Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de Dosh-klas
Advertisements

Voorlichting over de taalontwikkeling
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Bruggen bouwen tussen school en thuis
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Lesgeven en begeleiden
Vergoedingsregeling dyslexie
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communiceren met Marloes
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderinformatieavond groep 0/1
voor familie en vrienden van
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Spreekbeurt in groep 4.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Logopedie op de Vuurtoren
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Transcript van de presentatie:

Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder Logopedist De Praatmaat Groep

Onderwerpen presentatie Wat is logopedie Taalontwikkeling van 0-6 jarigen Filmpje Stimuleren van de taalontwikkeling Voorwaarden om tot lezen te komen Werkwijze aanmelding logopedie Ruimte voor vragen

Eet- en drinkproblemen Communicatie Van baby tot oudere Wat is logopedie Stoornisgebieden Spraak Taal Adem en stem Gehoor Eet- en drinkproblemen Communicatie Van baby tot oudere

Waarom extra aandacht voor taal? Eén op de vijf kleuters heeft een grote taalachterstand. Twee op de vijf kinderen tussen 0-6 jaar heeft een zwakke taalontwikkeling. Taalachterstand betekent onderwijsachterstand. Een eenmaal opgelopen achterstand haal je moeilijk in.

Taalontwikkeling 0-6 jaar Wat een kind écht moet kunnen op een bepaalde leeftijd!

Leeftijd G-MS (gereviseerde minimum spreeknormen) 12-18 maanden Begrijpt opdrachtjes met twee woorden. Kan één of meer lichaamsdelen aanwijzen Veel en gevarieerd brabbelen met af en toe een herkenbaar woord 18-24 maanden 5-10 woordjes 2-2½ jaar Begrijpt zinnetjes met drie woorden Tweewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig 2½-3 jaar Driewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig

Leeftijd G-MS (gereviseerde minimum spreeknormen) 3-3½ jaar Drie tot vijf woorduitingen Ongeveer de helft is verstaanbaar 3½-4 jaar Vertelt spontaan wel eens een verhaaltje 50-75% verstaanbaar 4-5½ jaar Kan een verhaaltje navertellen aan de hand van plaatjes Enkelvoudige zinnen;problemen met meervoudsvormen en vervoegingen. 75-90% is verstaanbaar > 5½ jaar Goed gevormde, ook samengestelde zinnen Goed verstaanbaar

Filmpje Jaimy linn 5;8 jaar Op welke manieren probeert de moeder in het filmpje de taal te stimuleren van haar dochter? Wat zou deze moeder nog meer/anders kunnen doen?

Meer informatie: www.kindentaal.nl taalontwikkeling Kinderen leren praten door taal te horen en na te doen, door wat ze horen te herhalen, te praten tijdens activiteiten, te luisteren naar anderen maar vooral als ze iets leuk vinden; plezier staat voorop! Meer informatie: www.kindentaal.nl

Praten over wat je ziet en hoort Verbazing uitspreken Taal aanbieden Praten over wat je ziet en hoort Verbazing uitspreken Herhalen van wat je zelf hebt gezegd Tempo vertragen Aanpassen van taal aan het niveau van je kind Overdrijven van mimiek Praten buiten hier en nu

Overnemen en goed terug geven Volgen Modelleren Expanderen Commentaar geven op wat het kind zegt Verbreden van het gesprek Accentueren van het goede Vertalen van wat het kind zegt naar volwassen niveau Belonen

Samenvatten van wat uw kind zegt Om de beurt praten en luisteren Vragen stellen Oogcontact zoeken Bemoedigen Samenvatten van wat uw kind zegt Om de beurt praten en luisteren Laten merken dat je het hebt begrepen Herhalen wat je wel begrepen hebt Iets totaal verkeerds terugzeggen zodat uw kind extra wordt aangespoord om het goed te zeggen

Verwijzen naar eigenschappen Kijken en vergelijken Samen bekijken van boeken/televisie en hier over praten Uitleggen Voorspellen aan de hand van wat je ziet Met beweging en gebaar voordoen hoe het gaat

Voorlezen is van groot belang. Lees prentenboeken meerdere keren voor. Kies samen boeken uit, bijvoorbeeld in de bibliotheek. Verwijs naar bekende situaties bij nieuwe woorden.

Fonologisch Bewustzijn Onderdelen: Het kunnen nazeggen van een zin Het herkennen van afzonderlijke woorden in een gesproken zin. Het bewustzijn dat sommige woorden op elkaar rijmen. De ontdekking dat woorden verdeeld kunnen worden in klankgroepen. Het kunnen horen dat een woord uit meerdere fonemen bestaat. Het kunnen verbinden van afzonderlijke fonemen tot een woord. Het manipuleren van fonemen (klanken weglaten of toevoegen of vervangen).

De logopedische behandeling De behandeling is individueel. De behandeling is een half uur per week waarbij wij ernaar streven dat er thuis minimaal 3 keer per week wordt geoefend. De ouders mogen aanwezig zijn tijdens de behandeling, maar dit hoeft niet. Indien de ouders niet aanwezig zijn, wordt er telefonisch of per mail regelmatig geëvalueerd. Het behandelplan wordt in overleg met ouders opgesteld.

De Praatmaat Groep heeft met alle zorgverzekeraars contracten. vergoeding De Praatmaat Groep heeft met alle zorgverzekeraars contracten. Logopedie wordt 100% vergoed door alle zorgverzekeraars. U kunt een verwijzing ophalen bij de huisarts.

Na aanmelding komt er een logopedisch onderzoek en intake. Aanmelding kan door het invullen van het aanmeldingsformulier, via de juffen/meesters/Ib-er of contact met de logopedist. Na aanmelding komt er een logopedisch onderzoek en intake. De behandeling kan starten. Er wordt na goedkeuring van ouders contact opgenomen met de leerkracht om zo de behandeling op thema’s en werkwijzes in de klas af te kunnen stemmen.

Ruimte voor vragen Zijn er nog vragen? U kunt voor vragen altijd telefonisch of per mail contact opnemen met ons. De Praatmaat Groep Logopedisch Centrum Zwolle Forelkolk 43 8017 PM Zwolle T 06-22808129 F 0578-690095 E info@depraatmaatgroep.nl W www.depraatmaatgroep.nl