Groene chemie Een Nieuwe Scheikunde module. Ontwikkelaars:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Advertisements

Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Industriële Chemie VWO 6
Beta docentendag Leeuwarden
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Nieuw subdomein in havo en vwo examenprogramma DvD, 18 oktober 2012
Topsector chemie Human Capital Actiedag Gerard van Harten
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De nieuwe syllabus scheikunde
Logistiek management: begrippen en principes
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
College LCA-techniek voor Duurzaam Bouwen Ir. H. van Nunen Prof. Ir. N.A. Hendriks 7S660 Wintertrimester 2003.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
van grondstof naar product
Chemische reacties De mol.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Ingenieurstechnieken I
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Natuurkunde Paragraaf
© de vries business consultancy, 2008
Info docent Zelfherstellend beton
Vooraf: van - naar.
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
SUNBUILT 3 doelgroepen : − 1. glastuinbouwsector : alternatieve teelt − 2. chemische sector : duurzame koolstofbron − 3. Voedingssector : nutraceuticals.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Onderzoekend leren en beroepscontexten
havo: hoofdstuk 4 (stevin deel 3) vwo: hoofdstuk 2 (stevin deel 2)
Microbial fuel cell als context voor REDOX
Gecontroleerd afdraaien Dressing 2 Afstudeeropdracht EVC groep 4.
Scheikunde 4 W&L.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Welkom bij C3! Als je binnenkomt, … alsjeblieft … 1.Speld je button (die met het cijfertje) op! 2.Maak een naamkaartje met je voornaam 3.Zoek een plekje.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 5
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Rekenen met concentratie
Hoofdstuk 2 Chemische reacties
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Eetadvies.
Waarom maken we niet alles in Nederland?
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
CPOL, Titaniumdioxide.
Carbon Black.
Fossiele brandstoffen
Reactiewarmte berekenen
Groene chemie Een Nieuwe Scheikunde module in ontwikkeling.
Scheikunde leerjaar 2.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Voorbeeld leerlijn Stanislascollege Pijnacker
Product van TU Delft, SEC
Scheikunde Wanneer aan te raden. Welke eisen stelt het vak
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Zelfherstellende materialen
Synthesegas CH4 (g) + H2O (g) ⇄ CO (g) + 3H2(g)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Zouten 6.4.
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Biotechnologie Module voor 6 vwo
Afvalstof of grondstof? Introductie
Het vak Scheikunde en het (technologisch) bedrijfsleven
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Groene chemie Een Nieuwe Scheikunde module. Ontwikkelaars: Miek Scheffers Kitty Janssen Arno Verhofstad Véronique van de Reijt, coach (v.vandereijt@fontys.nl) Sept 2009

Programma Opzet van de module De verschillende onderdelen Groene chemie Programma Voor wie en met wie? Opzet van de module De verschillende onderdelen Info en vragen

Voor wie en met wie? Samenwerking met Tronox (producent titaandioxide) Groene chemie Voor wie en met wie? In opdracht van de VNCI Samenwerking met Tronox (producent titaandioxide) Samenwerking met TU Delft; Prof. dr. I. Arends Voor leerlingen van 5 HAVO , 5 VWO

Opzet van de module Eindopdracht Groene chemie Opzet van de module Introductie Eindopdracht 3 thema’s (hoofdstukken) incl. kenniskaarten: Atoomeconomie Energiebalans Proceschemie Casussen gekoppeld aan de eindopdracht Kanjerkaarten Ionische vloeistoffen LCA Toetsing Totaal: 12 lessen

Moduleschema Groene Chemie Kanjeronderwerpen Ionische vloeistoffen LCA Introductie Principes Groene Chemie Blauwe fles Intorductie eindopdracht Atoomeconomie rol katalysator E-factor Energiebalans Q=m·c·ΔT Reactiewarmte Vormingswarmte Proceschemie Batch/Continu Stofstromen/Temperatuur Reactoren / scheidingsprocessen Recyclestromen Nieuwe ontwikkelingen Toepassen Casus: Adipinezuur Atoombalans Processchema Casus: Titaandioxide Toetsing Contextvraag: Wat betekent groene chemie bij de keuze van een productiemethode? Welke aspecten zijn dan van belang en hoe weeg je die tegen elkaar af?

