Mijn persoonlijke ervaringen … met IT uit India Jeroen van Rooden NGI Jaarcongres 12 december 2006
Introductie Jeroen van Rooden Is*: Regional Director Financial Services HCL Technologies Was: Senior VP Business/IT Development & Innovatie AEGON Nederland *- Chairman ITSMF Netherlands - Lecturer at the Information Management Academy of the Dutch Government - Member of Advisory Board IT master program Delft University
Ervaringen in bullet points Mijn historie met ‘offshore IT’ Onze waarnemingen in 2002 Evaluatie pilots in 2004 Waarom ik mijzelf heb ‘ge-offshored’… Mijn ervaringen - 2006
Mijn historie met ‘offshore IT’ Mei ‘01 – RfP Outsourcing Spaans Backoffice Systeem (Satyam) Nov. ‘01 – ‘Partners in Business’: Call from India (film) – ‘Partners in Business’: fact finding bij Bank of Scotland in Londen (Xansa) Mei ‘02 - Fact finding I (Atos Origin, EDS, TCS) Nov.’03 - Fact finding II (TCS, HCL, EDS, LogicaCMG, Infosys) 1e hj. ‘04 - Offshore pilot projecten (LogicaCMG, TCS) Juni ’04 - Fact finding III (Mindtree, Wipro) Aug. ’04 - RfP procedure offshore partnership Nov. ’04 - Partnerselectie en Offshore Strategie 1/1/06 - Van AEGON naar HCL
Waar ben ik geweest?
Onze waarnemingen in 2002 Wat betreft off shore zijn er wel degelijk kansen om via lage TCO naar hoge performance te komen IT en backoffice zijn zeer reële mogelijkheden Als je nu begint, waar eindig je dan? (Volgt de dienstensector de industrie?) Zeer professionele bedrijven die weten waarover ze het hebben Grote mate van empathie Diversiteit in offshore modellen Er wordt meer over gesproken dan er daadwerkelijk is gerealiseerd (enig volume in ICT; BO aan het begin; CC niet-Engels non-existent) Zaken doen in India is niet iets voor tere zielen Wij zullen zelf strakker moeten zijn in standaarden en in discipline Dealen en wheelen t.a.v. CMM 5 werkt niet Ook onze IT moet professionaliseren! Let op redundantie in het off shore business mode
Evaluatie pilot projecten 2004 Er is een business case Communicatie is een key issue (en een uitdaging) Nederlanders moeten het Engels beheersen Zelfs database conversies zijn stevige projecten Discipline in management is een noodzaak (de fabriek staat snel stil) Kwaliteit van de projectmedewerkers is echt goed Indiers zijn niet zo assertief als de Nederlanders (!) Duwen op tijd leidt tot concessies aan de kwaliteit Discipline en accuraatheid moet al in het RfP proces beginnen (rapportage!) Visa SARS
Ervaringen - 2006 Het speelveld is aan het veranderen Belang van ‘governance’ (rollen en verantwoordelijkheden) Communicatiekloof: uitdagingen in taal, medium en boodschap Van 1 of 2 naar 3 cultuurkloven Persoonlijk contact is randvoorwaarde Discipline vanaf het begin CMM 2 meets CMM 5 Concept meets process Aandacht nodig voor ondersteunende processen ‘Offshore IT’ is een enorme verandering, zowel in het Westen als in India Praktische implicaties (‘waar je allemaal niet aan denkt’) ‘Offshore’ is al bijna irrelevant, het gaat om internationalisering