Diana Arbus (Nemerov) Biografie Geboren 14 maart 1923 Gestorven 26 juli 1971 door zelfmoord Amerikaanse fotografe Joodse ouders Vader bonthandelaar + eigen warenhuis in New York Begon te schilderen geur verf + gekras van penseel op canvas beviel haar niet stoppen
Ervaart luxe leven als verstikkend Trouwt op 18e in 1941 met Allan Arbus Ook het huwelijk is verstikkend voor haar Depressieve huisvrouw Assisteert man in fotostudio, die reclamereportages voor vrouwenbladen maakt Krijgt interesse voor fotografie, begint foto’s te nemen tegen de wil van haar man Studeerde fotografie bij Lisette Model tss 1955-57 Verliet haar man in 1959 Stortte zich als alleenstaande moeder in het straatleven om haar modellen te fotograferen Vanaf 1960 werkte ze als freelancefotografe. Ze werkt o.a. voor Harper’s Bazaar, Esquire en New York Times Magazine en werkt aan de Parsons School of Design in New York in 1965-66
Arbus gebruikte een tweeogige zes bij zescamera Arbus gebruikte een tweeogige zes bij zescamera. Een zwart doosje met twee lenzen; één om door te kijken en één die de foto maakt. Door zo'n camera kijk je van bovenaf op het matglas. Het toestel bevindt zich bij de opname meestal ter hoogte van de buik en dus lager dan de meeste andere camera's die we voor de ogen houden. Van Arbus wordt wel eens gezegd dat ze letterlijk vanuit de buik fotografeerde.
Kind met een handgranaat in Beroemd geworden door haar foto’s van ‘freaks’ zoals zij die noemde; portretten van bizarre mensen, minderheden, mensen met afwijkend gedrag of uiterlijk, die ze met een diep menselijk gevoel observeerde. Identieke tweeling Kind met een handgranaat in Central Park
Mexicaanse dwerg tussen de lakens Enorme reus in de woonkamer van zijn ouders
Travestieten
Hoewel de aard van haar onderwerp daar alle kans toe geeft, zoekt zij nooit haar toevlucht tot een voor de hand liggend cynisme. Ze benadert haar onderwerp vol tederheid en respect. Hun vreemdheid valt niet op, die is deel van hun persoonlijkheid. Ook 'gewone' mensen stonden voor haar model. Fotografeert haar onderwerpen volgens haar bekende recept: direct en frontaal. Was een van de eersten die een flitser gebruikte in combinatie met daglicht.
Beschouwd als een van de belangrijke vernieuwers van documentaire fotografie. Toen ze zich van het leven ontnam in 1971, kreeg de mythe ‘Diana Arbus’ nog grotere proporties Arbus’ indrukwekkende zwartwitfoto’s bevinden zich in de belangrijkste collecties van de wereld en worden vaak getoond. Naar haar leven is er een film gemaakt ‘Fur’, geregisseerd door Steven Shainberg met Nicole Kidman in de hoofdrol http://www.newline.com/properties/fur.html http://www.masters-of-fine-art-photography.com/artphotogallery/photographers/diane_arbus_01.html