Ondernemen in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Zorgcoöperaties Ontwikkelingen leiden tot initiatieven.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Ondernemen na je studie!
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Samen werken aan een gezonde regio!
Hoe risicobewust bent u?

Ondernemen(d) in het onderwijs
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Deel anders, mijn organisatie
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Visie & Strategie.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Het nut van Business Planning
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Transcript van de presentatie:

Ondernemen in de praktijk Symposium De wijk als werkterrein HAN 21 maart 2013 Rudie van den Berg Caransscoop Jaap Luchies MKBAdviseurs

Korte kennismaking Caransscoop Rudie van den Berg Adviseur eerste lijn MKB Adviseurs Jaap Luchies Adviseur strategie en management

Caransscoop? Stimuleren integratie en samenwerking binnen de eerstelijnszorg Maatschappelijke opdracht Geen belangenbehartiging Zelfstandige organisaties / stichting (RvT-model) Maatschappelijke onderneming: verantwoording naar RvT, zorgverzekeraars, VWS e.a.

MKB Adviseurs Overname en opvolging Praktijkvoering Financiering en subsidies Vastgoed Personeel en organisatie Franchise en samenwerking Ondernemen en rendement rendement in:

Programma 1. Wat is ondernemen 2. Welke rollen kun je daarin vervullen 3. Weet wat je zelf in huis hebt 4. Met wie werk je samen/zou je samen willen werken in je wijk 5. En hoe promoot ik dat in je wijk

Wat is ondernemen?

Wat is ondernemen? Keuzes maken Het zelfstandig en voor eigen risico creëren van een (nieuwe) match tussen vraag en aanbod (door productinnovatie of marktinnovatie) waarmee de ondernemer zijn beoogde (zakelijk) resultaat behaalt.

Ondernemersrollen De koopman (m/v) De vakman (m/v) De manager (m/v)

De koopman Voordelen: Extern gericht Let sterk op de markt/omgeving Wil steeds inspelen op (nieuwe) vraag van (nieuwe) patiënten/stakeholders Aandachtspunten: Minder aandacht voor interne zaken Denkt niet: wat kost het en wat brengt het?

De vakman Voordelen: Let op product Meer intern gericht Aandachtspunten: Minder aandacht voor externe zaken/marktontwikkelingen Maakt op termijn producten die de patiënt/stakeholder niet meer wil

De manager Voordelen: Goede interne focus Goede organisator Aandachtspunten: Minder aandacht voor externe zaken Kan minder “creëren”

Wie bent u? Koopman Manager Vakman

Wat heb je te bieden? Weet je wel wat je zelf te bieden hebt: wat is je product en wat is je markt? Weet je waarom je mogelijk een aantrekkelijke samenwerkingpartner bent? Ken je je eigen praktijk wel?

Product-marktcombinaties Product-marktcombinatie (=PMC) PMC = specifieke dienst voor een specifieke groep klanten Welke dienst lever je welke patiënten/klanten? Is deze dienst winstgevend? Moet dat?

Eigen product-marktcombinaties invullen Hulpmiddelen Wat doe ik voor wie? - wie zijn mijn klanten? - wie betalen mij voor mijn diensten? - welke diensten bied ik aan? Oefening praktijk PMC invullen

Uw eigen productmarktcombinatie Markt Product

Met wie werk je (samen) in de wijk En zijn dat ook de mensen waar je mee samen wíl/kán werken Welke stakeholders (=belanghebbenden) beïnvloeden mij? Met wie heb je te maken en Waarom zouden je daar tijd aan besteden?

Ondernemer/praktijkhouder Stakeholderanalyse Patiënten Concurrenten Opleiding Verzekeraars VWS Specialisten Ondernemer/praktijkhouder Wonen/welzijn Thuiszorg Huisartsen

Stakeholderanalyse… Stakeholder Invloed (++/+/0/-/--) Coalitie (met wie?) Belang (wat?) Toelichting Patiënt Specialist Therapeut Huisarts Collega/ concurrent

En dan nu Je weet wat je rol is Je weet wat je product is Je weet met wie je zou willen samenwerken in de buurt Je weet wie je belanghebbenden zijn En dan nu? Hoe ‘zet ik dat in de markt’

Karin Romme Calimeromarketing 2.0

Calimeromarketing: 10 spelregels Stel jezelf vragen en durf te kiezen Bouw structureel aan een krachtig netwerk Ga actief jouw boodschap verkondigen Gebruik de pers/social media voor jouw praktijk Zorg voor goede ondersteunende middelen Leid actieve zoekers naar jouw praktijk Geef bestaande klanten voorrang Werf nieuwe klanten op persoonlijke wijze Wees trots op jouw status van kleine ondernemer Plan, balanceer, evalueer en floreer

Discussie?