De Huisartsopleiding in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Ouderavond V4 Informatie over OSB (oriëntatie op studie &beroep)
Ouderavond V5 Informatie over OSB. Decaan coach coach stimuleren stimuleren samen samen.
Ouderavond V5 Informatie over OSB. Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V5: oriëntatie/verdieping.
Welkom ouders van H5 Een (on)zekere toekomst?. Wat komt er ter sprake? Keuzemogelijkheden na havo Nieuwe ontwikkelingen? Door de bomen het bos….. Aandachtspunten.
opleiding : Onderwijs Assistent
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Doorlopende leerlijnen
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
Van studiehuis naar studentenhuis Mondial College 2014
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Welkom bij Maastricht University.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Naam workshopbegeleider
Ouderavond V5 Informatie over OSB. Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V5: oriëntatie/verdieping.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Studieloopbaanbegeleiding
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
LOB HAVO 5 Schooljaar
Bachelor Medische Hulpverlening
LOB 6 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode LOB=Loopbaanoriëntatie en begeleiding Digitaal systeem Portfolio opbouw Bezoeken open.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Ouderavond havo 3 Donderdag 3 maart AGENDA Profielen Doorstroming hbo /vwo Planning.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
LOB 5 HAVO Schooljaar
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
LOB 5 HAVO Schooljaar
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Correspondentie: Petra Habets,
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Transcript van de presentatie:

De Huisartsopleiding in Nederland

Landelijke scholing voor aios Aiosenquête Curriculum opleiders Overzicht Geneeskunde Huisartsopleiding Curriculum aios Landelijke scholing voor aios Aiosenquête Curriculum opleiders Landelijke scholing voor opleiders Structuur Netwerk

Opleiding tot basisarts Duur: 6 jr. (Ba/Ma structuur) Geneeskunde Opleiding tot basisarts Duur: 6 jr. (Ba/Ma structuur) Bachelor (3jr.): theorie Master (3jr.): praktijkstages en coschappen Competenties staan centraal Toelating: numerus fixus, loting en decentrale selectie Toelatingseisen: VWO profiel Natuur & gezondheid met natuurkunde óf Natuur & Techniek met biologie

Duur: 3 jr. fulltime, verlenging bij parttime Competentiegericht leren Huisartsopleiding Duur: 3 jr. fulltime, verlenging bij parttime Competentiegericht leren Opleiding start 2x per jr. Toelatingseisen: Solliciteren bij instituut naar keuze Erkend diploma basisarts Geldige BIG-registratie Vanaf 2012: 720 opleidingsplaatsen per jaar

Curriculum aios Jaar 1: leren en werken in de huisartspraktijk Centraal staan: medische kennis, vaardigheden en consultvoering Jaar 2: klinische stage in ziekenhuis (6mnd, vrijstelling mogelijk), verpleeghuis (3mnd) en GGZ-instelling (3mnd) Centraal staan: aanvullen kennis lacunes Jaar 3: leren en werken in de huisartspraktijk Centraal staan: continuiteit, co-morbiditeit en chronische ziekten + mogelijkheid tot differentiatie Terugkomdag: 1 x per week theorie op het instituut Centraal staan: cursorisch onderwijs, reflectie, intervisie

CanMeds model

Landelijke scholing voor aios Spoedeisende zorg Chronische ziekten

Aios zijn tevreden over de opleiders en de opleiding Aiosenquête Aios zijn tevreden over de opleiders en de opleiding Aandachtspunten voor opleiders: Organisatie Maatschappelijk handelen

Voldoen aan randvoorwaarden: min. vijf jaar werkzaam als huisarts Huisartsopleiders Hoe word je opleider? Voldoen aan randvoorwaarden: min. vijf jaar werkzaam als huisarts min. 50% werkzaam als huisarts in eigen praktijk bereid op didactisch gebied te leren voldoende tijd en ruimte voor opleiden Bekend met ontwikkelingen in de huisartsgeneeskunde minimaal één gediplomeerde assistente in dienst Goed geoutilleerde praktijk En verder

Sollicitatiegesprek bij instituut Visitatie door HVRC Huisartsopleiders Sollicitatiegesprek bij instituut Visitatie door HVRC Tweedaagse introductiecursus 8 dagen scholing per jaar Praktijkaccreditering Opleider krijgt: Onkostenvergoeding 20 accreditatiepunten

Curriculum Huisartsopleiders 8 instituten verzorgen al decennialang scholing voor opleiders Scholing is gebaseerd op: Competentieprofiel huisartsopleider Scholings- en toetsplan huisartsopleider (in ontwikkeling) Vier ervaringsniveaus: Aspirant opleider (oriëntatie/introductiecursus van ca. 2 dagen, opleider en instituut bepalen of ze met elkaar verder gaan) Beginnend opleider (2 aios) Gevorderd opleider (2 – 4 aios) Ervaren opleider (> 5 aios)

Curriculum Huisartsopleiders Opleiders van alle niveaus volgen scholing 8 scholingsdagen per jaar: 4 bijeenkomsten in parallelgroepen: bespreken voortgang individuele aios & afstemming tussen instituut en opleider 4 bijeenkomsten niveau gericht Voortgangsgesprekken

Chronische ziekten (in ontwikkeling) Landelijke scholing Didactische scholing Spoedeisende zorg Chronische ziekten (in ontwikkeling) Management en organisatie (in ontwikkeling) … afhankelijk van behoefte

Structuur Huisartsopleiding Nederland Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur Huisartsopleiding Nederland Hoofdenoverleg Bestuur LHOV Bestuurlijke Adviescommissie Onderwijs en Toetsing Bestuurlijke Adviescommissie Kwaliteit Huisartsopleiders Bestuurlijke Adviescommissie Krokus Werkgroep Beekbergen cursus Toetsing Onderwijs Werkgroep Kennis Werkgroep Vaardigheden DSH Startclass aios Werkgroep Toetsing Startclass opleiders Aios op de Hap Onderzoek van Onderwijs Competentieprofiel Werkgroep NijMaas: advisering over electronisch portfolio Werkgroep Automatisering: advisering ‘Hag-deel’ Hagport Werkgroep coördinatoren opleiders

Netwerk HVRC Opleider Werkveld CGS Instituut SBOH UMC VWS

www.huisartsopleiding.nl www.lhov.nl