HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Analyseren van hinderklachten Gunther Van Broeck Annemie Wynands.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
Gebiedsplan Hillesluis
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Partner voor verenigingen Laat uw leden verantwoord sporten.
Stukje Geschiedenis Norm passend in omgeving Nacht norm 40 dB(A) voor de gevel Middel voorschriften Nacht norm 45 dB(A) op de gevel Jaren '80: MuziekvergunningJaren.
De nieuwe geluidsnormen
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Geluidsnormen Marc Vrebos - Fred De Ryck Jeugdraad te AB.
Maatschappelijk Aanbesteden
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Samensmelting en modernisering van de wetgeving inzake wekelijkse.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Gemeentelijke handhaving in het “groene” en “rode” spoor
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Preventie voor jonge fietsers Politiezone Gent Fluo en fietsverlichtingscampagne ontstaan Stad Gent en Politiezone Gent doelgroep studenten (hogescholen.
edewerkers Bedrijven en Geluid
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Lelystad: handhaven en wabo 19 juni 2008 Martin Groeneveld.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Hoe verloopt een proces?
Provinciaal Platform Tabakspreventie 31 mei Werelddag tegen Tabak Actievoorstel rookvrije sportcafetaria’s.
Voorstelling Juridische Dienst
Onbekend maakt onbemind De Milieudienst Midden-Holland.
Gendercrime Aanpak PZ Gent van homofobe en transfobe misdrijven.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Geschreven door Koen Van Heddeghem
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Over sluiting en sluitingsuren
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Beroepsgeheim van de tandarts
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Preventief alcohol en drugbeleid  Aanvaardbaar evenwicht vinden  2 op 3 bedrijven; Bepaalde richtlijnen  1 op 5 bedrijven; Nul tollererantie  1 op.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Elektronisch versterkte muziek Dienst milieu en landbouw An Vandermoere Adjunct-milieuambtenaar 25/04/2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
12/12/ Overzicht  Inleiding  Nieuwe geluidsnormen: 3 categorieën geïntegreerd in VLAREM  Overzicht voorwaarden per geluidsniveau  Slotbeschouwingen.
Gelui(d)T –plan Waregem. I. Waarom een Gelui(d)T-plan? II. Wat moet je doen vooraleer geluid te maken? 1. Je weet vooraf dat er geluid zal zijn 2. Je.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Bent u van plan een evenement te organiseren in Hoogstraten of één van zijn deelgemeenten? Dan kan u hier terugvinden waar u op moet letten en of u een.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Voorstelling Juridische Dienst
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen
Drank- en Horecawet (DHW)
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy en Leerplicht/RMC
Intergemeentelijke samenwerking GAS
Transcript van de presentatie:

HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?

HORECA IN GENT •Toezicht in Gent: wie zijn we? •Wetgevend kader m.b.t. cafés •Aanpak geluidshinder: preventief en repressief •Gevolgen: strafrechterlijk, efficiëntie •Sterktes en knelpunten •Uw mening?

HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? • Stad Gent: 13 departementen voor de verschillende beleidsdomeinen • departement Milieu, Groen en Gezondheid • 4 diensten: Milieudienst, Groendienst, Gezondheidsdienst, Stadslaboratorium • binnen de Milieudienst: afdeling Toezicht

HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? afdeling Toezicht:  opgericht vanaf 1 mei 2004 – voordien geen aparte afdeling – klachten werden ‘tussendoor’ behandeld door adviserende ingenieurs  nu: onafhankelijke afdeling met 3 toezichthoudende ambtenaren en 1 juriste  toekomst: aparte dienst binnen het departement om onafhankelijke werking te maximaliseren + integratie van milieutoezicht en stedelijke eetwareninspectie

HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? bevoegheden:  Toezichthoudend ambtenaar:  1 jaar opleiding volgen aan de provincie en slagen voor de examens  aangesteld worden door de Gemeenteraad van stad of gemeente  eed afleggen bij de vrederechter  Bevoegdheden bepaald in Milieuvergunningendecreet en Vlarem I  inbreuken vaststellen in proces-verbaal dat wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings  toegang tot een ingedeelde inrichting  technische controle uitvoeren (stalen nemen, metingen)

HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? taken:  klachtenbehandeling: aanmaning – PV – dwangmaatregel (geen dwangsom!)  preventief toezicht: sectoraal, controle bijzondere voorwaarden  geluidsmetingen in cafés

HORECA IN GENT: wetgevend kader m.b.t. cafés  Milieuvergunningendecreet – Vlarem I en Vlarem II lokaal met dansgelegenheid met een voor het publiek toegankelijke oppervlakte groter dan 100 m 2 : milieuvergunning klasse 2 verplicht → geluidsnormen uit Vlarem II van toepassing: afhankelijk van ruimtelijke inkleuring op het gewestplan → uitgangspunt: hinder naar omgeving moet minimaal zijn, dus geen beperkingen voor niveau in de inrichting → verplicht akoestisch onderzoek door erkend geluidsdeskundige! → toegelaten geluidsniveau bepaald in akoestisch onderzoek – wordt expliciet opgenomen in de milieuvergunning als LAeq,30s + verplicht begrenzer → sluitingsuur geregeld in Vlarem

