Een Historische, Socio-culturele en Technologische analyse van Mexico

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
hoofdstad Mexico-Stad één van de grootste steden ter wereld
Advertisements

Handel en marketing hoofdstuk 9
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Olie- en gaswinning en productie 4 november 2002, Enschede 1/14 Olie en gas in Mexico en Nederland een onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten.
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
De marketing-omgeving
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Als wij de globale armoede tegen 2015 willen halveren, moet ook België zijn deel van de inspanning leveren. Enkel zo bereiken wij de Millenniumdoelstellingen.
Aantekening §1 B-nummers.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Omgaan met geschiedenis
VTB Technasium Vakcollege
Erfenis van het Verleden De Traditionele samenleving
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Migratiegeschiedenis
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
H1: Mexico en de VS: een wereld van verschil
Inzoomen op Zuidoost-Azië Astrid Cijsouw
Energie, economische groei en duurzaamheid…
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hst 4: De wereld indelen.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sociale contacten en familierelaties
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Goede tijden, slechte tijden
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Internationale welvaartsverschillen
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Verkiezingen 2006.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Leren in de beroepspraktijk
Economie.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
De economie van het Romeinse Rijk 200 v.C. – 200 n.C.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
De Wereld- oorlogen H11.4 DE VERENIGDE STATEN.  Federale staat: wantrouwend tegenover centrale overheid (president), veel macht bij afzonderlijke staten.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Landbouw in Zuid-oost-Congo
Geschiedenis 3de jaar.
Ontmoetingen in verre streken
Ontmoetingen in verre streken
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Een Historische, Socio-culturele en Technologische analyse van Mexico Inhoud: De geschiedenis Sociaal-Cultureel De technologische situatie WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Geschiedenis van Mexico De belangrijkste Indiaanse beschavingen: De Olmeken (+/- 1500 v.C.) vredelievend hielden zich bezig met kunst, wetenschap en architectuur De Maya’s (+/- 300 n.C.) machtige beschaving hoog niveau kunst en wiskunde De Azteken (+/- 1300 n.C.) zeer oorlogszuchtig hoofdstad: Tenochtitlan brute heersers, veel belasting, mensenoffers WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Vanaf de Spaanse veroveraars 1519: Komst Hernán Cortés met 500 soldaten 1521: Met hulp van andere indianen Tenochtitlan geplunderd en vernietigd, Nieuw-Spanje is een feit 1560: Inwoneraantal gereduceerd tot 3 miljoen (in 1518: 8 miljoen) 1821: Onafhankelijkheid uitgeroepen, na rellen en opstanden vanaf 1808 WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens 1836: Oorlog met de VS Verlies helft grondgebied; o.a. Texas, California 1876: Generaal Porfirio Díaz grijpt de macht, wordt dictator - Veel handel met buitenland - Verbetering onderwijs en infrastructuur - Opkomst industrie, mede door buitenlandse investeerders - Economie bloeit op, maar arme mensen lijden 1911: Onderdrukking resulteert in Mexicaanse Revolutie - Burgeroorlog van een aantal jaren - Einde in 1917; resultaat: 1 miljoen doden 1938: Nationalisatie van alle oliemaatschappijen 2000: PAN neemt politieke macht over van PRI WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Sociaal-cultureel Demografie WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Religie WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

Interpersonele relaties Zijn erg belangrijk: groot vertrouwen in elkaar Huishouden Parentela: familie Compadres: peetouders Cuates: goede vrienden WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Onderwijs Verplicht: 6-18 jaar In 1994 maar 59% van 6-18 jaar op school Middelbare school 3 jaar 3 jaar college of gevorderde technische training 4 jaar universiteit, technische opleiding of lerarenopleiding 11% analfabeet (Nederland: 1%) WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

Sociale zekerheid gezondheidszorg 50% verzekerd via social security program: Instituto Mexicano de Seguro Social, IMSS Instituto de Seguridad y Servicios Sociales para los Trabajadores del Estado, ISSSTE Secretaría de Defensa Nacional, Secretaría de Marina, en Petróleos Mexicanos, Pemex 30% verzekerd via overheid Via social security program veel beter verzekerd dan via overheid WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Technologische situatie Mexico Wat is aanwezig qua technologie en industrie? Wat is het niveau van de technologie? Wat doet de overheid eraan om het niveau te verbeteren? Vergeleken met Nederland WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Feiten & getallen R&D Overheidsuitgave aan R&D in 1999 US$ 3.3 miljard (0.4% BNP) Verdeling R&D investeringen 1995: Overheid Mexicaanse bedrijven Buitenlandse investeerders 2.8 % 76.2 % 20.7 % Personeel werkzaam in R&D in 1998 33300 Percentage “High-Tech” export in 1999 21 % Opbrengst “High-Tech” export in 1999 US$ 24.1 miljard WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Bruto Nationaal Inkomen per hoofd bevolking WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Percentage High Tech export WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Wat doet de Overheid? National Development Plan Doelen: Promoten van wetenschappelijke ontwikkeling Duurzame economische groei op de lange termijn bereiken De levensstandaard van alle Mexicanen verbeteren Aan de behoefte naar een dynamischer wetenschappelijke ontwikkeling voldoen Methode: Overheidsuitgaven aan R&D uitbreiden tot 0.7% van het BNP De kwaliteit van fundamenteel onderzoek verbeteren R&D en continue kwaliteitsverbetering bij bedrijven stimuleren Meer internationale samenwerking op het gebied van R&D stimuleren De interactie tussen wetenschappelijke instituten verbeteren Het aantal promovendi op wetenschappelijk gebied verhogen WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Conclusie Het technologisch niveau van Mexico is lager dan dat van bijvoorbeeld Nederland, maar de overheid probeert die achterstand in te halen. WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens

WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens Stellingen Het dictatoriele bewind van Porfirio Díaz is goed geweest voor Mexico Om de Mexicaanse samenleving te verbeteren moet er een verandering komen in de vorm van relaties van de Mexicanen WTM buco 2003, 13-11-2002, Marjette de Jong en Tijs Lammens