Introductie Principes Groene Chemie Verkenning van de Chemische Industrie Principes Groene Chemie Principes toepassen a.d.h.v. een experiment  de Groene Blauwe Fles Introductie van de eindopdracht

Principes Groene Chemie 1. Preventie 2. Atoomeconomie. 3. Minder gevaarlijke chemische productiemethoden 4. Ontwikkelen van veiliger chemische stoffen 5. Veiliger oplosmiddelen 6. Energie-efficiënt ontwerpen 7. Gebruik van hernieuwbare grondstoffen 8. Reacties in weinig stappen 9. Katalyse 10. Ontwerpen met het oog op afbraak 11. Tussentijdse analyse met het oog op preventie van milieuverontreiniging 12. Veiliger chemie om ongelukken te voorkomen 1. Prevent wastes 2. Renewable materials 3. Omit derivatization steps 4. Degradable chemical products 5. Use safe synthetic methods 6. Catalytic reagents 7. Temperature, Pressure ambient 8. In-Process Monitoring 9. Very few auxiliary substances 10. E-factor, maximize feed product 11. Low toxicity of chemical products 12. Yes it’s safe

Groene chemie Eindopdracht Binnen een straal van 10 km van jullie leefomgeving wordt een chemische fabriek, die een bepaald product gaat vervaardigen, gepland. Het product kan via twee syntheses/productieroutes bereid worden. Bekijk het proces door de ogen van een “groen” chemicus aan de hand van de twaalf principes van de groene chemie en geef een advies t.a.v. de keuze van de productieroute.

Moduleschema Groene Chemie Kanjeronderwerpen Ionische vloeistoffen LCA Introductie Principes Groene Chemie Blauwe fles Intorductie eindopdracht Atoomeconomie rol katalysator E-factor Energiebalans Q=m·c·ΔT Reactiewarmte Vormingswarmte Proceschemie Batch/Continu Stofstromen/Temperatuur Reactoren / scheidingsprocessen Recyclestromen Nieuwe ontwikkelingen Toepassen Casus: Adipinezuur Atoombalans Processchema Casus: Titaandioxide Toetsing Contextvraag: Wat betekent groene chemie bij de keuze van een productiemethode? Welke aspecten zijn dan van belang en hoe weeg je die tegen elkaar af?

Energiebalansen verwarmen/afkoelen faseverandering Groene chemie Energiebalansen Energiebalansen van fysische processen verwarmen/afkoelen faseverandering Energiebalansen van chemische processen vormingswarmte reactiewarmte Warmtewisselaars

Proceschemie Blokschema’s Batch en continuprocessen Typen reactoren Groene chemie Proceschemie Procesindustrie Blokschema’s Batch en continuprocessen Typen reactoren Scheiden en recyclen Massa- en energiebalansen  Telkens de link naar duurzame ontwikkelingen

Groene chemie Atoomeconomie

E-factor en Vervuilingscoefficient Groene chemie E-factor en Vervuilingscoefficient Massa (totaal in) – massa ( werk. opbrengst product) E-factor = Massa (werk. opbrengst product) Ontwikkeld door Prof. Roger Sheldon van de TU Delft Vervuilingscoefficient Q Hieronder verstaan we de mate waarin een stof vervuilend/gevaarlijk is. Bv: Water Q=0 Niet schadelijke zouten zoals NaCl Q=1 Giftige producten Q=100 .. 1000 Industrie Productie (ton) E-factor (kg afval/kg prod) Olie industrie 106-108 < 0,1 Bulk chemie 102-106 < 1-5 Fijn chemie 102-104 5 .. 50 Farmaceutische industrie 10-103 25 .. >100

Moduleschema Groene Chemie Kanjeronderwerpen Ionische vloeistoffen LCA Introductie Principes Groene Chemie Blauwe fles Intorductie eindopdracht Atoomeconomie rol katalysator E-factor Energiebalans Q=m·c·ΔT Reactiewarmte Vormingswarmte Proceschemie Batch/Continu Stofstromen/Temperatuur Reactoren / scheidingsprocessen Recyclestromen Nieuwe ontwikkelingen Toepassen Casus: Adipinezuur Atoombalans Processchema Casus: Titaandioxide Toetsing Contextvraag: Wat betekent groene chemie bij de keuze van een productiemethode? Welke aspecten zijn dan van belang en hoe weeg je die tegen elkaar af?

Groene chemie Casussen Product Verschillende syntheseroutes: titaandioxide en/of adipinezuur Procesgegevens Film van het productieproces TiO2 Eindopdracht Processchema Bepaal de atoomeconomie en de E-factor van beide processen. Bereken van verschillende processtappen de energie-efficiency. Beargumenteer aan de hand van de 12 principes van groene chemie welke syntheseroute het “groenst” is.

Kanjeronderwerpen LCA; life cycle analysis Ionische vloeistoffen Groene chemie Kanjeronderwerpen LCA; life cycle analysis Ionische vloeistoffen

Duurzame module; vele mogelijkheden Groene chemie Duurzame module; vele mogelijkheden Groene experimenten zo in te voegen Atoomeconomie, Energiebalansen, Proceschemie (keuze mogelijk t.a.v. volgorde) Nieuwe Groene Syntheseroute dan nieuwe casus Meerdere casussen of niet Groepswerk of individueel ……

Info en vragen… www.scheikundeinbedrijf.nl Groene chemie Info en vragen… www.scheikundeinbedrijf.nl  Info VNCI modulen Nieuwe Scheikunde (p.sloet@c3.nl) Info Module Groene Chemie (v.vandereijt@fontys.nl)