SSL-studiedagen 24 - 25 februari 2011 Zijn er succesvolle richtingen in het S.O., en andere? Een antwoord vanuit de aanvankelijke postsecundaire loopbaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Op stap naar secundair onderwijs
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Het secundair onderwijs
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Waar gaat het nou toch om?!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Transcript van de presentatie:

SSL-studiedagen februari 2011 Zijn er succesvolle richtingen in het S.O., en andere? Een antwoord vanuit de aanvankelijke postsecundaire loopbaan. Jan Van Damme

- Probleemstelling en aanpak - Feitelijke keuze - Succes op korte termijn - Succes op lange termijn - Besluit

Probleemstelling en aanpak 1.Tegen achtergrond van hervorming S.O., lijkt ons de vraag of er (minder) succesvolle richtingen zijn, relevant. 2.Veelheid van mogelijke criteria i.c. succes in eerste jaren na S.O. 3.Analyses op (oudere) LOSO-databank.

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. 1.Procentuele verdeling ASOTSO/KSOBSOTotaal Gaan werken 2,3 21,7 29,6 15,6 Universiteit 46,8 3,9 0 20,9 HO 2 cycli 15,1 8,3 0,1 9 HO 1 cyclus 34,6 57,7 0,1 32,6 And.opl. 1,1 8,7 70,3 22,0 Totaal100

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. 2.Verklaring van feitelijke keuze na ASO en TSO Samenvattend overzicht van de verklaring van de feitelijke keuze (ASO & TSO)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. Samenvattend overzicht van de verklaring van voorlopige keuze en het advies (ASO & TSO)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. 3.Enkele exemplaren van details a.vanuit ASO -2,1% rechtstreeks naar arbeidsmarkt, vooral vanuit menswetenschappen (humane wetensch.) en economie-moderne talen -44,9% naar universiteit (van 85,6% uit Grieks tot ongev. 20% uit economie-moderne talen en menswetenschappen) -14,3% naar HO 2 cycli (van 22,5% uit moderne talen-wiskunde en van wetenschappen- wiskunde tot 5,09% uit Grieks) -35,6% naar HO 1 cyclus (van 60% uit economie-moderne talen en menswetenschappen tot 5,9% uit Grieks)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. b.vanuit TSO -20,5% naar arbeidsmarkt (van meer dan 50% uit hout, auto-, fijn-mechanische en mechanische vormgevingstechnieken tot minder dan 15% uit beeldende kunst, techniek-wetenschappen, handel, industriële wetenschappen, sociale en technische wetenschappen en sport) -10% andere opleiding, vooral 7 e jaar (van 35% uit schoonheidsverzorging tot minder dan 20% uit techniek- wetensch. en industr. wetensch.) -2,7% naar universiteit (van meer dan 10% uit … en minder dan 1% uit …) -7,5% naar HO 2 cycli (van 55,3% uit industr. wetensch. tot 1,1% uit electrotechnieken) -57,7% naar HO 1 cyclus (van 75% uit handel, boekhouden-informatica, informatica en soc. & techn. wetensch. tot ± 10% uit schoonheidsverzorging)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. c.vanuit BSO -71,3% naar zevende jaar (van 85,9% in kantoor tot 51,2% in centrale verw. & sanit. inst.) -27,1% naar arbeidsmarkt (voor sommige richtingen meer dan 40%, voor andere minder dan 20%)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. 4.Welk % naar H.O. als geheel? -94,6% uit ASO (variërend tss. richtingen van 91,1% tot 99,2%) -67,9% uit TSO/KSO (variërend tss. richtingen van 96,9% voor industr. wetensch. tot 13% voor fijnmechanische technieken) -13,2% uit zevende jaar BSO (van 22,8% uit handel tot 4,9% uit voeding)

Feitelijke keuze na 6 e leerjaar S.O. 5.En wat wordt gekozen binnen het H.O.? -vanuit ASO soms sterk geconcentreerde keuzes, b.v. vanuit economie, veelal naar verwante richting maar ook b.v. vanuit Grieks, 24% naar rechten, soms sterk gespreide keuzes, o.m. vanuit moderne talen-wetenschappen en moderne talen- wiskunde -vanuit TSO meestal eerder naar verwante opleiding, maar toch opvallende diversiteit bij ‘zachte sectoren’ maar ook bij techniek-wetenschappen -vanuit zevende jaar BSO zijn de sterkste stromen •van handel naar handel •van personenzorg naar kleuteronderwijs

