Meer leren door SlimStampen Hedderik van Rijn Experimentele Psychologie Rijksuniversiteit Groningen
Leren kan niet zonder… feitenkennis
Wat is het probleem? Feitjes leren is… Hoewel het nieuwe leren nadruk legt op vaardigheden, zijn veel vaardigheden pas uitvoerbaar als je voldoende feitenkennis hebt. “Feitjes leren is saai” Maar niet alleen dat, feitjes leren is vaak ook heel ineffecient.
Feitjes leren is saai omdat het vaak: Wat is de oplossing? Feitjes leren is saai omdat het vaak: te makkelijk of te moeilijk is!
Hoe werkt ons geheugen? Ophalen succesvol! Ophalen mislukt!
Wat betekent dit voor het leren? Saai! Frustrerend!
Kunnen we dit gebruiken om leren te optimaliseren?
Individuele Verschillen Iedereen leert anders!
Kunnen we dit gebruiken om leren te optimaliseren? Ja, mits we kunnen kalibreren op individuele leervaardigheden!
Meer leren door SlimStampen Hedderik van Rijn Experimentele Psychologie
SlimStampen.nl Van alle leerlingen wordt hun persoonlijke “vergeetcurve” uitgerekend Op basis van de tijd die zij nodig hebben om een antwoord te geven Per leerling kunnen we dan bepalen wat het optimale moment is om een feitje opnieuw aan te bieden.
Resultaten (ad 2: toen we door een technische storing twee weken geen SlimStampen konden aanbieden, kwamen de studenten bijna in opstand)
Hoe komt dat? Gemotiveerde leerlingen zijn beter lerende leerlingen. Vertraagde herhaling zorgt dat kennis beter beklijft. (“Spreidingseffect”)
“Spreidingseffect”
Latere herhaling verbetert onthouden “Spreidingseffect” Latere herhaling verbetert onthouden
SlimStampen.nl zorgt voor betere leerprestaties en meer gemotiveerde studenten!
Waarom is dit relevant?
…en zorgt voor betere leerprestaties en beter gemotiveerde leerlingen. Samenvattend: SlimStampen.nl optimaliseert leren door kalibratie op kennis en leervaardigheid… …en zorgt voor betere leerprestaties en beter gemotiveerde leerlingen.
Vanaf maandag beschikbaar, enkel voor leerlingen van het Stedelijk Gymnasium! www.slimstampen.nl/nijmegen hedderik@van-rijn.org
Privacy? Per leerling wordt opgeslagen wat de antwoorden zijn, en hoe snel deze zijn gegeven. Dit wordt opgeslagen in een aparte database, onafhankelijk van ander onderzoek. Alleen door deze opslag kan SlimStampen een gepersonaliseerde leermethode aanbieden. Dit onderzoek is gebonden aan de (zeer strenge) ethische richtlijnen van de Rijksuniversiteit Groningen (“Helsinki Akkoord”)