•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
AVO A-Junioren Seizoen
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
in de bovenbouw van HAVO en VWO
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Didactische werkvormen
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Systematische Natuurkunde
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Face to face onderwijs daar kan geen simulatie patiënt aan tippen
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Presentation Of Learning
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Motivatie & differentiatie
Concept examenprogramma
Atheneum en Gymnasiym Gymnasium Technasium Tweetalig onderwijs Elos VoCo Begaafdheidsprofiel Wetenschaporiëntatie Topsport Talentschool Mavo, Havo en.
Presentatie Theresialyceum.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Scheikunde in de bovenbouw
Customize!.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Lezen: doe het goed voor
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Bijeenkomst September 2015
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Gepersonaliseerd leren (GPL) vmbo-tl coaching. Coach  Relatie  Betrokkenheid  Eigenaarschap (tempo / niveau)  Overzicht  Uitdaging  Rust  Enthousiasme.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 4e ronde mei 2011
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Welkom op het Saenredam College
Leren leren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Transcript van de presentatie:

•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren •Zelfverantwoordelijk leren •Verschillende leerstijlen •Discussie en afronding 10minuten Programma

Mysterieuze foto’s Kunst of natuurfenomeen? Opheffing of erosie? Plukken of planten? Endogene of exogene krachten? Actualiteit en aardrijkskunde

Waarom deze workshop? •Enthousiaste leerlingen •Nieuw examenprogramma •Hoe wil ik het? –Actieve leerlingen –Betrokken leerlingen –Uitdaging bieden –Flexibel programma –Gebruik nieuwe middelen –Rust en overzicht –Voorbereiden op WO Docent: “Hoezo.. De Geel werd in 2018 vermoord???” Leerling: “Ik heb een beetje vooruit geleerd…”

Didactisch model VWO Kenmerken / uitgangspunten –Differentiatie in aanbod en hoeveelheid –Uitdagende leermiddelen –Leerstijlen –Continuiteit / overzicht Toetsen op maat

W1 Hoor/werkcolleges mbv PPT Hfst 1 W2 Hfst 2+3 W3 Zelfstandig werken aan opdrachten Hfst 1 W4 Hfst 2 W5 Samenwerkend leren + presenteren Hfst 3 / PO (vw) W6 Hfst 3 / PO (vw) W7 Zelfverantwoordelijk leren Verdieping W8 Verdieping W9Toetsweek Didactisch model VWO

W1 Hoor/werkcolleges W2 W3 Zelfstandig werken W4 W5 Samenwerkend leren W6 W7 Zelfverantwoordelijk leren W8 W9Toetsweek o Voorbeeld PPT o Gebruik diverse media o Gericht op theorie o Weinig WB opdrachten o Docentgestuurd Didactisch model VWO

•985 miljoen mensen leven van <$1 per dag •854 miljoen mensen zijn chronisch ondervoed •Per jaar sterven 10,4 miljoen kinderen <5 jaar •Hiervan 5.5 miljoen aan ondervoeding •Dat zijn er > per dag! •Opdracht: klap mee met de bevolkingsgroei… Arm en rijk in getal

H5: Vulkanisme

o Werken uit WB o Zelfstandig nakijken o Vakliteratuur voor SE o Vragen schriftelijk indienen o Individuele begeleiding W1 Hoor/werkcolleges W2 W3 Zelfstandig werken W4 W5 Samenwerkend leren W6 W7 Zelfverantwoordelijk leren W8 W9Toetsweek Didactisch model VWO

Voorbeeldopdrachten: o ‘6 graden’ o Paragrafen uit lesboek o ElectrAsia o Stroomgebied Reitdiep o PPT lln uit ‘6 graden’ W1 Hoor/werkcolleges W2 W3 Zelfstandig werken W4 W5 Samenwerkend leren W6 W7 Zelfverantwoordelijk leren W8 W9Toetsweek Didactisch model VWO

W1 Hoor/werkcolleges W2 W3 Zelfstandig werken W4 W5 Samenwerkend leren W6 W7 Zelfverantwoordelijk leren W8 W9Toetsweek Didactisch model VWO Verdiepingsopdrachten (1 of 2) o Leerlinggericht  Actualiteit  Film  Documentaires  Vakliteratuur  Proeftoetsen  Casusopdrachten o 10 of 11 punten

Verdiepingsopdrachten ThemaKenmerken Actualiteit Vaak regionale geografie of thematisch Diverse bronnen Film / documentaire Vaak maatschappijkritisch Diverse aanvullende bronnen Vakliteratuur Vervolg op reeds aangeboden teksten. Samenvatting mag mee naar het SE Casusopdrachten Vaak uit werkboek of AK-community Vaak ICT-gestuurd Proeftoetsen Van geselecteerd aantal komt een opdracht letterlijk terug op SE

Toetsing… LesstofPunten H13 H23 H32 Vakliteratuur1 Verdieping 11 Verdieping 2 (optioneel) 1 Totaal / cijfer10 of 11 Standaard vraagvorm: a)Reproductie b)Toepassing c)Reflectie

Hoe bied ik dit aan? Link naar Teletop 27/30

Keuze collega’s… Verdieping Keuze collega’s Actualiteit Vakliteratuur Film Documentaire Proeftoetsen Casusopdracht Edugis Keuze leerlingen? 28/30

Conclusies? Keuze leerlingen… Verdieping Arm en Rijk V4A (29) Globalisering V4A (30) Wonen in NL V5 (23) Actualiteit 1379 * Vakliteratuur Film Documentaire -718 Proeftoetsen Casusopdracht 00* Edugis (niet aangeboden) * Hoe categoriseer je?