中文 考试 Zhōngwén kǎoshì Chinees examen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
TTO in de Tweede Fase.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
in de bovenbouw van HAVO en VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Stichting RechtenOnline
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Nieuw Nederlands 4e editie
Economie in de bovenbouw
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Welkom.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Voorlichtingsavond MAVO 3
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Pourquoi apprendre le français?
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Voorlichting 7 februari 2017 Montessori Vaklyceum
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Studiekeuzes van uw kind
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Mavo Informatie Algemeen
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Transcript van de presentatie:

中文 考试 Zhōngwén kǎoshì Chinees examen

het vak: Chinese taal en cultuur leerlingen: bovenbouw vwo docenten: Wim Weel en Anyu Zhao

Achtergrond docent Wim Weel Lerarenopleiding (NLO) Geschiedenis & Levensbeschouwing  Sinologie (Chinakunde) universiteit van Leiden Chinese taal en cultuur Zhōngwén 中文 & Wénhuà 文化 Dàojiào 道教 ‘Deugdelijke Weg’ opleidingen (Nederland, U.S.A., China) Tàijíquán 太极拳 (tai chi) Qìgōng 气功  Leerplanontwikkeling Chinees (nu)

Achtergrond docent Anyu Zhao University Liaoning China  Cursus voor overzeese Chinese taaldocenten op Beijing Chinese Language & Culture College Docente aan de University van Liaoning Docente Chinese school te Leiden Docente Minor Taal en Cultuur (Chinees) Fontys hogeschool Eindhoven

Het vak Chinese taal en cultuur in klas 3 als keuzevak vwo 4e 5e 6e totaal 480 slu; schoolexamenvak met officieel (school)eindexamen; landelijk ontwikkeld onder auspicien van de Stichting Leerplan Ontwikkeling; in samenwerking met Universiteit van Leiden; iclon; hogeschool Zuyd, Maastricht.

Het vak Chinese taal en cultuur Keuzevak in alle profielen te kiezen als keuze-examenvak Eindexamenniveau volgens het Europees Referentie Kader (ERK) met aanpassingen voor de Chinese taal niveau A2 = Basisgebruiker Chinees; eenvoudig algemeen dagelijks taalgebruik + 700 karakters receptief kennen Eindtermen  volgens Leerplanontwikkeling Chinees: SLO-Voorstel ‘Chinees op school’ zie: www.slo.nl

Het vak Chinese taal en cultuur De examenstof Het examenprogramma bestaat uit de volgende domeinen: Domein A Leesvaardigheid Domein B Kijk- en luistervaardigheid Domein C Gespreksvaardigheid Domein D Schrijfvaardigheid Domein E Chinese cultuur

Het vak Chinese taal en cultuur De taal: het Chinees (‘ABC’) een drie-eenheid: Zhōngwén = pīnyīn transcriptiesysteem uitspraaknotatie 中文 = karakterschrift  Chinees = begripsbetekenis in het Nederlands Standaardtaal Mandarijn Pǔtōnghuà 普通话

Het vak Chinese taal en cultuur Cursusopbouw 480 Studielasturen verdeeld over een jaar onderbouw en drie jaar bovenbouw: klas 3: 1 lesuur per week klas 4vwo: 2 lesuren per week klas 5 en 6 vwo: 3 lesuren per week zo veel mogelijk onderricht op maat persoonlijke werkmap leerling-volg-systeem toetsen kennis/vaardigheden op verschillende manieren

Het vak Chinese taal en cultuur Methoden ‘De uitspraak van het Mandarijn in 101 oefeningen’ met cd, Jeroen Wiedenhof, Bulaaq, Amsterdam 2006, zie: www.wiedenhof.nl ‘Chinees in tien verdiepingen, Mandarijn voor het voortgezet onderwijs’, Amsterdam University Press, zie: www.tienverdiepingen.nl ‘Chinees ‘n Makkie!’, Tin Chao Tsui, Coutinho Bussum 2007, zie: http://wp.digischool.nl/chinees

Het vak Chinese taal en cultuur Lespraktijk (voorproeven)  Hallo! Nǐ hǎo! 你 好!  Tellen tot tien  www.tienverdiepingen.nl / http://chinees.wikispaces.com /www.nciku.com / www.geledraak.nl etc.  Cultuurkennis, verweven met methode, en bijv. →Chinese gastdocent over Chinees Nieuwjaar →educatieve documentaires, kunst, film, muziek, etc. Vb. muziek: ‘Twee-snaar’ Èrhú二胡、en Pípa琵琶 http://www.youtube.com/watch?v=iMhtQAMGkWY&feature=related →voorwerpen

Het vak Chinese taal en cultuur Lespraktijk (voorproeven)  Actualisering →nieuwsuitzendingen in directe relatie met lesinhoud: http://nos.nl/video/142985-chinese-economie-aangepast-na-crisis.html ‘Achtergrond’ leerboek H. 3 p. 95 ‘De trek naar de stad’ Over Zhāng Xiǎohóng 张小红 uit de dialoog (p. 81-82) Dit is een algemeen probleem van alle ontwikkelingslanden

Het vak Chinese taal en cultuur Profielschets leerling Chinees  een toegewijde regelmatig, accuraat werkende leerling met een communicatieve openheid naar vreemde culturen;  die een open houding probeert te ontwikkelen; die bereid is deze totaal vreemde taal van het begin af aan op te bouwen; die bereid is door herhaling zichzelf steeds te corrigeren en verbeteren;  die inziet dat hij/zij zichzelf daarmee met nieuwe vaardigheden verrijkt;  die er regelmatig tijd in wil steken om de taalvaardigheid op te bouwen (meer kortere momenten, dan lange studiesessies vlak voor een toets); die gewend is regelmatig zijn/haar studiewerk/huiswerk te doen/maken, want vooral bij Chinees geldt dat, als je het niet oefent, leer je het ook niet. Je hoeft er niet een speciale 'talenknobbel' voor te hebben.

Het vak Chinese taal en cultuur Toekomstperspectief en vervolgopleidingen In de eerste plaats zijn mensen met kennis van de Chinese taal en cultuur zeer gewild in bijvoorbeeld het bedrijfsleven! Sinologie (Chinakunde) Universiteit Leiden ‘Talen en culturen van China’ Hogeschool Zuyd, Maastricht, Oriëntaalse Talen en Communicatie, afdeling Chinees Facultatief op universiteiten in Nederland vooral economie-studies Talenstudie in China zelf Vervolgcursussen (Chinese scholen van het IOC) als aanvulling op vervolgstudie, gericht op Hànyǔ shuǐpíng kǎoshì 汉语 水平 考试 (HSK)