Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Presentatie Procedure naar het VO
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Informatieavond.
<Naam spreker en school/ gemeente
Sharepoint als werk- en leeromgeving
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Continurooster ?.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Brede School Rotterdam
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Sociale media op school
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
3 december informatieavond over IKC Aadorp uur inloop met koffie uur start presentatie door NBS de Kei en PC de Rank. Ingrid en Julian
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
De gezonde school en genotmiddelen
Actieonderzoek instructietafel.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Project erfgoededucatie
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Presentatie Locatie Lemmer
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Basisschool Kronenburgh
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Freekids Kinderopvang
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s Aanleiding tot studiereis / brede school (Pieter Moens) Onderwijssysteem in Zweden (Hendri Last) Onderwijsconcept bezochte scholen (Dirk van Garderen) Identiteit (Leo van Lagen) Afsluiting & vervolg (Dick Both)

Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s videobestand

Aanleiding tot studiereis / brede school Waarom een studiereis? Waarom naar Zweden? Waarom de focus op brede school?

Nederlands overheidsbeleid: STOCKHOLM AKKOORD Nederlands overheidsbeleid: kind centraal Brede school, “Bedrijfsverzamelgebouw of moderne Leerplaats”??

Nieuw Beleid 0-4 jaar Nieuwe regelgeving BSO, overblijven Van buitenschoolse opvang naar dagarrangementen Toekomst: kansen / bedreigingen reformatorisch onderwijs !?

KINDEREN LEREN OVERAL EN ALTIJD Stockholm akkoord: KINDEREN LEREN OVERAL EN ALTIJD Doelstelling een doorlopende ontwikkelingslijn voor 0 – 13 jaar een opvang tussen 7.00 en 19.00 uur ontwikkelingsstimulering in de meest brede zin (de mogelijkheid om de leeftijdsgroep uit te breiden tot 16 jaar zal worden onderzocht)

Wat hebben we in Zweden gezien?

Onderwijssysteem in Zweden Zweedse kinderen zijn leerplichtig vanaf 7 jaar Peuterspeelzaal voor 1 – 5 jarigen ( 95 % ) participatie ouders Schakelklas voor 6 jarigen (combinatie spelen en leren) Basisschool voor 7 - 15 jaar (grundskola) Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het gymnasium. verzamelnaam voor alle vervolgopleidingen Alle leerlingen krijgen en gratis warme maaltijd aangeboden Grote drogers voor natte kleding

onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Speciaal onderwijs is gedeeltelijk geïntegreerd in reguliere onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Buitenschoolse opvang Voor 1 tot 5 jarigen is er kinderdagopvang (förskola) Moeders hebben 16 maanden zwangerschapsverlof Fritid (7 t / m 9 jaar) (scholen moeten dit aanbieden) Fritidsclub (vanaf 10 jaar) georganiseerd door gemeente of particuliere organisatie. Vaak wordt er maar tot 13.00 uur les gegeven.

Onderwijsconcept bezochte scholen Idee – doelstelling ‘Ons idee of doel is bij te dragen aan sterke kansen in het leven door middel van onderwijs en leren.’ Visie ‘Een sterke gemeenschap met verantwoordelijke bewuste burgers, die de juiste keuzes maken.’ Leidend Nationaal curriculum Persoonlijke doelen –individueel ontwikkelingsplan Vittra’s onderwijsmodel Doelen van Vittra Gemeentelijke doelstelling

Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Doelen van Vittra Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Kennisontwikkeling Bloom’s taxonomy Vittra’s onderwijsmodel Persoonlijke ontwikkeling Een levendige werkcultuur Een uitdagende leersituatie

Persoonlijke/individuele ontwikkeling Vier introductieweken – trainingskamp Ervaring en kennis - verleden Doelstelling – obstakels en kansen Motivatie – sterke en zwakke kanten Leren – manier van leren / studeren Training – werkhouding / omgaan met de ander / gebruik van het Vittraboek Vittraboek Doelstellingen per jaar Doelstellingen per week Planning per week Gesprek met de mentor ‘Huiswerk’ Contact me de ouders ‘Wanneer de tijd komt voor onze studenten om verder te gaan in het leven, zijn ze goed voorbereid op de uitdagingen die ze zullen ontmoeten.’

Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm Identiteit Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm

Identiteit Christelijk onderwijs niet vanzelfsprekend Bo Nyberg, vertegenwoordiger van Chr. Scholen in Nationale Onderwijsraad 60 scholen Anders Dunemyr: geen christelijke PABO

Identiteit Leopold Landström, schoolpastor Hoe krijgt de christelijke identiteit gestalte? dagopening met personeel in klas: godsdienstles een korte preek En verder? Opvattingen moeten neutraal worden aangeboden

Identiteit Anders Dunemyr Directeur christelijke Södermalmskyrkans KristnSkola Stockholm twaalfde plaats op ranglijst beste Zweedse scholen kwaliteitsbeoordeling door studenten sollicitatieprocedure

Identiteit enkele dia’s

Identiteit

Identiteit

Identiteit

Afsluiting: Identiteit zijn we werkelijk blij met onze scholen? politieke ontwikkelingen: straks nog subsidie? hoe laten we zien: christelijk onderwijs onmisbaar voor samenleving!! vraag van Bo Nyberg: ………………

Afsluiting & vervolg (Dick Both)

Vragen ?