERS •Sportimonium: research •Belgische Krulbolbond: actieve participatie, netwerk •VLaS: educatief pakket
12 Expo Krulbol Look & feel •Promotiemateriaal •Campagnebeeld •Rondreizende expo
13 Expo Krulbol op locatie •Locale inspanningen x regionale tentoonstelling = meerwaarde •Bv. Sint-Laureins, Beernem, Merelbeke
14 Expo Krulbol financieel KOSTEN •Tijdsbesteding en duur: 2 jaar (waarvan 9 maand intensief) •Kosten expo: 9700 euro (zonder paneel toerisme) •Kosten educatief pakket: 3700 euro •Kosten communicatie (twee flyers en twee affiches, zonder herdruk): 2200 euro
15 Expo Krulbol financieel Inkomsten: •VLaS: 1500 euro •Toerisme Oost-Vlaanderen: 9230 euro •Erfgoedcel Meetjesland: 4870 euro •Totaal = euro Extra kosten: •Nazorg: herdruk affiches en flyers, expo verhuis, vrijwilligersvergoedingen, activiteit vrijwilligers, herstel expo = 5000 euro (erfgoedcel) •Publicatie: 9000 euro (erfgoedcel)
16 Expo Krulbol eindresultaten •Reizende expo in 13 gemeenten in de regio + 7 daarbuiten (ook Nederland) •Permanente plek zodat permanent aanbod (uitdaging) •Publicatie Meetjesland krulbolt •Lokaal aanbod x expo •Educatief pakket
17 Expo Krulbol Inspiratie •Film •Fotografie •Boekje: ‘Meetjesland Krulbolt’
18 Contact Erfgoedcel Meetjesland Van Hoorebekeplein 1 bus Eeklo