Succes op korte termijn a.Welk criterium? -voor wie naar H.O. gaat: slagen in eerste jaar -voor wie naar arbeidsmarkt gaat: werk vinden voor november (na einde S.O. in juni) b.Na ASO: 52,8% TSO/KSO: 41,0% BSO: 77,1% Indien naar arbeidsmarkt: -ASO: 38,9% -TSO/KSO: 58,0% -BSO: 47,1% Indien naar H.O.: -ASO: 53,1% -TSO/KSO: 31,0% -BSO: / Succes in 7 e jaar: -na TSO/KSO: 86,0% -na BSO: 88,5%

Succes op korte termijn c.Enige detaillering 1.Na ASO a.In H.O.: meest succes voor Grieks (65,2%) Latijn-wiskunde (63,3%) minst succes voor sportwetenschappen (26,8%) menswetenschappen (41,6%) •Universiteit: -meest succes: idem -minst succes: economie-moderne talen (22,1%) •HO 2 cycli: geen opvallende vaststellingen •HO 1 cyclus: -meest succes: Latijn-moderne talen (75,0%) economie-wiskunde (69,3%) b.Op arbeidsmarkt: -

Succes op korte termijn c.Synthese: van meest naar minst succesvol: Grieks65,2% Latijn-wisk.63,1% Wetensch.-wisk.58,9% Economie-wiskunde55,7% Moderne t.-wisk.55,0% TOTAAL52,8% Latijn-mod.talen52,6% Latijn-wetensch.51,9% Moderne t.-wetensch.51,7% Economie-mod.talen47,9% Menswetensch.41,0% Sport-wetensch.27,4%

Succes op korte termijn 2.Na TSO a.In H.O.: meest succesvol:kleding (40%) mechanica-electriciteit (39%) minst succesvol: auto (18%) toerisme (14%) •Universiteit: in totaal 13% succesvol •HO 2 cycli: in totaal: 32% (meest succesvol: chemie: 45%) •HO 1 cyclus: in totaal: 32% succesvol meest succesvol: kleding (42%) mechanica-electr. (41%) minst succesvol: auto (20%) toerisme (15%) •7 e leerjaar: 86,4% succesvol

Succes op korte termijn b.Op arbeidsmarkt: 58% succesvol •meest succesvol:voeding (85%) mechanica-electriciteit (73%) •minst succesvol: handel (40%) sport (36%)

Succes op korte termijn c.Synthese: van meest naar minst succesvol (per studiegebied) Auto 55,9% Hout 55,8% Voeding 52,9% Mechanica-electriciteit 50,1% Kleding 40,0% Beeldende kunsten 38,2% Lichaamsverzorging 37,5% TOTAAL 37,2% Chemie 37,0% Personenzorg 33,3% Handel 30,0% Sport 24,5% Toerisme 22,8%

Succes op korte termijn 3.Na BSO a.7e leerjaar: in totaal 88,5% succesvol meest succesvol:personenzorg (92%) minst succesvol:grafische technieken (80%) b.arbeidsmarkt: in totaal 47,6% succesvol meest succesvol:koeling en warmte (73%) bouw (71%) minst succesvol:decoratietechnieken (36%) kleding (19%)

Succes op korte termijn c.Synthese: van meest naar minst succesvol (per studiegebied) Voeding 84,0% Koeling en warmte 82,0% Handel 81,4% Grafische technieken 81,3% Mechanica-electriciteit 79,9% Hout 77,7% TOTAAL 77,1% Bouw 77,1% Decoratieve technieken 77,0% Auto 76,4% Personenzorg 74,7% Lichaamsverzorging 72,8% Kleding 49,7%

Succes op lange termijn a.Welk criterium? -voor wie naar H.O. gaat: drie opéénvolgende jaren in dezelfde studierichting slagen -voor wie naar arbeidsmarkt gaat: in derde jaar na afstuderen ononderbroken werken (voltijds of deeltijds) b.NaASO:45,3% TSO/KSO:37,9% BSO:56,5% Indien naar arbeidsmarkt: - ASO: 56,8% - TSO/KSO:67,1% - BSO:61,9% Indien naar H.O.: - ASO: 45,0% - TSO/KSO:27,5% - BSO:7,3% (zelfde rangorde in grote onderdelen van H.O.) Bij succes in 7 e jaar: - na TSO/KSO: 72,2% - na BSO: 53,9%

