Iedere school is anders …. wel een school! Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
Advertisements

MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De historie & de toekomst
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Vooraf: niet doemdenken!
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Bestuurlijke relevantie
Peter Strawson.
College 5 Ethiek en business.
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg.
Japan 5 Onderwijs © L. Zwartjes. Gebruiksovereenkomst Al het materiaal op deze PowerPointvoorstelling mag gebruikt worden voor eigen gebruik, voor zover.
Integreren van onderzoek in onderwijs
(godsdienst)sociologie
Traditionele Belgische breuklijnen
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
§1 Nederland verzuilt.
1.
MVO en public relations
Preventie effectiever maken
De Regionale Educatieve Agenda
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Stad en Regio beter bereikbaar  Vrij-Baan  RWS, Provincie en Gemeente samen  Veel geld: investering circa € 750 miljoen  Ongeveer 40 projecten  10.
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Informatieavond andere (school)tijden
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Ethiek.
Veerkracht Perspectieven voor de architectenbranche.
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
7.1: Van de wieg tot het graf
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
Vandaag Kennismaking en do’s en dont’s Korte terugblik vorige week
Op weg naar een eerlijker bestuur
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Moedig Onderwijsbestuur Kim Putters, directeur SCP Lezing t.b.v. de dag van het onderwijsbestuur Utrecht, 8 juni 2015.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Verzorgingsstaat Arbeid & maatschappij
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
5 november Presentatie Renovatie gemeentehuis Gemeente Sluis te Oostburg
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Culturele diversiteit
Dilemma’s.
Samen ‘neen’ zeggen tegen armoede
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Bureaucratisch management
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Iedere school is anders …

wel een school!

Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?

Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn? Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

•Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

•Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal - Prestatiedruk en hoge verwachtingen op school zijn samen een privilege - Scholen moeten eerlijk verantwoording afleggen over hun maatschappelijke functies Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Vooraf Elke school was altijd al anders: oude onderwijstradities van diversiteit en PR

De 6e klas met meester Manuel en kweekjuffrouw Hakkert, Van de Waalschool Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Jan Ligthartschool Delfzijl Het schoolgebouw is ontworpen door architectenbureau Bulder uit Groningen in samenwerking met de gemeente-architect de heer Dijkstra. De bouw werd uitgevoerd onder dagelijks toezicht van de heer J. Ruiter, opzichter/tekenaar, van de dienst gemeentewerken Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie De groeiende tweedeling: onderwijs anno 2006 Armoede, demografie, mondialisering Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen - Groeiende segregatie en de school als kameleon School-PR en ‘unique selling points’ randcondities die de vrije keuze determineren

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt?

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt? - Hoe gelijk zijn ongelijke scholen eigenlijk? professionaliteit als alternatief voor vrije zelfbepaling

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie

Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie