Vroegbehandeling bij autismespectrumstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Zienswijze vanuit de GGZ……. …….of toch vanuit de (L)VB
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
3-jarigen in het basisonderwijs
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Video-observatie in het kader van integrale zorg
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
ADHD FTO Burgum Januari 2014 Irma de Ronde en Judith Weiland.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Anorexia en Boulimia Nervosa
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
MINISYMPOSIUM DUBBELE DIAGNOSE GGZ DIJK EN DUIN
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
ASS: wanneer zichtbaar?
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Verstoorde slaap bij kinderen met ADHD: heeft melatonine een plaats in de behandeling? Holvoet, E., & Gabriëls, L., (2013), Verstoorde slaap bij kinderen.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Medicamenteuze behandeling van autismespectrumstoornis
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Wat met psychische stoornissen op school?
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
Bewegen en gezondheid Bruno Reynders. Gezondheid  WHO 2011 : Gezondheid is het vermogen van mensen zich aan te passen en eigen regie te voeren, in.
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
STEMMINGSSTOORNISSEN
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Het hoe, wanneer, waarom wel en waarom niet.  Soorten  Werkingsmechanisme  Effecten, indicaties  Neveneffecten  Besluit.
Dementie en een verstandelijke beperking
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
De ziekte van Parkinson Van behandeling tot zorg
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Transcript van de presentatie:

Vroegbehandeling bij autismespectrumstoornissen V.Z.W. ‘t Appelboomke 25 jaar R.I.Z.I.V.-conventie Jubileumcongres 2006 De verbazing voorbij… Vroegbehandeling bij autismespectrumstoornissen Vrijdag, 13 oktober 2006

Medicatie bij kleuters met autisme Kathleen Lantin, Jean Steyaert V.Z.W. ‘t Appelboomke 25 jaar R.I.Z.I.V.-conventie Jubileumcongres 13-10-2006 Medicatie bij kleuters met autisme Kathleen Lantin, Jean Steyaert

Inleiding Enkele klinische beelden Diagnostische problemen Waarom medicatie Keuze van de medicatie Evaluatie van de werking Effect in de leefgroep Conclusies

Stan Autisme + Lichte verstandelijke handicap Opvallende spanningsgevoeligheid Afgeleid, beperkte aandacht en concentratie Overprikkelbaar en impulsief Zwakke werkhouding Spel: chaotisch en onhandig (dingen stuk maken o.w.v. onvoorzichtigheid)

Dieter 5 jaar Autisme + zwakbegaafd niveau Motorisch onhandig en onoplettend Impulsief Uitgesproken motorische onrust en rondlopen in de groep spraakwaterval, maar moeilijk te verstaan Heel vluchtig spel Zwakke taakhouding Kan aandacht niet richten en niet verdelen tijdens spel of taak

Dimitri 6 jaar Autisme + lichte mentale retardatie Uitdagend en eisend gedrag Agressief en destructief Woede- en huilbuien Rigiditeit Dwangmatige handelingen Reeds medicatie (Risperdal) bij opname in Appelboomke

Wanneer medicijnengebruik? Bepaalde symptomen zijn niet (meer) te hanteren met alleen auti-specifieke en andere pedagogische maatregelen. EN De ernst van de symptomen hindert de verdere ontwikkeling & behandeling van het kind. Dit wordt pas duidelijk bij aanleren nieuwe vaardigheden. OF Symptomen overstijgen de draagkracht van de omgeving.

Overzicht 5 jaar: 34 kinderen 11 psychofarmaca gestart + 1 anti-epileptica ± 1/3

Overzicht 5 jaar:

Waarvoor medicijnengebruik? Extreme auti-symptomen (zelden): Sensorische overprikkelbaarheid Stereotypieën met zelfverwondend gedrag Secundaire symptomen Ernstige angst Uitagerend gedrag: woede, agressie Inslaapproblemen Co-morbiditeit bij autisme ADHD-klachten Slaapstoornissen

Welke medicatie? Problemen bij de keuze en dosering: Wat is precies de co-morbiditeit? Leeftijd: ≤ 6 jaar Autisme Andere bijwerkingen

Welke medicatie? Probleem: Leeftijd Psychofarmaca zijn niet geregistreerd voor ≤6 jaar. Geen onderzoek m.b.t. werking (geen evidence base) Geen onderzoek m.b.t. farmacologische eigenschappen in die leeftijdsgroep. Soms onverwachte, of “paradoxale” bijwerkingen Algemeen: wat werkt bij 7-12 jarigen werkt meestal ook bij 4-6 jarigen methylfenidaat (Rilatine, Concerta) atypische neuroleptica trazodone (Trazolan) Anti-epileptica als stemmingsstabilisator: ???

