(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
door: Roderick Juffermans
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Hogere denkvaardigheden
Workshop creatief brainstormen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Les 3 – Zullen we delen?.
Burgerinitiatieven.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
harde feiten: schelpen in de klas
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Thema Roos van Leary in de klas
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Psychomotorische taxonomie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Vragen, wat voor vragen?.
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Product van TU Delft, SEC
Gesprekstechnieken Les 1.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Communiceren met knipperen
ADL Les 1.
Je kunt het lesritme hieronder zo gebruiken, of de symbolen selecteren en er een nieuwe ontwerpcyclus mee maken. Een die goed past bij jouw ontwerp. Als.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
Product van TU Delft, SEC
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens Edith Louman, iPabo Wim de Haan, St Wulfram Wendy Steltenpool, Bonifatius

Opzet Werken in het ontwikkelteam Meeraanbod voor (hoog)begaafden 2 voorbeelden Zelf aan de slag per bouw Afsluiting

Ontwikkelteam SKO West-Friesland Raamwerk Protocol Hoogbegaafdheid   Werkgroep Talentcoördinatoren

(Hoog)begaafden en W&T Brede of juist specifieke interesse Goed leggen van (causale) verbanden Gemakkelijk kunnen analyseren van problemen Creatief, gemakkelijk kunnen ontwikkelen van oplossingsmethoden (Bron: SLO, kenmerken van hoogbegaafden)

(Hoog)begaafden en W&T Inventarisatie gedaan, rond gevraagd: geen literatuur bekend over combinatie van (hoog)begaafden en W&T, geen ervaringen vastgelegd Wat steeds terug komt: taxonomie van Bloom Open vragen die de lessen uitdagender maken, die uitnodigen om creatief met kennis om te gaan Vanuit hersenonderzoek (frontale kwab) Gebruikte bronnen: Knappe koppen, Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen, Minka Dumont Toelichting op taxonomie (edith nog uitwerken) Koppeling met W&T: onderzoekscyclus, ontwerpcyclus Taxonomie van Bloom

Aanpassingen Uitbreiden met stappen van de onderzoekscyclus of de ontwerpcyclus Verkennen Voorspellen Een onderzoekje of open ontwerpopdracht toevoegen Vragen stellen die de kinderen uitdagen tot denken Voorspellen, verklaren, oplossingen bedenken, evalueren Hoe kunnen we dit onderzoeken/ aanpakken? (proces) Zoveel mogelijk laten verwoorden en delen met elkaar Verdiepende kennis laten opzoeken

Morse en seinen De bestaande opdracht Eenvoudige toepassingsopdracht, gesloten De bestaande opdracht

Verkennen Verkennen (Wat ga je doen?) 1 De twee teams gaan ieder aan een kant van de aula zitten. Je probeert een boodschap over te brengen naar de andere kant. Je mag hierbij niet praten. Hoe pak je dit aan? 2 Vroeger hadden de mensen ook het probleem dat ze een boodschap wilden overbrengen, maar dat de afstand te groot was om dit pratend/roepend te doen. Bekijk het volgende filmpje op Beeldbank om te zien hoe de mensen dit oplosten: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20091223_morsecode01

Op afstand een bericht overbrengen Hoe kun je dat doen?

Verdieping Ontwerpen Verdiepen Ontwerp je eigen codetaal. Probeer symbolen in plaats van letters te gebruiken. Verdiepen Zou je andere manieren weten om boodschappen over te brengen, naast gebaren en het Morseschrift? Probeer hier wat informatie over te vinden. Dit is een open ontwerp-opdracht

Een zelfbedachte code Interessant: Kun je er nog meer over vertellen? Wat voor soort codes hadden de knd bedacht? Eenvoudig en moeilijker (abstracter)

Geschikt voor (hoog)begaafde leerlingen Verkennen: nieuwsgierig maken, vragen oproepen, creëren Aan de slag: toepassen Verdieping 1: informatie opzoeken: differentiatie in kennisniveau Verdieping 2: vervolg- ontwerponderzoek: code ontwerpen: creëren evalueren a.d.h.v. de eisen Onderstreept zijn de hogere denkvaardigheden

Techniekdoos 1.2 Wat blijft er hangen?

Ontdekplek magneten De techniekdoos 1.2 is uitgebreid door het op te splitsen in de volgende stappen: Verkennen Voorspellen Aan de slag – testen Verdieping

Met de hele klas experimenteren met magneten en andere voorwerpen. Verkennen Met de hele klas experimenteren met magneten en andere voorwerpen.

Voorspellen Ik zie dat je de voorwerpen aan het verdelen bent, kun jij mij vertellen hoe je dat doet? Waarom leg je de lepel naast het mandje met de blijde smiley?

Aan de slag - experiment Wat ben je nu aan het doen? Je dacht dat de lepel bleef plakken, klopt dat ook? Heb je een idee hoe het komt het dat de lepel aan de magneet blijft plakken?

Verdieping Probleemstelling: Is er een verschil in sterkte tussen de magneten? Hoe kunnen wij daar achter komen? Laat de leerlingen eerst zelf een oplossing bedenken en laat ze dit uitproberen. Komen ze er niet uit, begeleid ze dan door ze erover te laten praten hoe ze het kunnen vergelijken. Bespreek ook wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld een strook papier en een stift.

Evalueren Bespreek klassikaal de bevindingen in de ontdekplek. Een hele mooie kans om de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong te laten vertellen wat zij ontdekt hebben! Laat de leerlingen continu verwoorden wat zij aan het doen zijn. Zo worden zij zich bewust van hun denkproces. Begeleidt de kinderen met een ontwikkelings-voorsprong door ze continu open vragen te stellen. Ik zie dat je… Kun jij vertellen waarom je dat doet? Hoe komt het dat…? Wat is het verschil tussen…?

Geschikt voor leerlingen met ontwikkelingsvoorsprong Verkennen: nieuwsgierigheid oproepen Voorspellen: analyseren Aan de slag: verklaren & conclusies trekken = analyseren Verdieping (vervolg-onderzoekje): Onderzoekje opzetten -> creëren Beoordelen of het goed is opgezet-> evalueren Verklaren & conclusies trekken -> analyseren Onderstreept zijn de hogere denkvaardigheden

Zelf aan de slag per bouw Opdracht: Bekijk in uw groepje de inhoud vd box en het bijbehorende werkblad Bespreek mogelijke aanpassingen van de box m.b.v. het formulier 10 Minuten , aansluitend 5 minuten uitwisselen We maken 3 groepen, iedere groep

Afsluiting Reactie van de aanwezigen; vind je het bruikbaar?, wat vind je van de inzet op hogere denkvaardigheden?, heb je andere suggesties? Ook belangstelling voor het werken in een ontwikkelteam binnen uw bestuur? Neem contact op met Edith Louman e.louman@ipabo.nl