Mijn persoonlijke ervaringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Advertisements

ITTL – Biografie. Emma Stout..
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
Welkom The Future State of Lean
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
De totstandkoming van domotica in het Leo Polak
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Corporate Portfolio Management
Digitale Studiemaatjes
Elektronisch factureren in de Uitzendbranche Hans Derksen (Adecco) en Dennis Krukkert (TNO) 9 september 2009.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Zeist, 19 mei 2009 Alex van Os de Man Senior BCM Consultant.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…
Information Management
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Maatschappelijke Sectoren & ICT
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
De kracht van HBSoftware
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Beheer De Beroepsgroep ICT Service Management: Innovaties uit de praktijk! Arjen Droog 8 september 2004.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Loe Hameleers Gerard Maeijer
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Elektronische berichten in de Uitzendbranche 2 juni 2010.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Herman Krommendam 23 september 2009
B-Project Servicedesk Jolanda Versteeg Rob Kiekens Jarl Hoenink.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
ArchiValue: de APG-Case
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Projectplan <naam project>
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
THE LION KING The Musical. Musical  In december 2012 ben ik in London naar de musical ‘The Lion King’ geweest. Ik was er een aantal jaren daarvoor ook.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
John Baken Internationale Afstemming 17 juni 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Professioneel Opdrachtgeverschap bij de Overheid (Te) langzaam volwassen George Leih, DII seminar, 24 oktober 2011 © inspearit – George Leih – Bilthoven.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Productiviteit en Innovatie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Gebruikersdag 2017 Welkom.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Transcript van de presentatie:

Mijn persoonlijke ervaringen … met IT uit India Jeroen van Rooden NGI Jaarcongres 12 december 2006

Introductie Jeroen van Rooden Is*: Regional Director Financial Services HCL Technologies Was: Senior VP Business/IT Development & Innovatie AEGON Nederland *- Chairman ITSMF Netherlands - Lecturer at the Information Management Academy of the Dutch Government - Member of Advisory Board IT master program Delft University

Ervaringen in bullet points Mijn historie met ‘offshore IT’ Onze waarnemingen in 2002 Evaluatie pilots in 2004 Waarom ik mijzelf heb ‘ge-offshored’… Mijn ervaringen - 2006

Mijn historie met ‘offshore IT’ Mei ‘01 – RfP Outsourcing Spaans Backoffice Systeem (Satyam) Nov. ‘01 – ‘Partners in Business’: Call from India (film) – ‘Partners in Business’: fact finding bij Bank of Scotland in Londen (Xansa) Mei ‘02 - Fact finding I (Atos Origin, EDS, TCS) Nov.’03 - Fact finding II (TCS, HCL, EDS, LogicaCMG, Infosys) 1e hj. ‘04 - Offshore pilot projecten (LogicaCMG, TCS) Juni ’04 - Fact finding III (Mindtree, Wipro) Aug. ’04 - RfP procedure offshore partnership Nov. ’04 - Partnerselectie en Offshore Strategie 1/1/06 - Van AEGON naar HCL

Waar ben ik geweest?

Onze waarnemingen in 2002 Wat betreft off shore zijn er wel degelijk kansen om via lage TCO naar hoge performance te komen IT en backoffice zijn zeer reële mogelijkheden Als je nu begint, waar eindig je dan? (Volgt de dienstensector de industrie?) Zeer professionele bedrijven die weten waarover ze het hebben Grote mate van empathie Diversiteit in offshore modellen Er wordt meer over gesproken dan er daadwerkelijk is gerealiseerd (enig volume in ICT; BO aan het begin; CC niet-Engels non-existent) Zaken doen in India is niet iets voor tere zielen Wij zullen zelf strakker moeten zijn in standaarden en in discipline Dealen en wheelen t.a.v. CMM 5 werkt niet Ook onze IT moet professionaliseren! Let op redundantie in het off shore business mode

Evaluatie pilot projecten 2004 Er is een business case Communicatie is een key issue (en een uitdaging) Nederlanders moeten het Engels beheersen Zelfs database conversies zijn stevige projecten Discipline in management is een noodzaak (de fabriek staat snel stil) Kwaliteit van de projectmedewerkers is echt goed Indiers zijn niet zo assertief als de Nederlanders (!) Duwen op tijd leidt tot concessies aan de kwaliteit Discipline en accuraatheid moet al in het RfP proces beginnen (rapportage!) Visa SARS

Ervaringen - 2006 Het speelveld is aan het veranderen Belang van ‘governance’ (rollen en verantwoordelijkheden) Communicatiekloof: uitdagingen in taal, medium en boodschap Van 1 of 2 naar 3 cultuurkloven Persoonlijk contact is randvoorwaarde Discipline vanaf het begin CMM 2 meets CMM 5 Concept meets process Aandacht nodig voor ondersteunende processen ‘Offshore IT’ is een enorme verandering, zowel in het Westen als in India Praktische implicaties (‘waar je allemaal niet aan denkt’) ‘Offshore’ is al bijna irrelevant, het gaat om internationalisering