HORECA IN GENT: wetgevend kader m.b.t. cafés  Koninklijk Besluit van 24/02/1977 houdende vaststellingen van geluidsnormen voor muziek in openbare en private instellingen → van toepassing op alle cafés die niet onder de milieuvergunningsplicht vallen → expliciete geluidsnormen voor elektronisch versterkte muziek - 90 dB(A) in de openbare inrichting - binnennorm bij de buren afhankelijk van het achtergond- geluidsniveau → toezichthoudende ambtenaren Vlarem ook bevoegd voor deze wetgeving (proces-verbaal naar Procureur des Konings)

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder Gent: inwoners en ongeveer 1500 cafés (750 in het centrum) daarvan 32 cafés met milieuvergunning (Vlarem-cafés), alle andere vallen onder de bepalingen van het KB (KB-cafés)  Preventieve aanpak:  horecacoach: bemiddelaar tussen horeca en Stad  overlastafspraak tussen uitbater en politie (verplicht)  horecauitbatersdag: informatieuitwisseling en sensibilisering  horecabrochure, fuifbrochure, startersvergaderingen, economische subsidies,…

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  Vlarem-cafés: we gaan ervan uit dat deze cafés normen naleven door bepalingen vergunning; LAeq wordt gecontroleerd bij klachten  draaiboek geluidshinder: enkel van toepassing op KB-cafés → vanuit bevoegdheid van de burgemeester om maatregelen te nemen om openbare rust en openbare orde te vrijwaren → gefaseerde sancties bij vaststellingen van overlast  subjectieve (auditief) vaststelling door de politie op de openbare weg of bij een klager  objectieve geluidsmeting door toezichthoudend ambtenaar milieudienst bij de buren en toetsing aan BINNEN-normen KB

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  draaiboek geluidshinder: → maatregelen:  schriftelijke waarschuwing  intrekking permanente nachtvergunning: indien langer open dan 1.00 uur betalen van 40 euro – termijn 1 maand  intrekking gunst van occassionele nachtvergunning: verplicht te sluiten om 1.00 uur – termijn 1 maand  permantente sluiting gedurende beperkte termijn

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  draaiboek geluidshinder: → maatregelen:  steeds mogelijk om van procedure af te wijken bij erge overlast  uitvoerder: politie  coördinatie: werkgroep burgemeester, politie, milieutoezicht, horecacoach  heel veel aandacht voor buurtonderzoek en buurtoverleg!!

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  geluidsmetingen: → gebeuren enkel door toezichthoudende ambtenaren van de milieudienst  niet ad hoc (cfr. politie) bij klachten  georganiseerd op regelmatige basis  prioriteit: cafés waarvan er klachten gekend zijn én cafés waar op moment van controle de muziek hoorbaar is op straat  per “controleronde”: ongeveer 30 cafés

HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  geluidsmetingen: → toetsing van de meting aan de norm KB (90 dB(A))  steeds onmiddellijk proces-verbaal naar Procureur des Konings → bij aanhoudende klachten ook meting bij buren: toetsing aan de binnennormen KB  steeds onmiddellijk proces-verbaal naar Procureur des Konings  maatregel volgens draaiboek geluidshinder

HORECA IN GENT: gevolgen - efficiëntie  Strafrechtelijke gevolgen:  proces-verbaal opgemaakt door toezichthoudend ambtenaar: correctioneel en bewijskracht tot tegendeel is bewezen  KB-cafés: → 3 keer voorstel tot minnelijke schikking ( euro) → weigering of herhaling: rechtbank – zware boetes + vaak verbeurdverklaring van de muziekinstallatie  Vlarem-cafés: exploitatie zonder vergunning → verbeurdverklaring van inkomsten + exploitatieverbod

HORECA IN GENT: gevolgen - efficiëntie  Bestuurlijke gevolgen:  bedoeling is om met maatregelen uit draaiboek sneller op de bal te spelen en te voorkomen dat de hinder escaleert  Efficiëntie:  aantal aanhoudende “probleemcafés” daalt  aantal klachten wijzigt niet, maar duur van hinder wel  zware strafrechtelijke straffen: sinds eind 2006 duidelijk minder positieve vaststellingen in de inrichting

HORECA IN GENT: sterktes en knelpunten  Sterktes  efficiënte aanpak van hinder  duidelijke communicatie naar uitbater en buurt  samenwerking met verschillende diensten die allen aan hetzelfde zeil trekken  afschrikkend effect door sancties van de rechtbank

HORECA IN GENT: sterktes en knelpunten  Knelpunten  soms snelle wissel van uitbater: steeds opnieuw beginnen  geen mogelijkheid om exploitatie te verbieden door vorige ervaringen – meestal zijn panden eigendom van brouwerij – geen betrokken en moeilijk te bereiken partner  wettelijke meetmethodiek in A-weging: niet aangepast aan hedendaagse muziekgenres waarbij vooral bassen voor overlast zorgen

HORECA IN GENT: UW MENING? VRAGEN?