ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium 20ste verjaardag Belgica
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De arbeidsmarkt van de metropoolregio - vijf jaar vooruitkijken- Nieuwjaarssymposium Amsterdam, 23 januari.
Economische groei.
Typische kenmerken van een haven?
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GGZ instellingen & Milieu 31 januari Programma uur •Korte inleiding MPZ, Adriaan van Engelen •GGZ Enquete resultaten, Kornelis Jorna.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Omvang van de ambachtseconomie
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium Voorstellen voor besluiten Vlissingen, 13 september 2004  +31 (0)  +31 (0) 
De herboren Anet gebruikersdag Jan Corthouts Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Gedelegeerd bestuurder
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Typische kenmerken van een haven?
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Info sessie kandidaten beloodsingsvloot
Welvaart Hoofdstuk 2.
Regio Voor- en Noorderkempen. Ludwig Caluwé Vlaams volksvertegenwoordiger Fractieleider CD & V Vlaams Parlement.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
Transport en Infrastructuur
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Kerncijfers Bouw Oost-Vlaanderen  Arbeidsmarktgegevens  Economisch belang van de bouwsector  Demografie van het bouwbedrijf  Subsectoren  De bouwvakarbeider.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Roken maakt een slechte indruk
Uitvoeringsplan september 2012.
Sectorplan Bouw en Infra (2017)
Vlaamse gezinnen verdienen beter. #uverdientbeter #crescendo s-p-a.be/crescendo.
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Project zoet zwanger resultaten op 1/10/2016
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Ondernemen voor de toekomst
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Transcript van de presentatie:

ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998) Totale omzet: 980 miljard BEF Toegevoegde waarde: 352 miljard BEF Jobs: 103.320 Jaarlijkse terugvloei naar de schatkist: 140 miljard BEF Jaarlijkse terugvloei naar Vlaanderen: 14 miljard BEF ->Antwerpen handhaven als internationale mainport levert in 2015 een meerwaarde op van minstens 543 miljard BEF.

GROEI CONTAINERSCHEPEN 1972-1973: 15 “pionierschepen” > 3000 TEU thans nog 4 in vaart januari 2001: 35 schepen in vaart > 6000 TEU 73 schepen in bestelling > 6000 TEU

GROEI CONTAINERSCHEPEN Nieuwe norm in Oost-Westverkeer exploitanten/bestellers ondermeer: Maersk Sealand: 26 van 6000 TEU in vaart (K-klasse) 15 van 6600 TEU in vaart (S-klasse) 4 van 6600 TEU in bouw 3 van 6250 TEU in bouw P&O Nedlloyd: 4 van 6673 TEU in vaart 4 van 6788 TEU in bouw (oplevering 2001) Nyk: 5 van 6148 TEU in vaart 9 van 6200 TEU in bouw Oocl: 4 (6) van 7400 TEU in bouw Hapag-Lloyd (vaart nu met schepen van 4890 TEU): 4 van 7200 TEU in bouw MISC: 4 van 6200 TEU in bestelling MSC (vaart thans met maximaal 4056 TEU): 5 van 6750 TEU in bouw 5 van 6700 TEU in bouw CMA-CGM (thans 3961 TEU): 8 van 6500 TEU in bestelling/bouw Evergreen (RW): 5 van 6046 TEU (K-klasse) in bouw 5 van 6400 TEU (E-klasse) in bouw Hyundai M.M.: 5 van 6400 TEU (worden gehuurd) Mitsui OSK 5 van 6000 TEU in bestelling

GROEI CONTAINERSCHEPEN Vlaamse havens Maersk (Antwerpen): 6000/7048 TEU Nyk (Antwerpen): 6148 TEU MSC (Antwerpen): 6700 (wekelijks) Lloyd Triestino (Zeebrugge): 5364 TEU CMA-CGM (Zeebrugge): 6464 TEU

CONCLUSIES 1. Op zo kort mogelijke termijn moet op de Schelde een getijonafhankelijke diepgang van 13 m worden aangeboden om Antwerpen op dit vlak op dezelfde voet te plaatsen als o.m. Vlissingen & Hamburg. Indien dit niet gebeurt, gaat de positie van Antwerpen als Europese tophaven verloren 2. In het kader van een coherente Vlaamse havenstrategie moet, terzelfdertijd, ten behoeve van Zeebrugge, het 55’ programma worden uitgevoerd, zodat dieperstekende containerschepen zonder oponthoud een Vlaamse haven kunnen aanlopen. 3. Op basis van voortschrijdend inzicht in de evolutie van het estuarium, worden op middellange termijn stapsgewijs besluiten genomen over een mogelijke verdere verbetering van de maritieme toegankelijk-heid van de haven van Antwerpen, rekening houdend met de weerslag op veiligheid en natuurlijkheid en met de vereisten van een duurzame ontwikkeling.