Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
De nieuwe werkelijkheid
TOEKOMST VOOR HET BREIN
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
….. start van een beweging
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Gemeente Rotterdam Jeugd en Onderwijs 30 januari 2013 Informatiebijeenkomst PO Integrale beschikking
In je element zijn slim samen
Opleidingskundig Leiderschap voor een Positief Leerklimaat
Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?
Brede School Rotterdam
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
SBL conferentie lerarenregister
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Arbeidsvreugde voor iedereen
Voortgangsgesprek fase 1
PLUSKLAS.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Honoursonderwijs in HBO
Eerstejaarsproblemen
Motivatie & differentiatie
Het motiveren van leerlingen in het VO
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Zelfsturing en motivatie
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
de basis voor een gamified lessenserie
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Koersplan
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Werken met plezier en goed presteren
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam

Versterking van het onderwijs: Kwaliteit van de leraren • Zorg dat de besten de volgende generatie gaan opleiden • Een professional word je door van elkaar te leren – met de deur open • Schoolleiders werken minimaal 40% van hun tijd samen met leraren aan onderwijskwaliteit » McKinsey (2012) » McKinsey (2007) -> JK 2012, p. 7

Dilemma: De grenzen van het organiseren Professionele ontwikkeling vereist: • nieuwsgierigheid • betekenisvol werk • passie, bevlogenheid • autonomie, vrijheid en zelfsturing • zin in leren en onderzoek • geloof in eigen kunnen Performance verbetering vereist: • prestatieafspraken • veiligheidsmaatregelen • centrale sturing • gehoorzaamheid • kwaliteitscontrole, toezicht • verantwoording • gestandaardiseerde toetsen

Motivatie voor werk en leren intrinsieke motivatie Behoefte aan: • de ontwikkeling van bekwaamheid • het vergroten van autonomie • het versterken van verbinding (Ryan & Deci, 2000: Self Determination Theory) (-> JK 2012, p )

Bevlogenheid in het werk Engagement • Toewijding (Dedication): betekenisvol, enthousiasme, inspiratie, trots • Opgaan in het werk (Absorption): flow, jezelf vergeten • Uitdaging (Challenge): uitdagende, complexe taken • Plezier (Enjoyment): nieuwsgierigheid en zelfexpressie (Schaufeli & Bakker, 2004) (-> JK 2012, p )

Wat maakt de school tot een aantrekkelijke leeromgeving voor leraren? • Prestatieafspraken • Cito en Pisa scores • Materiedeskundigheid • Functie-eisen • Competentie profielen • Gap analysis: wat ontbreekt er? • Assessment, toetsen en testen • Persoonlijke ontwikkeling • Talent en nieuwsgierigheid • Betekenisvolle activiteiten • Geloof in eigen kunnen • Waardering voor wat is • Zin in leren en onderzoek

Wat kunnen we leren van Beter Presteren? • Waarom is de vakantieschool zo aantrekkelijk voor leerlingen en leraren? • Kunnen we het plezier in leren en lesgeven ook in het reguliere programma organiseren? • Levert meer leertijd betere prestaties? • Wat maakt lestijd tot betere leertijd? • Hoe kunnen we de mogelijkheden van meer leertijd hiervoor gebruiken?

Hoe maken we van “meer leertijd” en “vakantieschool” elke dag betere leertijd?