9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
Mac vs. PC Wat u had willen weten. Verschillen • Mac hardware en software worden gemaakt in één bedrijf: Apple • Naadloze intergratie, bijna geen onderhoud.
Titelblad E-commerce E-Commerce
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.
DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
[ Business Model Generation. ]
Business Marketing Sabine Vermuyten
Getuigenis ESF-projecten Griet Blieck / Yoeri Bellemans
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Canvasmodel Bol.com.
Duurzaam energie initiatief
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Sportevenementen: the next step
Visie & Strategie.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Business Model Canvas.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Get the Best Copyshop and Printshop Online. Internet Copyshop in Utrecht, Nederland is een gevestigde, individuele drukkerij. Zij zijn een van de beste.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
LET’s get Social.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Business model Canvas Welkom! Tim Simons
Vakman ondernemer Business model Canvas
‘Vernieuwing van het businessmodel van uw evenement'.’
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd. Bedrijven die weten waar de negen bouwstenen voor staan en de onderlinge relatie snappen, zijn in staat om hun business model constant aan te passen. Hierdoor kunnen zij inspelen op de behoefte van de markt en zo de concurrentie voor blijven.

1. Klantsegmenten Wie zijn je klanten? Een organisatie bedient een of meer segmenten: - Massamarkt => Telegraaf, SBS - Nichemarkt => Flair, Quest - Gesegmenteerd => banken verschillende waardeproposities voor groot en kleine vermogenden - Gediversifieerd =>niet met elkaar samenhangende klantsegmenten bedienen Multi-sided platform => creditcardmaatschappij heeft cc-bezitters nodig en winkeliers die cc’s accepteren => gratis krant Metro groot lezersbestand + adverteerders Tekeningen door JAM Wie zijn je klanten?

2. Waardeproposities Vaak niet bewust van probleem => vroeger leuk nummer op radio, wachten tot maandag naar cd winkel om 10 nummers voor 34 euro te kopen, waar je er maar een paar leuk van vond. De organisatie streeft ernaar problemen van klanten op te lossen en in klant behoefte te voorzien: - Nieuwheid (mobiele telefoons) - Performance (pc-branche steeds krachtigere machines) - Customization (NikeID sneakers) - ‘klus klaren’ (luchtvaartklanten Rolls Royce vertrouwen volledig op onderhoud) - Ontwerp (Apple) - merk/status (Rolex=rijkdom) prijs (lager) kostenbesparen - Risicobeperking (servicegarantie auto) - Toegankelijkheid (beleggingfondsen nu ook voor particulier) - gemak/bruikbaarheid (Apple one-stop) Tekeningen door JAM In welke behoefte van de klant voorzie je? Welk probleem los je op? Kwantitatief (prijs, snelheid, service) Kwalitatief (ontwerp, klantervaring)

3. Kanalen Kanaal soorten zijn: - Verkoop - Webverkoop - Eigen winkels - Partnerwinkels (iPhone ligt in partnerwinkels T-Mobile, abbo’s T-Mobile in partnerwinkels Apple) - Groothandel Kanaal fasen zijn: - Awareness - Aankoop - Aflevering - After Sales - Evaluatie Tekeningen door JAM Communicatie met Klantsegmenten en hoe bereik je hen om een Waardepropositie te leveren?

4. Klantrelaties Welke relatie(s) ga je aan met je Klantsegmenten? Categorieën -persoonlijke hulp (UPC installateur) - Selfservice - Geautomatiseerde diensten (recommendations Amazon) - Communities (forum opzetten) - Co creatie (Lego) Tekeningen door JAM Welke relatie(s) ga je aan met je Klantsegmenten?

5. Inkomstenstromen Wat willen/ zullen klanten betalen? Hoe ontstaan deze? - Goederenverkoop - Gebruikersfee (pakketdienst) - Abonnementsgelden (krant, sportschool) - uitlenen/huren/leasen (dvd’s, auto) -licenties (software) -brokerage fees (makelaars, transacte fees) - reclame Tekeningen door JAM Wat willen/ zullen klanten betalen?

6. Key resources - Fysiek (gebouwen, voertuigen, productieaciliteiten) - Intellectueel (databases, merken, patenten) - human resources (personeel, administratie) - Financieel (ericsson krijgt kapitaal bij banken voor voorfinanciering apparatuur klanten) Tekeningen door JAM Wat zijn de belangrijkste bronnen om te zorgen dat het businessmodel werkt?

7. Kernactiviteiten Wat ga je doen? - produceren - probleemoplossen - platform / netwerken Tekeningen door JAM Wat zijn de belangrijkste dingen die we moeten doen?

8. Key partners Wie zijn onze belangrijkste partners en wat doen zij? Motivaties - optimalisatie schaalvoordelen - beperking van risico en onzekerheid - acquisitie van bepaalde resources en activiteiten (geen eigen verkoopkanaal) Tekeningen door JAM Wie zijn onze belangrijkste partners en wat doen zij?

9. Kostenstructuur KOSTENSTRUCTUREN: - vaste kosten - variable kosten - Schaalvoordelen (Apple laat iPod in China goedkoop maken, fabriek bestaat, maakt ook voor anderen) - Scopevoordelen (Mediamarkt advertentie met meerdere producten) Businessmodellen: - Kostengestuurd…………………………………………………………. (Ryan air, Easy Jet) - Waardegestuurd………………………………………………………… (Luxe vluchten) Tekeningen door JAM Wat zijn de kosten die worden gemaakt om het businessmodel te laten werken?

HET BUSINESS MODEL CANVAS

HET BUSINESS MODEL CANVAS DOE-dingen EFFICIENCY

HET BUSINESS MODEL CANVAS Met het hart, gevoel Vragen zover? WAARDE

HET BUSINESS MODEL CANVAS – Apple iPod Naadloze Muziek ervaring Marketing Platen-maatschappijen Lovemark Massamarkt Switching costs OEMs (original equipment manufacturers Hardware- ontwerp Klanten de mogelijkheid bieden om gemakkelijk digitale muziek te zoeken, te kopen en te genieten Zometeen zelf toepassen in Rookie: Klantsegmenten, waar zijn ze mee bezig Switching costs => alleen in Apple afspeelbaar Mensen Retailwinkels Apple- merk apple.com iPod hardware Apple stores Content & overeenkomsten iTunes software iTunes store Productie Mensen Hoge hardware inkomsten Muziek- inkomsten Marketing & sales