Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Regionale samenwerking detailhandelsbeleid Achterhoek
Conclaaf CD&V 31/08/ /08/2013.  Wat is het nut van de markt? de markt als ontmoetingsplaats – mensen aantrekken Eerst de looks! Dan zal de economische.
Duurzame energie voor corporaties “Groen voor de prijs van grijs” Jan-Willem Jehee / / 06 –
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
offshore-outsourcing (import)
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
solidariteit en moreel wangedrag
20-03 Indelingen kosten.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
BOBB (Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars) IJsselstein, 22 september 2008.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Omvang van de ambachtseconomie
Hengelo loopt leeg!.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Karel Van Eetvelt SEPA Een bedreiging voor de KMO’s?
voor de zomervakantie tot
Fun of functie in Haarlem?
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Hoe komen producten tot stand?
Kwaliteit van leven in Limburg
Het proces van resultaatafspraken maken
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Bouw en kredietcrisis Kredietcrisis gevolgen voor de Bouw & Infra sector Robert ter Hoek - Bouwend Nederland Arnhem, 11 maart 2009.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Ouderen/Senioren en internet (ICT)
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Overheidsinterventie 1
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Is een initiatief van Virtuele kansen in de reisbranche: van ondernemen tot arbeidsmarkt Op weg naar excellente commerciële dienstverlening.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Entertainmentbusiness.nl. Ticketscript integreert Facebook connect Ticketscript: Europees marktleider in online, mobile en social ticketing oplossingen.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Detailhandel in Zaanstad
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Trends in Cloud Computing
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Alkmaar, 18 november 2013 Drs. F.S. de Miranda MRICS RT RMT Presentatie Eigenarenvereniging Vastgoed Alkmaar.
Welkom Participantenvergadering 9 mei en 23 mei 2012.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Presentatie ZZP-Club Huizen 13 maart 2015 Rabobank Noord Gooiland.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Kan een werelddeel krimpen?
Trends in retail, de cijfers. Locatus Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Hoofdstuk 6 Productie.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Onderzoek, resultaten en vervolg. Wat? instrument ontwikkeld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) de mate waarin verschillende.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Zonder goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen veel minder winkelomzet drs. Hans P. van Tellingen directeur/eigenaar Strabo bv
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Kennisnetwerk Detailhandel
Transcript van de presentatie:

Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie over alle winkels en consumentgerichte, dienstverlenende bedrijven. AmsterdamBrusselBarcelona

Veldwerk •Veldmedewerkers in vaste dienst •Dagelijks onderweg •Auto/fiets •Laserapparatuur •Handhelds •Winkelgebieden minimaal 1x per jaar •Verzamelde gegevens, zoals (winkel)naam, wvo, branche en passanten worden geregistreerd

Toekomst van de detailhandel

Bedreigingen • Internet • Vergrijzing (consumenten EN ondernemers) • Bevolkingskrimp • Crisis

Doemscenario’s Cor Molenaar: “Een op de drie winkels zal binnen vier jaar verdwijnen” Frank Quix: “Nederland heeft winkels teveel”

Meten= Weten Gissen = Missen

• Totale omzet Detailhandel in € 83 miljard (Bron HBD) • Omzet via Internet: > € 9 mld (Bron: Thuiswinkel Markt Monitor ) • Grote posten hierin zijn reizen (3,7 mld), verzekeringen (0,8 mld) en telefoonabonnementen (0,5 mld), allemaal GEEN detailhandel • Omzet detailhandel via internet € 4,1 miljard (Bron: Thuiswinkel Markt Monitor ) • Omzet detailhandel via internet t.o.v. totaal 4,9% Internet verkopen

Bevolkingskrimp en vergrijzing

Gevolgen in 2025 Groep Bevolkingsaf- / toename Bestedingsafname vergrijzing Kannibalisatie InternetTotaal Toe- / Afname winkels 11-Dagelijks5,0%-1,6%-2,2%1,2% Mode & Luxe5,0%-3,0%-6,7%-4,7% Vrije Tijd5,0%-3,4%-9,3%-7,7% In/Om Huis5,0%-2,5%-2,7%-0,2% Detailh Overig5,0%1,5%-8,6%-2,1%-118 Totaal

Is er dan GEEN probleem????

Krimp Leegstand Leegstand is een regionaal probleem

Leegstand is een sectoraal probleem

Leegstand is een lokaal probleem

En Leiden dan??????????

Leiden, leegstand

Conclusies • Op landelijk niveau gaat het minder slecht dan velen ons willen doen geloven • De winkelsector is dynamisch, nieuwe initiatieven door lagere huren en goede condities • Door lagere vastgoedwaarderingen, snellere ombouw naar andere functie

Vragen