Succes op lange termijn c.Enige detaillering 1.Na ASO a.In H.O.:meest succes voorGrieks (56,5%) Latijn-wiskunde (56,2%) minst succes voor menswetenschappen (33,2%) sportwetenschappen (22,6%) •Universiteit:meest succes: idem minst succes: economie-moderne talen (16,6%) menswetenschappen (15,3%) •HO 2 cycli:meest succes: Latijn-wiskunde (61,9%) Grieks (54,5%) minst succes:sportwetenschappen (14,3 %) menswetenschappen (10,9%) •HO 1 cyclus: meest succes: Latijn-wetenschappen (65,9%) wetenschappen-wiskunde (62,6%) minst succes:Grieks (38%) (N=13) sportwetenschappen (25,0%) b.Op arbeidsmarkt: -

Succes op lange termijn c.Synthese: van meest naar minst succesvol Grieks56,6% Latijn-wiskunde56,2% Wetenschappen - wiskunde50,9% Moderne talen - wiskunde 47,2% Latijn – moderne talen45,4% Economie – wiskunde45,4% TOTAAL45,3% Latijn – wetenschappen43,5% Economie – moderne talen43,2% Moderne talen – wetenschappen41,9% Menswetenschappen33,2% Sportwetenschappen22,6%

Succes op lange termijn 2.Na TSO I.Na zesde leerjaar a.In H.O.: in totale groep: 27,6% succesvol meest succesvol:mechanica-electriciteit (36,5%) voeding (32,3%) minst succesvol: toerisme (10,6%) hout (7,7%) •Universiteit: 12,1% •HO 2 cycli: 25,0% •HO 1 cyclus: 28,7% b. op arbeidsmarkt: in totale groep: 67,4% succesvol meest succesvol:mechanica – electriciteit (80,2%) auto (76,9%) minst succesvol:personenzorg (49%) sport (28,6 %)

Succes op lange termijn II. Na zevende leerjaar (slechts 2 jaar slagen in H.O. vereist) a.In H.O.: in totale groep: 20,0% succesvol •Universiteit: - •HO 2 cycli: - •HO 1 cyclus: 18,8% b. op arbeidsmarkt: (tweede jaar ononderbroken aan het werk) in totale groep: 66,7% succesvol

Succes op lange termijn III. Synthese: van meest succesvol naar minst succesvol na zesde leerjaarna zevende leerjaar Auto57,0%Mechanica - electriciteit62,8% Lichaamsverzorging56,3%Lichaamsverzorging60,9% Hout53,5%TOTAAL57,2% Mechanica - electriciteit50,7%Handel47,2% Kleding45,7%Toerisme40,9% Voeding43,1% TOTAAL35,6% Beeldende kunsten32,7% Chemie31,2% Handel29,6% Personenzorg29,6% Toerisme25,2% Sport19,1%

Succes op lange termijn 3.Na BSO I. Zesde leerjaar Op arbeidsmarkt: 63,4% succesvol meest succesvol:koeling en warmte (81,8%) hout (78,3%) minst succesvol:handel (53,7%) decoratieve technieken (52,0%) II. Zevende leerjaar a.H.O.: in totaal is 7,3% succesvol • universiteit: 0% succesvol (N=5) • HO 2 cycli: 12,5% succesvol • HO 1 cyclus: 7,0% succesvol b.Op arbeidsmarkt: 61,0% succesvol

Succes op lange termijn III. Synthese: van meest succesvol naar minst succesvol na zesde leerjaarna zevende leerjaar Koeling en warmte81,8%Mechanica - electriciteit59,6% Hout78,3%TOTAAL53,9% Bouw73,5%Overige (onvolledig)53,2% Mechanica - electriciteit 73,0%Personenzorg51,3% Voeding64,5%Handel43,5% TOTAAL63,4% Lichaamsverzorging59,3% Kleding58,9% Bouw58,3% Personenzorg54,4% Handel53,7% Decoratieve technieken52,0%

Slotbeschouwing 1.Best rekening houden met instroom van richtingen: zie bijdrage Kim Bellens (succes in H.O.) 2.Best actualiseren: zie bijdrage Diane Smedts (succes in H.O.) 3.Waarom zijn dergelijke gegevens geen voorwerp van discussie als het gaat over de hervorming van het secundair onderwijs? 4.Spelen zo’n gegevens een voldoende grote rol in studie- en beroepskeuze? En in de begeleiding daarvan?