Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam
Versterking van het onderwijs: Kwaliteit van de leraren • Zorg dat de besten de volgende generatie gaan opleiden • Een professional word je door van elkaar te leren – met de deur open • Schoolleiders werken minimaal 40% van hun tijd samen met leraren aan onderwijskwaliteit » McKinsey (2012) » McKinsey (2007) -> JK 2012, p. 7
Dilemma: De grenzen van het organiseren Professionele ontwikkeling vereist: • nieuwsgierigheid • betekenisvol werk • passie, bevlogenheid • autonomie, vrijheid en zelfsturing • zin in leren en onderzoek • geloof in eigen kunnen Performance verbetering vereist: • prestatieafspraken • veiligheidsmaatregelen • centrale sturing • gehoorzaamheid • kwaliteitscontrole, toezicht • verantwoording • gestandaardiseerde toetsen
Motivatie voor werk en leren intrinsieke motivatie Behoefte aan: • de ontwikkeling van bekwaamheid • het vergroten van autonomie • het versterken van verbinding (Ryan & Deci, 2000: Self Determination Theory) (-> JK 2012, p )
Bevlogenheid in het werk Engagement • Toewijding (Dedication): betekenisvol, enthousiasme, inspiratie, trots • Opgaan in het werk (Absorption): flow, jezelf vergeten • Uitdaging (Challenge): uitdagende, complexe taken • Plezier (Enjoyment): nieuwsgierigheid en zelfexpressie (Schaufeli & Bakker, 2004) (-> JK 2012, p )
Wat maakt de school tot een aantrekkelijke leeromgeving voor leraren? • Prestatieafspraken • Cito en Pisa scores • Materiedeskundigheid • Functie-eisen • Competentie profielen • Gap analysis: wat ontbreekt er? • Assessment, toetsen en testen • Persoonlijke ontwikkeling • Talent en nieuwsgierigheid • Betekenisvolle activiteiten • Geloof in eigen kunnen • Waardering voor wat is • Zin in leren en onderzoek
Wat kunnen we leren van Beter Presteren? • Waarom is de vakantieschool zo aantrekkelijk voor leerlingen en leraren? • Kunnen we het plezier in leren en lesgeven ook in het reguliere programma organiseren? • Levert meer leertijd betere prestaties? • Wat maakt lestijd tot betere leertijd? • Hoe kunnen we de mogelijkheden van meer leertijd hiervoor gebruiken?
Hoe maken we van “meer leertijd” en “vakantieschool” elke dag betere leertijd?