Welke medicatie? Probleem: Autisme Bij autisme: andere werking: ??? Methylfenidaat: Aantal kleuters met ASS lijken meer gevoelig voor werking van methylfenidaat: werking bij lagere dosis dan bij kinderen met ADHD zonder ASS Soms toename van rigiditeit, stereotypieën, over-focused Atypische neuroleptica: geen duidelijk verschil met andere kinderen (?) Trazodone (Trazolan): Kleuters (met autisme) lijken minder gevoelig: werking pas bij relatief hogere dosis

Welke medicatie? Andere bijwerkingen bij kleuters? Bijwerkingen: profiel kan bij kleuters anders zijn dan bij oudere kinderen en volwassenen Neuroleptica: meer slaperigheid, meer motorische bijwerkingen (vooral oude neuroleptica), veel eetlust Methylfenidaat: af en toe ↑↑↑ hyperactiviteit Tranquilizers (Valium, Tranxene, Temesta….): vaak ontremming en motorische bijwerkingen

Welke medicatie bij kleuters met autisme? In de praktijk Rilatine: autisme + ADHD Risperdal: overprikkelbaarheid, uitgesproken uitagerend gedrag, emotionele labiliteit Trazolan bij slaapstoornissen Anti-epileptica bij epilepsie …

Vb. Dieter Rilatine 2 x 2,5 daags: twijfelachtig 2 x 5 mg: bijwerkingen: angstig, passiviteit, geen eetlust 2 x 2,5: minder bijwerkingen, nog slaapproblemen Uiteindelijk 1x 2,5 mg per dag meest effectieve dosis ! Vermoeden van “poor metabolizer” kon niet bevestigd worden

Hoe medicatie geven? Altijd proefbehandeling Opvolging van Afgesproken doelsymptomen Bijwerking voldoende bespreken met omgeving Zeer geleidelijk opdrijven Bv. Rilatine: 2 x 2,5 mg 2 weken, 2x 5 mg 2 weken …. Bv. Risperdal: 2 x 0,2 mg 1 week, 2 x 0,3mg 1 week…. Objectieve evaluatie: vragenlijsten Dubbel blind ? Opvolging van Werking t.a.v. doelsymptomen Bijwerkingen: gewicht, groei stofwisseling vetten & glucose bij atypische neuroleptica

Evaluatie: Vragenlijsten Instrumenten Verkorte Conners’ vragenlijst: ADHD-symptomen Aberrant Behavior Checklist (Amman & Singh) Nachtkalender Observaties: dagboek Groepsleiding, ouders Nieuw gedrag Mogelijke bijwerkingen, verwachte en niet-verwachte Voldoende lang (behalve acute bijwerkingen)

Verkorte Conners’

Aberrant Behaviour Checklist Factoren Prikkelbaarheid – agitatie Lethargie – sociale isolatie Stereotypieën Hyperactiviteit – opstandig gedrag Bizar taalgebruik

Nachtkalender

Vragenlijsten: valkuilen Te letterlijk of te situatiegebonden opvatten van items. Bv. Kan geen minuut stilzitten Onhandig (bv. morst aan tafel) Discrepantie tussen vragenlijsten ouders / groepsleiding

Effect in de leefgroep Stan en Dieter: Gefocust en geconcentreerd in werksessies Minder afgeleid en overprikkeld door materiaal en omgeving Resultaten van ergo en kleuterwerk: nauwkeuriger en zorgvuldiger werken Meer doordachte handelingen i.p.v. impulsiviteit, meer leerbaar Betere afstemming op volwassenen (Stan) of groepsgenoten (Dieter)

Effect in de leefgroep Dimitri: Destructief en agressief gedrag verminderde snel en doofde uit Flexibeler voor veranderingen en aanpassingen in dagstructuur Sporadische woede- en huilbuien

Effect in de leefgroep Algemeen: ruimte voor nieuwe leerprocessen (Ortho)pedagogische behandelingen en aanpassingen mogelijk: auti-specifieke aanpak meer kans op slagen Relatie met het kind positief geëvolueerd

Conclusies Geen medicatie die autisme geneest Wel voor symptomen die ontwikkeling en behandeling tegenhouden Groepsleiding & ouders zijn meestal best geplaatst om dit te detecteren Doelsymptomen duidelijk definiëren Geen evidence base voor gebruik van psychofarmaca bij kleuters met autisme -> consensus of eigen ervaring -> proefbehandeling

Conclusies (2) Proefbehandeling: werking bijwerkingen Evalueren van proefbehandeling is geen gemakkelijke opdracht voor groepsleiding / ouders Medicatie heeft vaak effect op interacties in hele groep Medicatie alleen is niet voldoende