Principe 3 Leren is een sociale bezigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Ludo Daems.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
2. Communiceren met pubers
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
PAD Mindfulness en Yoga
Is de vereniging auti-proof?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Aanpak problematisch gedrag
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Volksuniversiteit Zwolle
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Alcohol, roken en opvoeding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Reflecteren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Talent in Ontwikkeling
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 6e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Nee Zeggen!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Introductie in de filosofie van ACT
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Communicatie 6e les.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Principe 3 Leren is een sociale bezigheid Henriëtte Coppes

Leren is een sociale bezigheid ‘Net als bij chimpansees vindt ook bij mensen de overdracht van cultuur voor 90% plaats door conformisme. Door de wens om er bij te horen’ Frans de Waal, etholoog en lid van de Amerikaanse Nationale Academie voor Wetenschappen

Leren is een sociale bezigheid Je onthoudt de stof makkelijker door er met anderen over te praten Je leert het meest als je het uitlegt aan anderen Leerlingen leren heel veel van anderen. De peergroep is daarbij van groot belang

Wat blijft er hangen van wat we leren? 20 % van wat we horen 30 % van wat we zien 50 % van wat we zien en horen 70 % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen 80 % van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen

Spiegelneuronen De ontdekking van spiegelneuronen. Die zorgen er voor dat je een gedrag kunt nabootsen én dat je emotie bij een ander zélf kunt ervaren Juíst in de puberteit leren leerlingen veel van elkaar en van anderen.

Feedback, leren van anderen De boodschap komt pas binnen als die gepaard gaat met emotie. Postitieve feedback werkt beter bij pubers dan negatieve feedback

Spelregels voor feedback geven Hanteer de ik vorm Beschrijf waargenomen, aanwijsbaar en concreet gedrag Benoem gedrag, richt u niet op de persoon Kies het juiste moment (zo snel mogelijk) Richt uw feedback op veranderbaar gedrag Doseer uw informatie Geef ruimte voor een reactie

Positieve en negatieve feedback Rond de leeftijd van 11-12 jaar accepteren jongeren niet langer blind het gezag van een ander of een autoriteit. Bij moreel redeneren geldt voor 10 jarige kinderen de afweging of het een beloning of straf oplevert. Bij 14 jarigen wordt er meer belang gehecht aan goedkeuring binnen sociale situaties.

Invloed van anderen op pubergedrag A: Volwassenen B: Jongeren (18 –20) C: pubers Risicovolle handelingen C B Met een ander Alleen A

Ga je vanavond mee naar de film? Volwassenen: weloverwogen met oog voor de consequenties Pubers: impulsief, zonder anticipatievermogen

Denken, delen, doornemen Denken  denk eerst voor je zelf, schrijf het op. Delen  Deel wat je gedacht hebt met een ander. Luisteren en vragen stellen staan daarbij centraal Doornemen  leer van elkaar het met elkaar in de grote groep door te nemen

Hoe organiseer je samenwerken? Groepsopdracht: Hoe organiseer je samenwerken? Opdracht: maak een groepsopdracht met lego. Beantwoord daarbij de volgende vragen. Wat is je doelstelling? Waarom wordt er in groepen gewerkt? Hoe stel je de groepen samen? Hoe verdeel je de taken in de groep? Doen alle groepen hetzelfde of differentieer je? Hoe groot wordt de groep? Hoe formuleer je de opdracht? Hoe geef je de opdracht? Hoe houd je tijdens het proces een vinger aan de pols? Hoe beoordeel je het resultaat?

Groepsopdracht: hoe organiseer je samenwerken? Placemat methode Opdracht lego