Iedere school is anders …
wel een school!
Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?
Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn? Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
•Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
•Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal - Prestatiedruk en hoge verwachtingen op school zijn samen een privilege - Scholen moeten eerlijk verantwoording afleggen over hun maatschappelijke functies Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Vooraf Elke school was altijd al anders: oude onderwijstradities van diversiteit en PR
De 6e klas met meester Manuel en kweekjuffrouw Hakkert, Van de Waalschool Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Jan Ligthartschool Delfzijl Het schoolgebouw is ontworpen door architectenbureau Bulder uit Groningen in samenwerking met de gemeente-architect de heer Dijkstra. De bouw werd uitgevoerd onder dagelijks toezicht van de heer J. Ruiter, opzichter/tekenaar, van de dienst gemeentewerken Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie De groeiende tweedeling: onderwijs anno 2006 Armoede, demografie, mondialisering Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen - Groeiende segregatie en de school als kameleon School-PR en ‘unique selling points’ randcondities die de vrije keuze determineren
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt?
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt? - Hoe gelijk zijn ongelijke scholen eigenlijk? professionaliteit als alternatief voor vrije zelfbepaling
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie
Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie