Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Realisatie kindcentrum
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Economie, juni 2013.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
De toekomst van het vmbo
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (1)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Stichting Platforms VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VAKSCHOOL Werkmiddag
Regionale bijeenkomsten
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
MAVO VMBO OP DE RGO.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Scholengemeenschap Lelystad
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Netwerkmiddag ronde 4 juni 2013
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
LOB in de TL 19 januari 2017 BCN Rotterdam Capelle a/d IJssel Caroline Wlodarczyk.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Op weg naar je eigen talent
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo Henny Roosenburg, secretaris bestuur SPV

Doelen vernieuwing vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Doelen vernieuwing vmbo Toekomstbestendig: - organiseerbaar - ontwikkelingen mbo en arbeidsmarkt Herkenbaar en overzichtelijk Verbeterde aansluiting vervolgopleidingen Vmbo = fundament beroepskolom

Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma 4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen KERN

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Proces en aanpak Intersectoraal: Projectopdracht (maart 2013) Kaderstellende bijeenkomsten met vertegenwoordigers scholen en ondersteuners Ontwikkelbijeenkomsten met docenten Voorleggen eerste resultaten aan regiegroep

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Reactie regiegroep Veel waardering voor het werk van IVC . Er is veel opgeleverd in een zeer korte tijd. De IVC krijgt meer tijd om het programma te vervolmaken Delen 1 en 2 goed uitgewerkt Deel 3 verder uitwerken Deel 4 herzien

Inhoudelijke rode draad intersectoraal Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Inhoudelijke rode draad intersectoraal Welke kennis en vaardigheden hebben werknemers in de toekomst naar verwachting in alle werkvelden nodig? Overige criteria: intersectoraal toekomstgericht aantrekkelijk samenhangend praktisch onderscheidend inhoudelijk Examineerbaar doorstroomgericht

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern A. Algemene kennis en vaardigheden B. Professionele kennis en vaardigheden C. Loopbaancompetenties en loopbaandossier vijf loopbaancompetenties (motieven, capaciteiten, netwerken, werkexploratie, loopbaansturing)

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern b. Professionele kennis en vaardigheden b.1. praktische ict-vaardigheden toepassen, b.2. kritisch en bewust omgaan met media: toepassen en begrijpen b.3. ontwerpen/creëren b.5. kritisch denken b.6. probleemoplossings vaardigheden hanteren b.7. instrueren b.8.evalueren en verbeteren/vernieuwen B.9. ondersteunen

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern c. Loopbaanoriëntatie en -ontwikkeling De leerling is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven. Hij/zij doet dat door middel van reflectie op het eigen handelen en reflectie op ervaringen. Zodoende wordt oriëntatie op de toekomst mogelijk. Verder is de leerling in staat dit voor anderen inzichtelijk te maken

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern c1. de leerling ontwikkelt de vaardigheid de eigen loopbaan vorm te geven door op systematische wijze te werken aan het ontwikkelen van de 5 loopbaancompetenties (M. Kuijpers): 1. wat kan ik het best? (en hoe weet ik dat?) [Kwaliteitenreflectie] 2. waar ga en sta ik voor? (en waarom dan?) [Motievenreflectie] 3. waar ben ik het meest op mijn plek? (en waarom daar?) [Werkexploratie] 4. hoe bereik ik mijn doel? (en waarom zo?) [Loopbaansturing] 5. wie kan mij helpen mijn doel te bereiken? (en waarom die mensen?) [Netwerken]

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern c2. de leerling maakt zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk doormiddel van een -op te bouwen- loopbaandossier. In een 'loopbaandossier' maakt de leerling duidelijk welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van de verschillende competenties. In het dossier wordt daarbij aangegeven: I. wat de beoogde doelen waren van de uitgevoerde activiteit II. wat de resultaten waren van de uitgevoerde activiteit III. wat de leerling geleerd heeft van de uitgevoerde activiteit (evaluatie (in hoeverre zijn de beoogde doelen bereikt) en conclusie (waarom wel/niet bereikt)) IV (I). welke vervolgactiviteiten zijn gepland op basis van de opgedane ervaringen en de daarbij horende conclusies (onderbouwen/uitleggen) en zijn uitgevoerd V (II). zie II. (cyclisch)

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Profiel Profieldelen Mediawijsheid (Digitale) vormgeving Mens &Technologie Mens, werk & Leefomgeving Keuzedelen Digitaal talent Technologisch talent Natuurtalent Podiumtalent Sporttalent (pm) Organisatietalent (pm) Gezonde leefstijl BHV/EHBO (pm)

Eerste proeve van conceptexamenprogramma vmbo intersectoraal ZW HBR EO MT BWI PIE M (media) V (vormgeving) M&T MWL film , website, krant, huisstijl, zakelijk profiel, muziek en (be)licht(ing) eigentijdse - innovatieve - apparatuur, technologische productielijn, app duurzame, gezonde, prettige werkomgeving, milieu-ontlastende activiteiten, duurzame materialen en middelen

voorbeeld profieldeel 1, mediawijsheid Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo voorbeeld profieldeel 1, mediawijsheid De kandidaat kan voor een (gefingeerde) opdrachtgever een website bouwen.   Voor het uitvoeren van de taak kan de kandidaat: adviseren over het te gebruiken programma of, het meest geschikte programma selecteren wensen van de opdrachtgever inventariseren en interpreteren de doelgroep onderzoeken en beschrijven door middel van onderzoek van bestaande websites keuzes maken voor de nieuw te ontwerpen website de verworven informatie op een logische plek zetten een ontwerp van de te bouwen website maken het ontwerp voorleggen aan de opdrachtgever een begroting maken voor het bouwen en onderhouden van de website de website bouwen/maken met behulp van het gekozen programma de website presenteren aan de opdrachtgever

Voorbeeld: profieldeel 1, mediawijsheid Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Voorbeeld: profieldeel 1, mediawijsheid Door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden: • eigenschappen van programma's benoemen • vormgevingsprincipes toepassen ( kleurgebruik, lettertype en –grootte, plaatsing, vlakverdeling, etc.) • eenvoudige onderzoeksmethodes toepassen ( enquêteren, interviewen, observeren, vergelijken) • kostenberekening maken ( productiekosten, winstopslag, kostendekkend, consumentenprijs, advertentieopbrengsten etc,)

Voorbeeld: profieldeel 1, mediawijsheid Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Voorbeeld: profieldeel 1, mediawijsheid Door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden:…………. Welke beroepsvaardigheden zijn volgens jou nodig voor een dergelijke profieldeelopdracht.

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Vervolg Uitgangspunt: brede oriëntatie op werkvelden met behulp van examineerbare kennis en vaardigheden Ontwikkelbijeenkomsten voor deel 3 en 4 en keuzedelen Vaststellen voorlopige profiel (voor 1 oktober) Klankbordscholen in juni voorbereiding deel 1 en deel 2 deel 3 en 4 zsm als verantwoord is streven om klankbordfase in schooljaar te intensiveren

Communicatie over project Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Contactpunt per school Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV www.vernieuwingvmbo.nl www.federatievip.nl (vanuit de vip)

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo