STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Kiezen na de tweede graad
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
SSL-studiedagen februari 2011 Zijn er succesvolle richtingen in het S.O., en andere? Een antwoord vanuit de aanvankelijke postsecundaire loopbaan.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
DE EERSTE GRAAD VOORAF: CONTOUREN Leerling aanbod van de school Gelijkheid gelijkwaardigheid Differentiatie klassamenstelling Algemene vorming.
Gino Van der Veken Klas : 7TIC Schooljaar: 2007 – 2008
Structuur secundair onderwijs
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
Wetenschappen 2e en 3e graad
Het secundair onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Projectavond 24 januari ste leerjaar A/ basisopties 2 de leerjaar 1 ste leerjaar B /Beroepsvoorbe- reidend leerjaar 1 ste graad.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Naar het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Totaal aantal leerlingen Aantal leerlingen per afdeling.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
Logistiek Manager Door: Floris Fürstenberg.
Welkom in L6 David Dumonceau.
STEM & IW/STEM
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Op stap naar het secundair onderwijs
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
SCHOOLVERLATERS
Moderne Wetenschappen - Latijnse
De WEtenscHappelijke revolutie
Op stap naar het secundair onderwijs
Welkom! structuur van onze school
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
Spoken in je les Spoken Word Sessie cf PeterSpreekt.nl.
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK

INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm binnen het domein Wetenschappen en techniek + voorbeelden •Slotbeschouwingen

STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER

HET STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK •Onderzoekende en probleemoplossende technische houding •Wetenschappen en techniek: twee- eenheid •Modern mensbeeld •Hedendaagse uitdagingen •Wetenschappelijke methodiek •Technisch proces

ANALYSE STUDIERICHTINGEN •Beschrijving + analyse: toekomstso.vvkso.be •De meeste studierichtingen •Enkele voorbeelden –Wetenschappen-wiskunde –Industriële wetenschappen –Techniek-wetenschappen –Bouw- en houtkunde –Mechanische vormgevingstechnieken –Vrachtwagenchauffeur

WETENSCHAPPEN-WISKUNDE

WETENSCHAPPEN-WISKUNDE

WETENSCHAPPEN-WISKUNDE

WETENSCHAPPEN-WISKUNDE

TECHNIEK-WETENSCHAPPEN

TECHNIEK-WETENSCHAPPEN

TECHNIEK-WETENSCHAPPEN

INDUSTRIËLE WETENSCHAPPEN

BOUW- EN HOUTKUNDE

MECHANISCHE VORMGEVINGSTECHNIEKEN

VRACHTWAGENCHAUFFEUR

VRACHTWAGENCHAUFFEUR

STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER

HET CONTINUÜM BINNEN HET DOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK

VOORBEELDEN OP HET CONTINUÜM

SLOTBESCHOUWINGEN •Studiedomein –Als transparant kader •Leerlingenprofielen –Continuüm als ordeningskader en kijkwijzer •Overlappende studierichtingen •Richtingen die leiden tot eenzelfde kwalificatie •Hiaten •Studiedomeinoverschrijdende studierichtingen –bijv. Latijn-wiskunde •Brede studierichtingen in de tweede graad –Algemene vorming –Brede(re) contexten